Kui Mihhail Lotman ühes oma loengus kunagi ammu-ammu rääkis normaalsetest raamatutest, kus on suured tunded ja reljeefsed kangelased, siis ta kõneles, kui suur on tegelasega samastumise tung. Nii võib lugeja persona dramatica'ga küll samastuda, kuid ta näeb alati oma ainukordsust: «Vaadake neid tegelasi: tema on selline, too jälle taoline... Aga kes siis mina olen? Mina, teate, olen selline huvitav, segu väga paljudest komponentidest.» (Loetleb neid.) Võõrad objektid on lihtsad, oma aga kirju ja omapärane.
Enn Nõu poistelugudes on alguses kõik nagu peab. Poisslaps sirgub, hakkab oma õigust häälekalt taga nõudma. Ema ja isa ostavad talle asju, ta võrdleb neid asju teiste omadega. Ta võitleb suuremate poistega oma koha eest liivakastis. Nende peres on viis last ja murranguline 1940. aasta jõuab kätte. Vanematel ei ole talle aega seletada, mis toimub, ja polegi mõtet poisikest enneaegu maailma hirmsate probleemidega piinata.
Poiss hakkab omapäi tutvuma kirjandusega, aga see on naljakas: «Henn loeb hiljem ajakirjast Mudilane, et suur Stalin (kes tegelikult on lühike) lubab väikestel lastel tankiga sõita.» Kahjuks ei ole seda ajakirja meie päevini säilinud. Otsing «mudilane» raamatukogu-kataloogis Ester näitab vaid Kätlin Vainola raamatut «Mudilane Mummu ja tema perekond» (2009).
Kätte jõuab peategelase tõsine proovihetk: 11-aastase poisi teekond läbi Hangö Rootsi kaubalaeval Juhan. Siin on ainult naised, lapsed ja vanakesed, mere kõikumise vastu väga halvasti ette valmistatud organismid. Kusagil üleval, laevalael trambivad vanad merekarud, sulgevad trümmiluugi, et laine sisse ei pritsiks. Justkui hoolitsevad.