Sisukord
Arvamus
Postimees
17.02.2020
Toetuste arestimine külvas abivajajates segadust (9) Eesti Apteegireformi ilmselt enam ei väära (3) Soome meri andis välja pool aastat kadunud pärnaka (1) Valvekaamera õppesõiduautosse? Pigem mitte (2) Aevastamishooaeg varsti käes Majandus Galeriid ⟩ Eripärased hotellid raputavad Tallinna (1) Jahenev tööturg vähendab nõudlust töökäte järele 2500 ühendust taotlevad tuludeklareerijate annetusi (1) Välismaa Karmid piirangud näivad pidurdavat viiruse levikut Hiinas Kaljulaid: Euroopa peaks suutma rohkem ise hakkama saada (2) Tosin sõjandustrendi: mida ütleb maailma kohta raport «World Military Balance 2020»? (1) Põhilise julgeolekumurena jäid Müncheni konverentsil kõlama Hiina ja Liibüa Arvamus Juhtkiri: läänetuse lainetus (11) Toomas Toomsalu: sääsereis ja surmakutsar (1) Mart Raudsaar: sõnavabadus ei tähenda ajuvabadust (45) Madis Somelar: minister peaks õpetajatega arvestama (1) Kristjan Vassil: kliinikum vajab muutusi (1) Kultuur Svetlana Aleksijevitš: kirjutamisel juhindun vaistust Anu Raua kunstiteos kroonib Tartu rahu lepingut Elutoasõbralikuks tehtud õuduslugu Sport Taas maailmarekordit nihutanud Duplantis: kavatsen tulevikuski piire kompida Guardiola-ajastu lõpp Manchester Citys? PM ROOTSIS ⟩ Evans näitas, et MM-tiitel on tänavu väga lahtine Loginov jäi norralaste hammaste vahele Vana rekordi alistanud Nazarov: ma ei oodanud sellist aega Tartu Kümmekond entusiasti läbis pika Tartu maratoni raja joostes Laest kukkunud krohvilahmakas sundis spordisaali sulgema Linn tahab nõudeid äpitaksodele karmistada (1) Vehkleja Julia Beljajeva kella ei vaata Arvustus ⟩ Romantiline ja suviselt muretu «Talve» Meelelahutus Koomiks Sudoku

Alfred Lepaotsast-Latsatas: kvantopside hüoosise kaudu arhüksoseni

2 min lugemist
Alfred Lepaotsast-Latsatas FOTO: Erakogu

Viimase aja Eesti meedia- ja mentaalruumi jälgides võib täheldada Eesti konnatiigi-sootsiumi murettekitavat distantseerumist immanentse dünamismi viimastest reliktidest, kirjutab sõltumatu mõtleja Alfred Lepaotsast-Latsatas.

Jah, jutt pole isegi massiivsest, antipoodsuseni käänduvast différance’ist Derrida mõistes, vaid elementaarsest vitaalsusest, mis on dünamismi atribuut (ja mitte vastupidi, nagu induktsiooni ja deduktsiooni segi ajades sageli arvatakse). Ja seda olukorras, kus kasvõi minimaalse fleksibiilsuse rekreatsioon ja sellele järgnev forsseerimine peaks ometi olema väikesootsiumi – isegi eestilikult amatöörliku – kategooriline imperatiiv. Mis on selle asemel? Selle asemel vohab ridiküülselt vulgaarne ideograafia primaarpossessiividest, mis ulatuvad millegi nii deterioorseni kui bioloogia. Sõna võtavad kreatuurid, kellele on murumüts pähe kinni kasvanud, nii et nad ei tee vahet isegi différence’il ja différance’il, rääkimata hüoosise eksaktsetest aspektidest.

Kuid hüoosise ektsaktsed aspektid on mõtlevale inimesele tegelikult triviaalsus. Hüoosis, nagu teada, on kontrasteeruvate kontseptide diskreetne võrgustik, mille reflekteerimis- ja regenereerimisvõime on fataalses seoses sootsiumi sotsiopsühholoogilise valmisolekuga kasutada pinnaakule. Pinnaakuli all mõistan ma siinkohal, erinevalt sotsiaalkonstruktivismi teatud valdkondadest, dekonstrueeriva kvaliteediga mentaalset entiteeti, mis võimaldab binaarseid opositsioone vabastada nende sünnipärasest kalduvusest stagneeruda kuni hibernatsioonini. Ehk teiste sõnadega, vabastada konstruktsioon tema konstruktsioonikoormast, vallandada ekstensiivset fluidumit tekitav sisemine imaginariseerumine, mis tähendab ühtlasi reaalsuse marginaliseerumist arhüksoste läbi. (Neid puudutame allpool.)

Peter P. Kyhrzelg on õigesti juhtinud tähelepanu selle probleemi juures varitsevale kvantopsile ehk mittelineaarsele graafilisele paradoksile. Me asetame otsekui pidulauale reaalse kohaloleku – mis on ühtlasi kõikjalolek – koos tema polüfunktsionaalsete parameetritega, et neist võiks tekkida fertiilne sünergeetiline kulminatsioon, kuid looda sa seda. Matsid jäävad alati matsideks ja te võite nende ette asetada kasvõi Foucault’ enda käega klassikaliselt teostatud singulaarsete meemide arhetüüpse generalisatsiooni ehk Peter P. Kyhrzelja klassifikatsiooni järgi esimese astme arhüksose – mats lihtsalt situb selle täis, naerab lollakalt ja lehvitab mõnd fašistlikku lippu peale. On äärmiselt ebaõiglane ja tülgastav, et selliste hominiididega tuleb jagada nii avalikku kui ka küberruumi, ehkki väidetakse demagoogiliselt, et see on demokraatlik. Meie ei nõustu sellega põrmugi, sest natsism ja rassism demokraatia raamesse ei mahu, mistõttu tuleks mõelda nende utiliseerimisele või vähemalt redutseerimisele tsiviliseeritud pöidlakruvide abil. Nimetagem seda sotsiökoloogiaks. Oletan, et meie viimane somaatiline probleem, ebameeldiv ekseem naba piirkonnas, oligi tingitud eespool nimetatud alaväärtuslike isendite sobimatust positsioneerumisest meie läheduses.

Defineerida kultuuri vaid sallimatuse kaudu on loomulikult puhas natsism ja see truism tuleb järskude meetmetega selgeks teha ka läbiseedimata kristlastele. Pole alternatiivi – kes ei salli, see pillutakse kividega surnuks. Narratiivide aeg on ammu läbi – ehkki klaustrofiilne, välistav ja ebatolerantsust oma lipukirjaks tõstev tänavadiskursus keeldub seda möönmast –, mistõttu tuleb keskenduda esmalt kvalitatsioonile ja seejärel sünkroniseerimisele elementaartasandil. Eeldusel muidugi, et meie eesmärk on teise astme arhüksos, mis lisab meemida arhetüüpsele generalisatsioonile ka verifitseeriva aspekti. Meie kindla veendumuse kohaselt on see võimalik – ja nimelt kvantopside hüoosise kaudu. Kuid seda vaid eeldusel, et subjekt suudab opereerida pinnaakulitega. Millega oleme taas kognitiivse dilemma ees, millest kirjutan järgmisel korral.

Kvantopside hüoosis on meie must do, sine qua non ja proovikivi euroopliku eneseeituse teel suitsiidse satisfaktsiooni tippude poole, kus meid ootavad ees Pariisi pommipanijad ja teised tõelised eurooplased.

Neile, kes veel ei taibanud: see tekst on mitmeid tuntud kirjutajaid järele aimav nali, paroodia. Teksti autor on toimetusele teada.

Seotud lood
    15.02.2020 17.02.2020
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
    LOGI SISSE
    Sul ei ole kontot?
    Loo Minu Meedia konto