R, 9.12.2022

Margus Kiiver: kes rikub Portugalis Ogier’ rekordiplaani?

Margus Kiiver
, Autospordivaatleja
Margus Kiiver: kes rikub Portugalis Ogier’ rekordiplaani?
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia on Portugali MM-rallil poodiumi kõrgeimale astmel šampanjat pritsimas käinud koguni viis korda.
Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia on Portugali MM-rallil poodiumi kõrgeimale astmel šampanjat pritsimas käinud koguni viis korda. Foto: MIGUEL RIOPA / AFP / Scanpix

Aasta esimene võit on kirjas! Selle teadmisega lahkusid Ott Tänak ja Martin Järveoja mai alguses Argentinast, olles võitnud keerulise ja põneva ralli. Ja see polnud lihtsalt võit, see oli kindel domineerimine, kus oli näha, et mõlemad mehed nautisid täielikult seda, mida nad tegid.

Kõik lihtsalt klappis ning selle taga on väga suur töö nii Oti ja Martini kui ka terve Toyota meeskonna poolt. Teistel tiimidel jäi üle vaid kukalt sügada ja teha enne sel nädalavahetusel toimuvat Portugali rallit kõvasti tööd. Loomulikult ei jäänud Toyota tiim loorberitele pikutama, kõik meeskonnad on enne Portugali läbinud korralikud testipäevad. Ükski tiim suuremate tehniliste muudatustega välja ei tule, kuid seadeid eelolevaks ralliks otsisid kõik meeskonnad Portugali eri nurkades.

Nii nagu Argentina MM-ralli toob ka Portugali võistlus raja äärde sadu tuhandeid fänne, eriti populaarne on see just kohalike seas. Tänavune Portugali ralli on ka kohalike meistrivõistluste etapp ning sellel osalejaid tervitatakse sama tuliselt kui WRC tippsõitjaid.

Kui Argentinas räägiti enim pühapäevastest Mina Clavero ja El Condori katsetest, siis Portugalis on selleks vaieldamatult Fafe katse. Sealne hüpe, mille juurde kogunevad pealtvaatajate massid, on üks Portugali ralli kaubamärk. Fafe katse läbitakse kaks korda, teisel läbimisel on see ralli viimane ja ühtlasi punktikatse.

Katsete pikkus on arvestatav, jäädes 20–30 kilomeetri vahele. Pikim on laupäeval kaks korda sõidetav Amarante, millel pikkust 37,6 kilomeetrit. Reede ja laupäev on pikad päevad, sõitjad veedavad neil kahel päeval autos koguni 12–13 tundi. Pühapäev on lühem, aga erinevalt kahest esimesest päevast pole sellel päeval katsete vahel hoolduspausi.

Vihma ei tule ja tolm segab kaarte?

Minu amatöörlik ilmavaatlus ütleb, et rallinädalavahetusel me Portugalis vihma ei näe, ja ka enne seda on seal olnud küllalt kuiv. Temperatuur püsib 20 soojakraadi ümbruses. Kui ilm jääbki selliseks, siis saavad väikese eelise esimesena startivad MM-sarja liidrid Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia. Nad peavad küll katsete esimesel läbimisel teed puhastama, kuid saavad sõita tolmuvabalt. Tagant tulijatele võib tolm olla paras peavalu ja see segab kaarte üsna korralikult.

Euroopa kruusarallide hooaega avav pika ajalooga Portugali ralli on üks klassikalisi MM-sarjas ja paljude sõitjate lemmik. Kohalikud fännid suhtuvad rallisse suure kirega, olles samas ka piisavalt nõudlikud.

Ralli juured asuvad riigi põhjaosas, ent kui Saksamaa MM-ralli 2002. aastal Portugali kalendrist välja tõrjus, viisid portugallased ralli keskuse üle lõunasse, Algarvesse. Viieaastase vahe järel oldigi tagasi MM-kalendris. Kuid kohalikud fännid ei pidanud sellest muudatusest väga lugu, kuna lõunas sõidetavad katsed polnud nii nauditavad ja see kajastus ka publikuarvu vähenemises.

2015. aastal naasiski Portugali ralli taas juurte juurde, Põhja-Portugali, kus sõidetakse ka tänavu. Ralli keskus on Atlandi ookeani ääres asuv Matosinhos. Ka sellel aastal on oodata väga suurt pealtvaatajate hulka, millele lisavad kindla osa Eesti fännid, kes lähevad Portugali suurte ootustega. Rahast rääkides: Portugali MM-ralli eelmise aasta majanduslik mõju sealsele piirkonnale oli 137 miljonit eurot.

Sarja liider Ogier on Portugalis olnud alati kiire ning jagab enne rallit Portugali ralli parima tiitlit soomlase Markku Aleniga. Mõlemad on ralli võitnud viis korda, nii et prantslasel on võimalus tõusta ainuvalitsejaks. Neid, kes tema plaane rikkuda tahavad, on palju ning vaieldamatult on selles rivis eesotsas Ott Tänak ja Martin Järveoja. Mehed pole koos ega eraldi veel Portugalis poodiumile tõusnud, kuid usutavasti annavad Argentinast saadud võit ja enesekindlus Kärla-Elva ekspressile kõvasti hoogu.

Märksõnad
Tagasi üles