Sisukord
Keskkond
Postimees
29.02.2020
Koroonaviirus jõudis Eestisse. See ei ole maailmalõpp! (33) Eesti Eestlased tekitavad koroonaviiruse tõttu välismaal õudu (3) IT-sektor andis majanduskasvule hoo sisse KOHALIK VAADE. Leedu läks viiruse pärast paanikarežiimile (1) Volikogu esimehel liiga suur palk ja liiga vähe tööd Majandus Tallink alustas sadamasõda Börsidel käib veresaun «Merendusel pole rahvust, kuid riikidel on huvid» Välismaa KOHALIK VAADE. Leedu läks viiruse pärast paanikarežiimile (1) Ankara mängib Euroopa pudelikaelaga Calvini kodukirikus toimub katoliku missa USA saab esimese naiseriväelase Hädas Türgi pöördus NATO poole Vene ekspert: Erdoğan kaupleb Putiniga (2) Hispaania astus ajaloolise sammu võitluses libauudistega Arvamus Eesti ärielu kolm musketäri Kultuur Kõrvad kikki – Eesti Laul 2020 on täis üllatusi ja intriige (2) Sport Gunnar Männik: kas lugupeetud VO2 max aitaks sportlast? Ferrari jääb Mercedesest hooaja alguses maha EKSKLUSIIVINTERVJUU ⟩ Kuidas võitsid püss ja suusad Dorothea Wiereri südame? Kliima Metsamulda talletunud süsinikku ei tohi alahinnata (2) Merendus «Merendusel pole rahvust, kuid riikidel on huvid» AK Kõrvad kikki – Eesti Laul 2020 on täis üllatusi ja intriige (2) Juurikas. Sigaretid ja viinad ja kirglised naised Arter Noorus ongi hukas! Ropendab nagu voorimees (2) Algaja poliitbroileri mure Seentest ülikond, koolnukomposter – matusekombed on muutumas Kõrvad kikki – Eesti Laul 2020 on täis üllatusi ja intriige (2) Film "Parimad aastad me elus": prantslased teevad ka vanadekodust ja Alzheimerist midagi elegantset Kuidas teha porgandist külmsuitsulõhet? Kuidas Tiidrek Nurme riskide kiuste imelise tulemuse tegi (1) Maailma viimane suur seiklus. Budapest-Bamako ralli ehk hullumeelne retk Aafrikasse Käbi on Eesti teemant Meelelahutus Koomiks Sudoku
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

Füüsikutest ja lüürikutest Rail Balticu trassi ääres

2 min lugemist
Rail Balticu trassile jääb ka Reiu jõe sild Valga-Uulu maanteel. FOTO: Urmas Luik/Pärnu Postimees

Rail Balticu eestvedajad ei esita meile mingeid raudtee vajalikkust ja kasulikkust põhjendavaid arvutusi ega analüüse, nende väited on pigem emotsionaalsed ja loosunglikud. Arvutuste ja põhjalike analüüsidega tegelevad hoopis praegusel kujul plaanitava raudtee vastased, keda tavaliselt kiputakse pidama elukaugeteks emotsiooniinimesteks.

Tellijale

Vaidlused uue Tallinna-Riia raudteetrassi (Rail Balticu) ümber on toonud teravalt esile kaks peamist leeri. Ühed on (vabandagu päris füüsikud!) «füüsikud», kelle eesmärk on materiaalse maailma «areng» ehk majanduskasv, tõhus side Lääne-Euroopaga ja muu säärane, mis on ikka olnud turumajanduslikes-asistes ühiskondades peamisteks väärtusteks. Ja millega paraku kaasneb ka muljet avaldav ökoloogiline jalajälg. «Lüürikute» (kirjanike, intelligentide, kultuuritegelaste) või lihtsalt «vastaliste» (elukutseliste revolutsionääride) püüd on olnud muuta ülepaisutatud ja võlgadega ähvardav ning loodust – maavarasid, vett, kaitsealasid ja elustikku – raiskava rajatise plaan Eesti võimalusi ja vajadusi arvestavaks raudteeks. Paraku on ühiskond jõudnud sinnamaale, et üldise huvi nimel tegutsemist ei suudeta tõeks pidada. Seetõttu on vastuseisu põhjuseks peetud küll tartlaste kadedust, Venemaa huvides tegutsemist, kellegi poolt kinnimakstust (vt Baiba Rubesa intervjuu 14.04 Arteris), aga ka heaoluühiskonnas elavate kodanike vajadust lihtsalt aega veeta.

Kõige kummastavam kõnealuses väitluses on see, et majanduslike ja poliitiliste hüvede eest seisjad ei suuda esitada mingeid arvulisi näitajaid uue raudtee kasulikkuse kohta (hea oleks Exceli tabelina). Rongide kiiruse, vedude iseloomu, kaupade päritolumaade ja loodusele avalduva mõju suhtes valitseb täielik sudu. Muudetakse seadusi, ostetakse ja võõrandatakse maid, raisatakse musta värvi avalikkusele esitatavate dokumentide mäkerdamiseks, aga kus on tõestus eesmärgi ratsionaalsusest? Firma, kes tegi tasuvusanalüüsi, ei võtnud võrdluse aluseks isegi mitte tegelikku kilomeetrite arvu Tallinna-Tartu-Valga liinil. Tundub, et vähe on ka neid, kes on pikemalt lugenud Rail Balticu keskkonnamõju hinnangut. Selles pole RB projekti ju sõnaselgelt lubatavaks peetud, veel vähem heaks kiidetud. Pigem on püütud analüüsida kahjusid ja nende leevendamise võimalusi.

28.02.2020 29.02.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto