Sisukord
Arter
Postimees
21.10.2017
Eesti Inspektsioon leidis nädalavahetuse reidil ehitusplatsidelt mitmeid rikkumisi Politsei: olukord on hullem, kui kartsime (27) Häälteostjad avastasid e-valimiste võlud (42) Lumeleopardide pidupäev Rakke vallajuhti tänati kopsaka preemiaga Mehed peksid kurikaga, lapsed mängisid kõrval Perling: Sõnad ja teod lähevad tihti lahku (12) Majandus Inspektsioon leidis nädalavahetuse reidil ehitusplatsidelt mitmeid rikkumisi Välismaa Tallinna vaim võib muuta Euroopat Sobtšak lisab valimistele värvi Arvamus Sirje Niitra: kui lähedal on liiga lähedal? (6) Postimees 1935. aastal: jaht peidetud kullale Jõhvis Juhtkiri: vabaduse ründamise eest pannakse türmi (4) Kes juhib Tartut? Eksimatud otsustajad (9) Targem annab järele (1) Glamuuri tumedad varjundid (2) Jaan Undusk: kuidas kirjutada mõttelugu Eesti pinnalt (2) EKI keelekool: ürgne side rahvaste vahel (1) Sergei Metlev: Eesti vabadus võrdselt nii hipsterile kui rahvuslasele (5) Kultuur Igavesti elamise plussid ja miinused Valgevene teater kui reservaadi reformatsioon Voolujooneliseks disainitud uks Euroopasse Nädala plaat. Ideaalne dream-pop Aja auk. Pange nad selle peale plaksutama EKI keelekool: ürgne side rahvaste vahel (1) Sport Tartu elavnes, kuid Kalevilt võitu röövida ei suutnud Ksenija Balta otsib harmooniat Marek Tiits: spordiajakirjanduse omavärav Postimehe video: Kristjan Ilves sihib olümpial kohta 10 seas Võistlus, mis kestab kaheksa ja pool kuud ning teeb maailmale tiiru peale Blogi ja galerii: Beljajeva sai kodusel MK-etapil kolmanda koha Tarbija Üle piiri tuuakse viis korda rohkem sigarette (11) AK Juhan Aru puutetundlik luule Siis, kui on sügavust «Kasulik inimene olla on mulle alati paistnud kaunikesti jõle» Rammus kujutlusvõime Kangelane-viiking on niisiis tagasi (2) Vikerkaar loeb. Bahtin forever Voolujooneliseks disainitud uks Euroopasse Peeter Langovitsi tagasivaade: Esimene põhiseaduslik valitsus astus ametisse Nädala plaat. Ideaalne dream-pop Aja auk. Pange nad selle peale plaksutama Jaan Undusk: kuidas kirjutada mõttelugu Eesti pinnalt (2) Arter Animafilm «Lumeinimese poeg» toob pisara silmanurka ja naeratuse näole Tudengid hoiavad vormeliehituse traditsiooni au sees Montreali olümpiastaadion – kõige suurema ülekuluga olümpiaareen Horoskoop Neeme Raud Weinsteini ahistamisskandaalist: aeg hüüda «Ohoo!» (3) Godot'd oodates Taavi Rõivase päästmine (5) Kelly Sildaru: Ei mäleta, et mul oleks kunagi hirmu olnud (3) Kui kallis on hobune? Video! Kanna kohe: viis värsket moeideed Kaja Kallas: koolibussivõitlus (2) Meelelahutus Koomiks Sudoku
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

Tudengid hoiavad vormeliehituse traditsiooni au sees

3 min lugemist

Kuigi Eestis tehti vormelite ehitamisega algust juba 1958. aastal, on see tänapäeval ennekõike tulevaste inseneride pärusmaa. Aga nagu ammustel aegadel, nii on ka tänaste tegijate töö medalitega tunnustatud ja käsitöövormeliga näost näkku kohtumine paneb ahhetama.

Tellijale

Ent enne ahhetamist tuleb kuidagi vormelisse saada. See tegevus meenutab magamiskotti pugemist, ent vähesed magamiskotid on nelikveoga ja komposiitmaterjalist. Ning enne nende sihtotstarbelist kasutamist nõutakse turvavööde vedamist läbi kohtade, millest valju häälega rääkimist peetakse ebasündsaks. Pärast liiga paljusid turvavöösid ja kiirkinnitusega rooli kohale sättimist võib juba rahulikult tänapäevasele autole harjumuspäraselt «Start»-nuppu vajutada. Aga kuna see on ikkagi käsitöövormel, siis on selliseid nuppe kaks ja nende nimi pole kindlasti «Start».

Kõnealuse vormeli nelja elektrimootori võimsus on maksimaalselt 140 kW, ent võistluse reeglite tõttu piiratakse see 80 kW-ni. Selleks et esimest korda vormelirooli sattunu ei kipuks tutvuma puu- ja põõsateaduse viimaste saavutustega, keeratakse võimsust veelgi vähemaks, 50 kW peale. Õnneks ei mõjuta 30 kW kadumine märkimisväärselt 2,5 sekundiga sajani tõukavat kiirendust, vaid ainult tippkiirust. Mis omakorda tähendab, et asi on rehvide pidamises (et mitte öelda pidamatuses).

Kuna vormel peab sirgete kõrval olema kiire ka kurvides, mängivad insenerid pidevalt retseptiga, mille koostisosad on Öhlinsi komponente kasutav ja ise projekteeritud vedrustus, väikese aparaadi kohta liiga suurena tunduvad tiivad ja nende nurkade muutmine ning pidev veojõu jagamine (torque vectoring) rattale või ratastele, millel on parasjagu rohkem pidamist. Selle kõige tulemusena tekib juba kiirusel 55 km/h 46 kg surujõudu ja sabaliputamise asemel kogeb juht 2,5 G suurust külgkiirendust. Tõsi, maksimaalse külgkiirenduse sai selle autoga kätte ainult tudengivormeli tiimis võidusõitja ülesandeid täitev Jaagup Laaser.

Mis puudutab aeglustamist, siis kombineeritakse ketaspidureid mootoritega, mis suudavad töötada ka generaatorina ehk elektrienergiat taas akudesse saata.

Vormeliga sõitmine meenutab veidi trammiga rööbasteel liikumist – kurvides kere ei kaldu ning slikid ja veojõukontroll aitavad auto just sinna, kuhu juht rattaid suunab. Kui «gaasipedaali» ettenähtust rohkem pruukida, on tagajärg väike külglibisemine, mida ohjeldab tulemuslikult juba mainitud veojõukontroll koostöös terve mõistusega.

20.10.2017 23.10.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto