Sisukord
Uudised
Postimees
22.02.2020
Linda Raunet ja Eesti Vabariik – 102 aastat ühiseid mälestusi Eesti Viljandi valmistub võõrustama presidendi pidu Süda läheb soojaks ja hingele pai – pannakse tähele Mida teha vabariigi aastapäeval? Majandus Põhjamaade pankade veri hakkas viimaks hüübima Välismaa «Ihne nelik» keeldus kriipsugi taandumast Kolmejalgsed vallandasid liiklusraevu (1) Liibüas evakueeriti sõja jalust mitu tuhat kaamelit Arvamus Juhtkiri: viinarindel muutustega Evelyn Kaldoja: valgustav lobiabsurd (1) Õlitööstuse eestkõneleja (1) Sipsik elab veel! Läti ema eksirännakud Esitus, mis tõi pisara silma Kertu Birgit Anton: kliimapööret ei tehta meie eest ära (11) Kultuur ELBERT TUGANOV 100 ⟩ Filmiarhitekt, kes ehitas Eesti animatsioonikiriku Loosiõnn innustas rahvariideid uurima Sport Eesti mehed vollemaailma absoluutses tipus Taavi Libe: kuidas tuua inimesed video­mängude abil spordi juurde? EAL nõuab Rally Estonia korraldamise eest meeletut summat Kriisk: presidendiamet oleks minu olümpia Soomlase ajastu start jahmatas isegi suuri optimiste Kliima Pehme talv paneb rannad uut tasakaalu otsima AK Tehnoloogiagigantide uue põlvkonna juhid Liiga hilja ja poolikult tehtud otsus Ukraina ekspert: «Ilma Venemaa otsese sekkumiseta oleks see sõda varsti läbi» Hasso Krull: maa, rahvas ja riik (8) VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Dokumentaalne poeet Kristina Norman ELBERT TUGANOV 100 ⟩ Filmiarhitekt, kes ehitas Eesti animatsioonikiriku Kus poliitik ees, seal bandiidid taga Nädala plaat. Nagu seest külm juustuburger Nädala plaat. Ruttab aeglaselt keset üksildasi masse Kutse presidendi vastuvõtule Juurikas. Eesti tänab Arter Liis Velsker: mõtlesin, et paneks kogu raha selle alla, et lihtsalt ennast hävitada Käputäis Eesti «kurjategijaid» Siberi kolkas... Viirusest ohtlikum (1) Kaitsja, kes võib mõnikord osutuda tapjaks Ekstreem-Sipsiku seiklused Umbe hää süük!* Arter otsis võrumaist pidupäevamaitset Loosiõnn innustas rahvariideid uurima Kodune helisüsteem 10 000 euro eest. Eestis loodud Audese tippkõlarid valmivad kuulmise järgi (5) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Tee ajab maaomanikud kohtusse

3 min lugemist
RMK lasi KIKist saadud ligi 800 000 euro suuruse toetuse abil põhjalikult remontida ligi 11 kilomeetrit pika Laeva–Palupõhja tee. Nagu näha tänavu oktoobris tehtud fotolt, koguneb killustik tee äärtesse ja nii on liiklemine sel kitsal teel ohtlik. FOTO: Sille Annuk

Alam-Pedja looduskaitsealale viiv Laeva–Palupõhja tee on auklik, kohati on geokärg väljas. Palupõhja küla maaomanikud on hädadest mitu aastat teada andnud teetöid korraldanud riigimetsa majandamise keskusele (RMK) ja tööks ligi 800 000 eurot eurotoetust eraldanud keskkonnainvesteeringute keskusele (KIK), kuid tulemusteta.

«Tee on eramaaomanikega kinnitatud remondiprojektist mööda ehitatud,» ütles Palupõhja üks eramaaomanik Viljar Ilves. «Projekti järgi pidi tee katteks olema kruus, nii lepiti maaomanikega kokku. Aga lõpuks pandi peale killustik, seda muudatust meiega ei kooskõlastatud.»

Prügiauto sõitis kraavi

«Tee on ohtlik,» lisas Alam-Pedja luhtasid hooldava looduskaitseühingu Kotkas juht Robert Oetjen. «Kui höövel käib, on see kaetud ühtlaselt killustikuga ja siis on täielik katastroof.  Jalgrattaga matkajad küsivad meilt, mis siin toimub!»

FOTO: Graafika: Artur Kuus

Pärast hööveldamist lahtine killustik teel kaua ei püsi ning sõidetav osa muutub kiiresti auklikuks. «Autojuhid võtavad siis võimalikult serva, aga seal on lahtine killustik,» märkis Robert Oetjen. «Sügisel sõitis siin sellepärast kraavi suur prügiauto. Paar nädalat hiljem oli sõiduauto kraavis katusel.»

Ilvese sõnul veeti remondi ajal tee katteks vilets kruus. Otsus täiendada tee kattekonstruktsiooni kuni 15 protsendi killustikuga tehti 2012. aasta 2. oktoobril objekti koosolekul. 

«Seda muudatust keskkonnaametiga ei kooskõlastatud,» märkis Alam-Pedja koostöökogu juht, keskkonnaameti Lõuna regiooni looduskaitse juhtivspetsialist Kaili Viilma. «Saime hiljem teada, et tee kattekiht polnud piisavalt tugev ja et killustikku veeti teele kavandatud 15 protsendi asemel mitu korda rohkem. Nii tekkis olukord, kus tee sõidetavus on kohati väga halb, on juhtunud liiklusõnnetusi. Kõige suurem mure on meil laste pärast, kes käivad looduskaitsealal suurte ekskursioonibussidega. Väga oleks vaja teha tee nii korda, et see oleks liiklejatele ohutu.» 

Laeva–Palupõhja tee on rekonstrueeritud projekti järgi, kinnitas keskkonnainvesteeringute keskuse juht Veiko Kaufmann kirjalikult Tartu Postimehele.  

Ta selgitas, et  2012. aasta 2. oktoobril peetud ehituskoosolekul projekti ei muudetud, aga et osa kruusa proovid ei vastanud nõuetele, tuli kattematerjalile lisada puuduvat kivist fraktsiooni. 

Nii Kaufmann kui ka RMK metsaparandustalituse osakonna juhataja Margus Reinmann lisasid, et kolmel geokärjega lõigul täideti kärg projekti kohaselt jämeda killustikuga (16–32 mm), mis kaeti peenema killustikuga. 

Projekti järgi pidi tee katteks olema kruus, nii lepiti maaomanikega kokku. Aga lõpuks pandi peale killustik, ütles Palupõhja maaomanik Viljar Ilves.

«Objektile tarniti paekivikillustikku mahus 9000 tonni, mis on ka kajastatud ehituspäevikus,» kirjutas Kaufmann. 

Seega kattub tema sõnul ehituspäeviku järgi objektile toodud 9000 tonni killustikku projektis toodud geokärje lõikude ehituseks vajamineva killustiku kogusega 8389 tonni. Killustikku 16–32 mm on kasutatud ainult geokärje lõikude ehitusel, mis on ette nähtud ka projektis.

Nii pole tema sõnul õige väide, et tee pealmine kiht on tervikuna killustik. 

Korraline hooldus jätkub

«Kui see oleks nii, siis oleks tee killustikuga kergelt üle puistatud, mitte aga killustiku alla maetud, nagu see on,» ütles Ilves. 

Tema sõnu kinnitab tee ehituspäevik, mille järgi lõppes geokärjega lõikudel kärje täitmine ligi 3000 tonni jämeda killustikuga 11. oktoobril 2012. Pärast seda, 12. oktoobrist kuni töö lõpuni 27. oktoobril veeti teele ainult jämedat killustikku, ligi 6000 tonni. Ehituspäevikus on nende killustikutonnide juurde selgituseks märgitud «tee algusosa parandamine», «tee tihendamine», ei sõnagi geokärje täitmisest.

Reinmann kinnitas, et RMK jätkab Palupõhja teel korralist hooldust, et  tagada selle vastavus metsateedele kehtestatud nõuetele. Palupõhja maaomanikke see ei rahulda. Reedel peetud Alam-Pedja koostöökogu koosolekul otsustati uue aasta alguses tee pärast RMK ja KIKi vastu kohtusse minna. 

«Diplomaatia on ammendunud, oleme viis aastat juttu ajanud, kirju vahetanud ning oodanud, et probleem lahendataks ja tee projektiga kooskõlla viidaks, kuid tulemust ei ole,» ütles Ilves. «Otsime abi kohtust. Tahame teada, kas see on õigusriive või ei, kui maaomanikuga lepitakse tema maal töö tegemises kokku üht, aga tehakse hoopis teist.» 

Laeva–Palupõhja teel on geokärg väljas. FOTO: Sille Annuk
Seotud lood
21.02.2020 22.02.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto