Sisukord
Uudised
Postimees
20.02.2020
Osula tarkvarafirma vallutab Aafrika ja Ameerika (3) Eesti Noor hooldekoduelanik: meditsiin hoiab elus neid, kes kunagi elama ei hakka (22) Riigikogu uurib vesinikuenergeetikat (9) Seksuaalsuhe õpilasega viis õpetaja kohtu alla (11) Mälestades Eesti tanki nimega Külli Majandus Yandex.Taxi kavatseb jätkata tegevusloata Rimi muutis kilekotid tasuliseks kriitika ja konkurentide kiuste (4) Välismaa Bloomberg ostis koha USA presidendivalimistel (1) Vene aktivist pani seksiskandaaliga Macroni partei kõikuma Vene humanitaarteadused on rahastamisreeglite tõttu tupikseisus Arvamus Marek Strandberg: miljonilinn Tallinn (16) Andres Herkel: aga Venemaa valmistub sõjaks (32) Vilja Kiisler: ajuvabadus ei tähenda sõnavabadust (19) Juhtkiri: elukvaliteet ja surm (3) Aivar Pau: jagamismajanduse ämber (15) Meie Eesti Kadri Tammepuu: lahendusi perearstide nappusele (1) Asendusarstid päästavad päeva Kultuur Eesti kunst saab erakordse võimaluse (1) Eesti kaasaegsele kunstile on omane väga tugev eksperimentaalsus (1) Kui kirest kasvab katastroof Ühe soovi täitumine Sport Euroopa võrkpallijuhiks pürgiv Pevkur: mõnes suurriigis pole vollet sisuliselt olemas PM Skopjes ⟩ Korvpallifännid mäletavad hirmsat sauna, kuid usuvad nüüd võitu Tarbija Rimi muutis kilekotid tasuliseks kriitika ja konkurentide kiuste (4) Reis Somaalimaa – riik, mida pole olemas Maa Elu Nädala mõte: lapsed metsa (3) Arst maainimeste tervisest: ülekoormuse hind on tervise kadu või siitilmast enneaegne lahkumine Kaitsealuste maade riigile ostmise järjekord lüheneb jõudsalt Teadlane, kes kinkis meile magusama sõstra Palgitöö käsiraamat aitab kooliraha kokku hoida Halba ventilatsiooni saab parandada Mis toimub meie ilmaga? (1) Tatrapliinid lõhetartariga kodumaa sünnipäevaks Salatikasvataja püüab öösel rohkem pilku kui päeval (1) Olukord Peipsil: kõik teevad hirmsasti tööd, aga raha ei teeni keegi (4) Tartu Teatripublikut kimbutab parkimiskitsikus (2) Kuldsete tammelehtedega medali pälvinud päästja riputab vooliku varna Marja tänava kõnniteedel laiutavad autod Tartu ettevõtlusosakonna juhataja läheb pensionile Keskkonna­hoidlikkust järgides võib sattuda rohepesu ohvriks Triin Lellep salvestas Eestile mõeldes loitsulise video Meelelahutus Koomiks Sudoku

Tartu võib saada sügisest esimese nutika ülekäiguraja

2 min lugemist
Mart Suurkask (tagaplaanil paremal) ja Aivar Grünthal tutvustavad nutimärki. FOTO: Kristjan Teedema

Eile esitleti Tartu teaduspargis uuenduslikku ülekäigurajamärki, mis hoiatab sõidukijuhti teed ületada soovivast jalakäijast valgusmärguandega. 

ASi Bercman Technologies loodud prototüübil on lisaks hoiatussignaalidele varuks 31 funktsiooni, nende abil saab koguda mitmesugust teavet, näiteks mõõta mürataset ja temperatuuri või loendada mööduvaid sõidukeid.

Uus tehnoloogia

Bercman Technologiese juhataja Mart Suurkase sõnul sai idee alguse loojate endi kogemusest autojuhtidena. Nii nagu paljud teisedki liiklejad, oli ka Suurkask mures, et pimedal ajal ei suuda rooli taga istuja alati vöötrajale lähenevat jalakäijat märgata. Nii sündis ka ettekujutus nutikast ülekäigurajast, millel on kolm peamist hoiatussüsteemi.

Esimene neist on mittereageerimine ehk kui kedagi parasjagu teed ületamas ei ole, siis märk ei tee mitte midagi.

Kui aga keegi on üle tee astumas, edastab seade leedvalgusega mitut valgusmärguannet. Nutimärk suudab autojuhti hoiatada juba 150 meetri kauguselt. Seade on niivõrd tark, et teeb vahet liiklejatel, näiteks saab aru, kas möödub auto või buss, lapsevankriga liikuja, jalgrattur, jalakäija või hoopis mõni loom.

Kolmas süsteem on kasulik õnnetuste ennetamisel. Punased tuled sähvivad, kui juhtub midagi ootamatut, näiteks sööstab vöötrajale mõni jalgrattur. Siis teab autojuht, et ohu vältimiseks tuleb kiiremas korras pidurdada. 

Lisaks annab seadet ka niimoodi sättida, et see näitab siniste tulede rida, tähistamaks sündmuskohale sõitva alarmsõidukit lähenemist, et teised liiklejad teaksid sellega arvestada.

Nutikas liiklusmärk aitab politseil tööd lihtsamaks muuta. Seadmel on ka mitu kaamerat ja andurit, need võimaldavad prototüübi loojate sõnul vaadata järele, mis täpselt juhtus. Mart Suurkase sõnul on ta sageli kuulnud tuttavate käest muret, et seesugune seade võimaldab liialt palju jälgida inimeste rutiinset tegevust. «Kui nad mõistavad, et nutimärk aitab meie laste kooliteed turvaliseks muuta, siis see kaalub liigse jälgimise argumendi üle,» arvas Suurkask.

Lõuna prefektuuri liiklus- ja patrullitalituse juhi Alvar Pähkli sõnul on igasugune inimelu päästev uuendus vajalik. «Peamine probleem liikluses on vastastikune tähelepanematus. Kiire teavitamine võimaldaks üksteist paremini märgata,» lisas ta.

Linnal on huvi  

Tartu linnapea Urmas Klaasi sõnul tunneb linn selle nutika prototüübi vastu huvi. Selleks, et märki katsetama hakata, tuleb üksikasjad veel põhjalikult läbi arutada. Samuti peab nõu pidama politseiga, et märgi funktsioonid ei kordaks olemasolevate omi. Linnapea avaldas lootust, et juba sel sügisel saaks nutimärke proovida. «Praegu tuleb veel teha kodutööd, et välja selgitada, millised oleksid enim tähelepanu vajavad ristmikud,» nentis Klaas.

Bercman Technologiese nõukogu esimees Aivar Grünthal loodab, et Tartu oleks esimene linn maailmas, kus uudne tehnoloogia ka reaalselt tööle hakkaks. Ühtlasi katsub firma hinda võimalikult madalal hoida. Kui praegu maksaks näiteks üks valgusfoor Tartus ligi 60 000 eurot, siis nende nutividin koos kahe liiklusmärgiga võiks olla vähemalt kaks korda soodsam.

Seotud lood
19.02.2020 20.02.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto