Sisukord
Arvamus
Postimees
30.10.2017
Eesti Hüvasti, Aarne Üksküla! (2) Endine minister Rootsi pedofiiliaskandaalis (5) Välismaa Sakslased aitavad Eesti merd turvalisemaks muuta Stalini kuju kui protest praeguse võimu vastu Selgusid Rajoy järgmised käigud (5) Arvamus Karin Bachmanni vastus Mart Raudsaarele: ajujaht sõnumitoojatele (7) Rando Värnik: biomajandus Eestis – kas meil on sisuline arusaam? Juhtkiri: leedulaste kaigas Balti-Soome gaasituru kodarates Postimees 1935. aastal: keskarhiivi pärgamentürikute kogu kahekordistus Tiit Riismaa: astmeline tulumaks käivitab töö ümberjagamise (8) Nils Niitra: meie oma kupjad (9) Hannes Kollist: keisri uued rõivad Kultuur Future Islands’i füüsiline muusika Kes ja miks peaks Gogolit üle lugema? Kas hübriidteater või hedonistlik mängusimulaator? KKK – kohv, kirjandus, kunst Hüvasti, Aarne Üksküla! (2) Sport Wozniacki alistas finaalis Williamsi Klavan sai Kloppilt kiita. Kas ka Meistrite liigas platsile? Pijpers tõestas: noortega saab võita! Maailmameister Sebastien Ogier: aina raskem on perest rallikurvide nimel lahkuda Teadus Sulelise dinosauruse «bandiidimask» reetis eluviisi Tartu Mustvees ei pääse võidukas valimisliit võimule Aasta Auto ehitas uue Audi esinduse Tartu automüüki juhib endiselt Škoda Külarahvas tahab viia koera oma kulul varjupaika Diabeediga laste vanemad said Tartus nõustamistoa Rein Mark: Helsingi kõrvale mahub veel lennuliinide sihtkohti Kertu Kula: milleks meile «kuu ilma ...» kampaaniad? Muuseum peab jälgima, millest kirjutavad ajalehed Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kertu Kula: milleks meile «kuu ilma ...» kampaaniad?

2 min lugemist
Alkoholist loobumise kampaaniad on ühed populaarsemad. FOTO: Elmo Riig / Sakala

Viimasel ajal on Eestis väga menukaks saanud kampaaniad, mis kutsuvad üles kuu jooksul millestki loobuma, nagu näiteks «Septembris ei joo» ja «Oktoobris ei koti ehk kuu kilekotivabalt». Ma pole aga ausalt öeldes nende üleskutsete sügavamast eesmärgist päris lõpuni aru saanud. Muidugi ma ei arva, et need ei täida head eesmärki – elada tervislikumalt ja olla keskkonnasäästlikum. Täidavad ikka.

Sellised algatused on inimeste hulgas populaarsed, eriti sotsiaalmeedias. Kuid kuu möödudes pöördub suurem osa vanade kommete juurde tagasi, hakkab jälle jooma või kilekotte ostma. Milleks siis sellised algatused?

Minu arvates on need tihti hoolikalt läbi mõtlemata ja jääb mulje, et suur osa inimesi läheb nendega kaasa põhjusel «teised teevad, teen siis ka». 

Mulle väga meeldib, mida tehakse Suur­britannias või Austraalias. Seal on eriti levinud aktsioonid, mis kutsuvad üles kuu aega millelegi ei ütlema. Alkoholist loobumine on üks nendest. Ühendkuningriigis on näiteks rahvusvaheline algatus «Go sober for october» («Ole oktoobris kaine») ja Austraalias sama eesmärgiga üritus «Ocsober». Selliseid üleskutseid on teisteski riikides. 

Eesti algatustest eristab neid aga see, et sealsed kampaaniad on lisaks tervisliku eluviisi edendamisele tugevalt seotud heategevusega. Viimane ongi peamine eesmärk. Inimesed annetavad raha, mis neil kuluks kuu jooksul näiteks meelemürkidele, hoopis abivajajatele. 

Ühendkuningriigi karske kuu kampaaniaga on oktoobrist liitunud pea 78 000 inimest ning annetanud vähihaigetele üle kolme miljoni naela.

Algatused on enamasti üles ehitatud humoorikalt ja see innustab kaasa lööma. Usun, et kui kuu jooksul on peale enda peale mõtlemise silme ees abivajajad, on motivatsioon osa võtta mitu korda suurem. 

Ühendkuningriigi karske kuu kampaaniaga on oktoobri algusest liitunud pea 78 000 inimest, kes on annetanud vähihaigetele üle kolme miljoni naela. Austraalias on inimesed kogunud üle 300 000 dollari selleks, et ennetada alkoholi ja narkootikumide tarvitamist noorte seas. 

Kampaaniad aitavad seega kuu jooksul midagi nii enda kui teiste heaks ära teha ja olla sealjuures parem inimene. Need kestavad küll lühikest aega, kuid selle aja jooksul kogutud rahaga saab hiljem väga palju head korda saata. 

Abivajajatest pole puudust kuskil. Inimesed võiksidki rohkem mõelda sellele, kuidas mitmesuguseid aktsioone siduda kellegi aitamisega. Nii oleks üleskutsetel palju suurem mõju. 

Igaüks saab heategevusliku aspekti ise välja mõelda ja kogudagi näiteks kuu aega hoiupõrsasse raha, mille annetab abivajajatele. Pealegi on neil, kes on end kuu aega distsiplineerinud mingi reegliga, pärast kindlasti topelthea tunne: nad on saanud kaasa aidata, et keegi saab süüa sooja toitu või abi raske haiguse korral. 

Seotud lood
28.10.2017 31.10.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto