Bussis peab olema kapten!

49 aastat bussirooli keeranud Toomas Aguraiuja (70) on Rootsi väikelinnas Nässjös kohalik kuulsus. Eile sai mees tuntuks ka üle Eestis, kuna tuli teade, et talle antakse Valgetähe medal.

Paljude maanteede ja linnatänavatega sinasõbraks saanud mehe sõnul on Eesti liikluskultuur aastatega väga palju paranenud, sest uljureid ja nõelujaid on teedel vähem. «Vanasti, kui olid kaks nädalat läänes sõitnud, siis oli väga raske siin kohaneda, sest meie inimesed olid maanteel selle peal väljas, et saaks kellelegi ära teha,» rääkis Hansabussi juht.

Aguraiuja sõnul pole aastaid Eestis bussijuhte märgatud, ikka on räägitud moodsatest ja läikivatest bussidest, aga mitte inimestest rooli taga.

«Viimane tunnustus bussijuhile oli vist Vene ajal, kui kaks meest sõitsid Ikarusega üle miljoni kilomeetri. Siis võeti nad vastu pärgadega. Vahepeal on tähtsaks peetud busse ja ühistranspordikorraldust, aga juht on jäänud mängust välja,» rääkis ta. «Nüüd tõstetakse bussijuht jälle üles ja äkki inimesed hakkavad mõtlema, et siin ees istub juht, kes teeb oma tööd ja püüab hästi seda teha.»

Kohalik kuulsus

Et Aguraiuja on oma tööd hästi teinud, näitab kasvõi see, et paljud tellivad end sõidutama just teda. «Baltisakslased on mind omaks võtnud ja aastaid sõidan nende parunitega,» rääkis ta.

Baltisaksa perekonnad käivad kunagisel kodumaal oma valdusi vaatamas ja haudu koristamas. «Üle maailma tulevad perekonniti kokku, sõidavad Kielist laevaga Klaipėdasse ja siis sõidame Baltikumis kaks nädalat ringi,» rääkis ta.

Kui Eestis sai Aguraiuja tuntuks eile, siis kohaliku kuulsuse staatusesse on ta jõudnud hoopis Lõuna-Rootsi 16 000 elanikuga väikelinnas Nässjös, kus ringi käies vaat et kõik teretavad.

«Kirikus õpetaja ütleb, et meil on täna tähtis külaline, Toomas on siin,» rääkis mees.

Pea paarkümmend aastat tagasi korraldas üks sealne proua ringreisi Lätti. «Tagasi tulles oli juttu, et Läti on nii ilus ja tore, mina ütlesin siis, et Läti on ilus ja tore, aga Eesti on tuhat korda kaunim,» meenutas ta oma tutvuse algust sealse rahvaga.

Järgmisel aastal tulid Nässjö inimesed Eestit avastama ja nüüd on 18 aasta jooksul sõidetud läbi Eesti, Läti ning Leedu, käidud on ka Venemaal, Norras ja Rootsis.

Kaks korda aastas toimuvatele reisidele tellitakse juhiks just Aguraiuja. «Kui tellitakse sind uuesti, siis see on tunnustus, järelikult inimesed jäid rahule,» leidis bussijuht.

Sujuva sõidu eeldus

Aeg-ajalt kohtub bussijuht ka seltskondadega, kes eeldavad, et kuna nemad maksavad, siis on bussijuht 24/7 nende käsutuses.

«Nad ei tea midagi töö- ja puhkeaja seadusest, aga seal on väga suured rahad mängus. Meil on trahvid võib-olla 400–500 eurot kümneminutilise tööaja rikkumise eest, aga läänes on see 2000 eurot,» rääkis ta.

Hea reisija on Aguraiuja sõnul rahulik, puhas, hästi meelestatud, ei otsi ainult vigu ja arvestab kaaslastega, ka kellatundmine on väga oluline. «Kui kogu rühm on bussi peal ja ühte otsitakse, siis kannatab kogu seltskond,» lisas ta.

Sõnaka mehe kinnitusel ei saa reisijaid ninnutada ega nännutada. «Bussis peab olema kapten, juht peab panema ennast oma olekuga maksma panema,» sõnas mees.

Ent eduka bussireisi aluseks on meeldiv koostöö reisijate ja juhi vahel, siis sujub iga sõit.

05.02.2018 07.02.2018
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto