Sisukord
Muusika
Postimees
13.01.2018
Eesti Martin Herem - sada protsenti Eesti toode (1) Kadri Simson - ülbe kuulipilduja (11) Eesti inimesed tahavad elama õppida (7) Raipetehase juurde võib kerkida rohutirtsufarm Siunavad hinnangud autorendifirmale (6) Paavo Järvi viib EV 100 peo Euroopa kontserdimajadesse Ossinovski pulmareis Lõuna-Ameerikasse tõi kuluka vaidluse (68) Majandus Raivo Hein - unistus Saaremaa sillast (1) Välismaa Donald Trump - stabiilse geeniuse nädal (1) Uskumatu vulgaarsus vaheldumisi lapsikusega (25) Ecuador üritab Assange’ist vabaneda (1) Värske küsitlus näitab ajaloolist murrangut Hispaanias Puigdemont pürgib Skype’i-presidendiks (2) Saksamaa astus olulise sammu uue valitsuse poole Arvamus Juhtkiri: Merkel on päästetud (10) Koduperenaine või naiskombainer ehk mitu last on puudu Eesti kosmoseprogrammist? (60) Raivo Hein - unistus Saaremaa sillast (1) Postimees 1994. aastal: tundmatu pommiähvardaja sulges Tallinna Kaubamaja Donald Trump - stabiilse geeniuse nädal (1) Kadri Simson - ülbe kuulipilduja (11) Martin Herem - sada protsenti Eesti toode (1) Peeter Langovits: glamuurne aastavahetus lillepaviljonis Artemi Troitski ettevaade: mis ootab tänavu Venemaad? (2) Oliver Laas: kas virtuaalne sõprus on tõeline sõprus? (3) EKI keelekool: vanusejuttu (1) Kultuur Artemi Troitski ettevaade: mis ootab tänavu Venemaad? (2) Peeter Langovits: glamuurne aastavahetus lillepaviljonis Filmiarvustus: «Hinga». Sa nutad, kui seda filmi ei näe (2) Sport Kristjan Ilves: hoovõtul on meeletu varu Tammjärv leidis tasakaalu kooli ja spordi vahel (1) Monsieur Dakari viimane meistriklass? Marek Tiits: veterani vihakõne ehk Kuidas mõista hukkamõistjat (1) Video: Sildaru asub põneval moel maailma vallutama Tallinn Kus asuvad pealinna peenemad peldikud? Tarbija Suur ülevaade: millise operaatori netipakett sobib sulle kõige paremini? (1) AK Juurikas. Urmas Oti saladus (4) Gutenbergist Zuckerbergini ehk Kuidas kommunikatsioonitehnoloogiad inimest ja ühiskonda muudavad (2) Koduperenaine või naiskombainer ehk mitu last on puudu Eesti kosmoseprogrammist? (60) Vastandite ühtsus, sisu ja vormi harmoonia Pealpool pilvi Aja auk. Inimkonna hävitajad Raamat rahutust oraatorist Jan Kaus: «Mulle on kirjanikuna oluline oma elutunnet nii täpselt kui võimalik sõnadesse panna.» Vikerkaar loeb: Puhas enter. Ühe võimaliku poeetika mälestuseks Oliver Laas: kas virtuaalne sõprus on tõeline sõprus? (3) Lumehelbeke ja autist teeseldud maailmas Vladimir Sazonov: Mugabe ajastu lõpp – milline võib olla Zimbabwe tulevik? (1) Uus karjäär linnas Masinad – kuidas nad töötavad? Juurikas. Aabrami ja Aaropi kole taplus «Kui oli keskaeg pime, elu oli sünge ja julm...» (1) Juurikas. Mida toob aasta 2018? Arvi Freiberg: paradoks - elame e-riigis, aga peame teadust liiga kalliks Arter Viikingid, meie esivanemad (2) Jüri Kolk: mulda ju ei sööks! Mida uut näidati maailma suurimal elektroonikamessil? Ökomood: mõtleks õige, mida kanda (2) SUUR ARTERI INTERVJUU: Ene Pajula – Mammi, kes pole mingi mammi (1) Fotolugu: India vangistatud laevakaitsja silme läbi (1) Nalja pole – neljast naisest tuleb läbi murda Olümpiamängudele – olgu oma või olümpialipu all! Kus asuvad pealinna peenemad peldikud? Filmiarvustus: «Hinga». Sa nutad, kui seda filmi ei näe (2) Sillamäelt Põhjala esirestoranide kööki Sõiduproov. Škoda Karoq: kas selle aasta müügihitt? Meelelahutus Koomiks Sudoku

Aja auk. Inimkonna hävitajad

2 min lugemist
Industrial-eelkäijad ja suunanäitajad Throbbing Gristle. FOTO: thequietus.com

Plaadifirma Mute on võtnud kätte ja hakanud taasavaldama industrial-eelkäijate ja suunanäitajate Throbbing Gristle'i (TG)diskograafiat. Kaks plaati, «Second Annual Report» ( 1977) ja «20 Jazz Funk Greats» ( 1978) on juba väljas, nii sel kui järgnevatel kuudel tuleb lisa. Seda kõike tähistamaks TG 20 aasta juubelit.

TGd võib pidada üheks muusikaajaloo mõjukamaks bändiks, kuna industrial-muusika tähtsus ja tähendus oma erinevates metamorfoosides on järjest kasvanud. Kuna elu ise muutub üha tööstuslikumaks, peab seda peegeldama ka muusikakultuur.

Throbbing Gristle’i varase müraloomingu puhul armastaski bändi liider, maailma esimeses tööstuslinnas Manchesteris sündinud Genesis P-Orridge rääkida neist kui «homse päeva muusikast». Bändi liikmeteks olid lisaks kultuseliidri tüüpi Genesisele, kellest on praeguseks saanud üks avangardmuusika ja -kunsti tähtsamaid ja (kuri)kuulsamaid kujusid, veel tema tolleaegsest pornomodellist pruut Cosey Fanny Tutti, elektroonikavõlur ja masinaehitaja Chris Carter (mitte ajada segi «X-Filesi» loojaga) ning hilisem ansambli Coil liige ja tunnustatud muusikavideorežissöör (teinud näiteks New Yorgi Moma hingekirjaski oleva Soft Celli «Tainted Love» video) Peter Christopherson.

Alustuseks ja isutekitajaks tegutses TG aga hoopis radikaalse Londoni kunstirühmituse COUM Transmissions nime all, kelle verest, mürast ja pornograafiast laetud performance’id kutsuti korduvalt lõpetama politsei.

COUMi huviorbiidis olid inimolemuse tumedamad ja obsessiivsemad tahud – laiemalt meedia, võim ja manipulatsioon, kitsamalt sarimõrvarid, pedofiilid, seksitööstus jne. Nende viimane, 1976 peetud performance «Prostitution» Londoni kaasaegse kunsti muuseumis ICA küttis ühiskonnas samasugust «maailm on hukas» moraalipaanikat nagu Sex Pistolsi ropendamine televisooni otse-eetris. Üks Briti parlamendisaadik saatis pärast seda maa kultuuriministrile arupärimise ja nimetas neid «inimkonna hävitajateks».

COUMi töö oli tehtud ning nad jätkasid Throbbing Gristle'ina, mis muide tähendab Inglise põhjaosa slängis «erekteerunud peenist». Genesis P-Orridge leidis, et väike kunstimaailm on nende jaoks ammendunud ning tuleb siseneda popkultuuri, kui nii võib öelda. Masinad pandi tööle ja asuti helilises mõõtes tootma surma, sest just mürast ja jääkidest varase TG muusika koosnes.

«20 Jazz Funk Greats», nagu nimigi ütleb, võttis esimese plaadiga võrreldes natuke meeldida tahtvama hoiaku, kuid kenamaks muudetud fassaadi taga hiilisid kurjad manipulatsioonid. Vähe oli seal sellist, nagu esmapilgul paistis.

Plaadi kaas võiks ju kujutada ka ansamblit Suveniir, kuid looduskauniks kohaks seal on hoopis Briti tuntuim enesetapukalju Beachy Head. Lood kandsid teiste hulgas pealkirju nagu «Persuasion» ja «Convincing People», kus Genesis magusalt kõrva keerava perverdihäälega laulab või iniseb, kuidas ta inimesi erineval kombel nõusse veenab. See kõik võiks olla omal moel pealkirjastatud ka kui «kuidas võita sõpru, neid samal ajal mõnitades».

Kui esimene plaat oli miski, mida nad kirjeldasid kui «Tesco Disco» ehk siis selline säästupoeketi töötaja dehumaniseeriva režiimi soundtrack, töötas «20JFG» juba kui sedasorti moodne korporatsioon, kus naeratuste ja motivatsioonipakettide taga võetakse inimesi kui vahendeid oma eesmärkide saavutamiseks, ja kui juhtub selleks vajadus või võimalus olema, lüüakse ka nuga selga.

Seotud lood
    12.01.2018 15.01.2018
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
    LOGI SISSE
    Sul ei ole kontot?
    Loo Postimees konto