Sisukord
Tartu Postimees
Postimees
30.11.2017
Eesti Senine ebavõrdsus sunnib mandaatide jaotuse korda muutma (4) Lihatööstuse eksjuhte kahtlustatakse rahaga sigatsemises Ministeeriumiametnik: pesemine on koolis kohustuslik Simsoni jätkamine paneb valitsuse kahvlisse (30) Majandus USA maksureform läheneb lõpusirgele Välismaa Britid soovivad kiiret lahendust KOHALIK VAADE. Hispaania võitleb kõrbestumisega Kas Brexiti kõnelustel tuli läbimurre? Iiri valitsuskriis summutati viimasel hetkel Arvamus Juhtkiri: et Tallinn ei oleks kogu Eesti (1) Sigrid Kõiv: kannatlikud inimesed Madis Milling: ahistamine, ahistamine ja veel kord ahistamine (1) Postimees 1994. aastal: norralased ütlesid Euroopa Liidule ei Henrik Roonemaa: suure sotsiaalmeedia kahvel (1) Jeremy Darroch: internet vajab reegleid (3) Maarja Vaino: mida teha mäluga? (9) Kultuur Üks Eesti linn saab taas kultuuripealinnaks «Tundmatu sõdur»: klassikaline nagu iga-aastane sõjaväeparaad (2) Käest libisev reaalsus Internetiteenused ajavad traditsioonilise meedia ärevile (1) Sport Võitis Valgevene, aga mitte Domratšova Imed ongi võimalikud! Reis Lennukipiloot Immanuel Pärdil käivad muusika ja lendamine käsikäes Tartu Haldusreformi kombitsad jõudsid priitahtlike päästjateni Menukad täiturud elavad üle ootuste hästi, edukamad rentijad teenivad kuus kopsakaid summasid Annelinnas ühe foori juures jalakäijad liduvad, teise juures autojuhid venivad (4) Raeplatsile kerkib valgusküla Videoreportaaž AHHAAst. Tartust saab järgnevateks kuudeks olümpialinn Soo- ja võimumängud ehk Sina ju mulle ei anna (1) Näituse tänava masuudireostuse eemaldamine neelab 60 000 eurot Õhus on Eestit! Juba 20 aastat Reno Laidre: Tartu paistab raekojast teisiti (1) Mart Kivastikult autogrammi tahtjad võtsid Ungaris sappa Meelelahutus Koomiks Sudoku

Annelinnas ühe foori juures jalakäijad liduvad, teise juures autojuhid venivad

3 min lugemist

Sõiduteed ületades ei tohi jalakäija asjatult viivitada ega seisma jääda, seisab liiklusseaduse paragrahvi 25 punktis 1. Tartus Annelinnas, Sõpruse puiestee ja Anne tänava fooridega ristmikul ei tule kondimootori jõul liikujatel sõiduteel viivitamine või seisma jäämine kõne allagi, sest jalakäijatele põleb sel ristmikul roheline tuli väga lühikest aega. 

Eile ennelõunal vanemad inimesed seal rohelise tulega ristmikku diagonaalis ületada ei jõudnud. Üks aastates naine hakkas risti üle ristmiku liikuma aegsasti, juba punase tulega, ning jõudis rohelise kustudes napilt sihtkohta. Lühemat vahemaad ehk vaid üht tänavat rohelise tulega ületada kepita või käimisraamita eakas enam-vähem jõuab.

Vana seadistus

«Just oli foorimeestega sellest probleemist juttu, seal põleb jalakäijatele roheline tuli seitseteist sekundit,» tõdes eile Tartu linnavalitsuse liikluskorraldusteenistuse alalise liikluskorralduse peaspetsialist Ahto Meho.

Mõni päev tagasi kirjutas tartlane KK kõnealuse ristmiku fooridest Tartu kodulehe «Ametnik vastab» rubriiki. Probleemi on ta selgitanud ka arvude keeles: loode-kagu suunal on ristmiku laius 26 meetrit, kui selle läbimiseks on fooridega aega 15 sekundit, siis tähendab see seda, et inimene peab liikuma kiirusega vähemalt 1,73 m/s ehk 6,24 km/h. Kui võtta inimese keskmiseks sammupikkuseks 74 cm, siis peab ristmiku õigel ajal ületamiseks tegema 2,3 sammu sekundi jooksul. 

Üks aastates naine hakkas risti üle ristmiku liikuma aegsasti, juba punase tulega, ning jõudis rohelise kustudes napilt sihtkohta.

«Ma ei taha küll kedagi alahinnata, kuid samas pole ma kindel, kui palju on neid eakaid inimesi, kes selleks on võimelised,» lisas ta ning soovis teada, kes vastutab sellise liikluskorralduse eest ning kes on foorid nii seadistanud. 

Ahto Meho sõnul on Sõpruse puiestee ja Anne tänava fooriprogramm pärit ajast, mil Ihaste silda veel polnud ning ristmiku lähedal olevatel Sõpruse ringil ja Sõpruse sillal käis väga suur liiklus, mis tuli võimalikult kiiresti hajutada.

Ta lisas, et inimesed küll võivad seda ristmikku diagonaalis ületada, kuid ei peaks, aga samas on see mõistetav, sest nii ei pea nad mitme foori taga ootama. Tartu fooridega tegelev IB Foor on nüüd lubanud kõnealuse ristmiku üle vaadata ning panna seal jalakäijatele võimaluse korral rohelise tule aega juurde. 

«Fooritsüklite koostamine on paras omaette teadus. Kui kõik toimib, pole mõtet tsüklit muuta,» märkis Ahto Meho. «Kui olukord on muutunud, näiteks on tekkinud pikad ooteajad, tuleb tsükkel üle vaadata ja teha muudatusi, et jalakäijad jõuaksid üle tee ning et foori taga ootavad autod ei tekitaks ummikuid.» 

Künnis ja foor ühes kohas

Autojuhtidele on liikluses tehtud muudatused ehk Kaunase puiesteele suurte koolide juurde hiljuti paigaldatud kauaoodatud foorid tekitanud aga oma murekoha. Nimelt ilmus Annelinna gümnaasiumi juurde sõiduteele jalakäijate ülekäigurajale kõigepealt künnis ja hiljem ka foor. Miks nii, kas sellepärast, et topelt ei kärise?

«Seal on künnis nüüd natuke tõesti liiast, toimiksid ka ainult foorid,» nõustus Ahto Meho. «Foori taha kogunenud autod ei saa rohelise tulega kiiresti liikuma hakata, sest künnis tuleb aeglaselt ületada. Selline asi pole suure liiklusega tänaval hea.»

Künnis ja foor on seal kaks eri projekti. Künnis, täpsemalt tõstetud ülekäigurada, tehti suve teises pooles Anne kergliiklustee ehitamise käigus. Sügisel algas linnavalitsuse tellimisel sinna fooride paigaldamine.

«Esialgu jääb seal olukord nii, nagu on,» ütles Ahto Meho. «Peame seda asja linnamajanduse osakonnas arutama. Kui leitakse, et künnist pole vaja, siis vastu talve seda vaevalt likvideerima hakatakse, tuleb oodata järgmist suve.»

Kaunase puiesteel on nüüd juhtunud nii, et Annelinna gümnaasiumi juures oleval jalakäijate ülekäigurajal tuleb autojuhtidel kõigepealt oodata foori taga ja siis ületada ka künnis. FOTO: Margus Ansu
Seotud lood
29.11.2017 01.12.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto