Sisukord
Tartu Postimees
Tänane leht
29.10.2020
Neljarealisi maanteid ja Rail Balticut välisabita korraga valmis ei ehita (24) Eesti Peeter Raudsepp: EASi tükeldamist ei tule (4) Rapla hooldekeskuse 32 asukal tuvastati koroonaviirus ERRi uus maja on füüsikaseaduste, mitte ideoloogia küsimus (6) Eesti lühiuudised Poola abordiseaduse vastased kogunesid Vabaduse väljakule Raskelt haige Allan Kiil pääses kohtupidamisest (2) Aasta koolitaja on hooliv innustaja Krister Kivi USAs ⟩ Viis päeva valimisteni: külmavärinad ja süljepiisad Los Angeleses Majandus Ärikinnisvara haldamises revolutsioon juba käib Majanduse lühiuudised Keskpank hoiab padruneid detsembriks Välismaa Poolakad jätkavad võitlust abordiseaduse karmistamise vastu (1) KOHALIK VAADE ⟩ Sloveenia kihutab koroonakiirteel Bergamo saatuse poole (1) Euroopa valmistub elule taas pidurit tõmbama (4) Arvamus Peep Lillemägi: Reformierakond viis aastat hiljem (3) Tiit Riismaa: Donald Trumpi fenomen Siret Kotka, Indrek Saar, Anti Poolamets, Taavi Rõivas, Kaido Höövelson, Üllar Saaremäe: toetame Arvo Pärdi muusikamaja (2) Andres Põder: armastab, ei armasta, vihkab… (3) Nikolai Degtjarenko: olen uhke oma kuuluvuse üle (9) JULGEOLEK ⟩ Erkki Koort: Eesti konstaabel pole veel Malis Edward Lucas: ülikoolid on akadeemilise vabaduse vahetanud Hiina raha vastu (3) Fookus JULGEOLEK ⟩ Lõhenenud Malis pole loota kiiret lahendust JULGEOLEK ⟩ Erkki Koort: Eesti konstaabel pole veel Malis Kultuur Meditsiin on ainult masohhistidele? Eesti näitlejaga verine ja lumine vene muinasjutt (4) Sport Spordi lühiuudised Eesti korvpallurid Rumeenia infosulus: võistlusformaat ja ajakava pole endiselt selged Pommservi puhul unusta õpitu ning lihtsalt reageeri Soome laskesuusakoondise eestlased ei tea, kas neid neeti maapõhja või kiideti taevani Kohtunikud peegeldavad jalgpallurite taset Maa Elu Eestlaste vanad traktorid künnavad põldu Aafrikas Saja-aastasele taimekasvatus­instituudile panid õla alla edumeelsed põllumehed Tootmishoone kütmisel tuleb arvestada energiasäästu Maale kolinud noor pere valis taas linnaelu: linnas on vähem sebimist Arutlus: maale kolimine tuleb hästi läbi mõelda (1) Katus kestab kauem, kui seda korralikult hooldada Eesti paikneb tuulte ristteedel – mida see kaasa toob? Käes on aeg korjata ravivaid juurikaid Lehtede riisumata jätmine võib aeda ohustada Ebaküdooniast valmivad pikantsed hoidised Kärbes rikkus veinitalu astelpajusaagi Tartu Suur auto lõhkus uue kõrguspiirde ja tekitas suure ummiku (1) Hannes Astok: koondume kultuurikeskuse stardijoonele (2) Stepan Karja: sügisene kella nihutamine on hea, kevadine veel parem (1) Kiri: tulge ometi mõistusele! (2) Tartu lühiuudised Rahvusvahelise haardega Leedu autovargad said karistuse Tartus Nordecon kavandab Aruküla teele üle kahekümne kortermaja Psühhoteek kolis keldrist Barlova peale korterisse Ekseldes tunnetuse avastamata rajal Fotograafist sirgus graafik Tartu kultuuri lühiuudised Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kuidas nullhinnaga piletit broneerida ja veel 10 seni vastuseta küsimust tasuta bussisõidu kohta

3 min lugemist
1. juulist saab 11. maakonnas maakonnaliinide bussides sõita tasuta. FOTO: Arvo Meeks/Lõuna-Eesti Postimees

Tasuta bussisõidu saabumine tõi kaasa hulga segadust ja vastuseta küsimusi:  alates sellest, kas ning kuidas broneerida tasuta bussile sõidupiletit, lõpetades sellega, kauaks tasuta bussisõit Eestis kehtima jääb.

Üheteistkümnes Eesti maakonnas saab nüüdseks juba viiendat päeva tasuta kohalikel bussiliinidel sõita. Kuigi uus süsteem annab reisijatele võimaluse raha kokku hoida, on see endaga kaasa toonud ka hulga küsimusi, et mitte öelda kuhjaga segadust. Tartu Postimees sõnastas neist mõned olulisemad ning küsis vastused Tartumaa ühistranspordikeskuse juhatajalt Tõnis Piirilt.

Kuidas on võimalik broneerida piletit tasuta bussidele?

Paraku ei olegi võimalik tasuta sõiduks piletit broneerida. Tasuta maakonnaliini bussiga saab sõita elava järjekorra alusel. Ei saa välistada, et kunagi broneerimissüsteem tekib, aga praegu pole seda ette nähtud.

Osa inimesi sõidab bussiga väga harva. Kas ka nemad peavad tingimata soetama 2-eurose valideerimiskaardi?

Ei pea. Kui inimene tõesti sõidab bussiga harva, saab bussijuht talle müüa nulleurose paberpileti.

Kuigi internetilehel peatus.ee on kirjas, millistes bussides saab tasutas sõita, siis Tartu maaliinide bussijaamas sellekohast eraldi infotahvlit pole. Ühtlasi pole väikestesse külapeatustesse riputatud isegi busside sõidugraafikuid, tasuta liiniinfost rääkimata. Kuidas saab väikeses külas elav tädi Maali teada, milline buss viib teda tasuta linna või naaberkülla?

Tartu bussijaamas on vastava infotahvli täienduse tegemine bussijaama ülesanne. Seal on elektrooniline tabloo, kuhu saab vastava info sisestada ning ma leian, et oleks igati mõistlik tasuta busside info sinna lisada. Mis puutub küladesse, siis hakkame lähiajal kõiki Tartu maakonna bussipeatusi üle vaatama ning muretseme sinna busside liikumisgraafikute infotahvlid. See töö seisab meil ees juba ainuüksi seetõttu, et haldusreformi käigus on maakonna piirid muutunud. Infotahvlid on juba tellitud ning esialgu ei ole sinna märgitud, millised bussidest on tasuta ja millised mitte. Vajadusel saame selle info sinna lisada.

Tasuta bussiga sõitmiseks üle Eesti saab kasutada Tallinna ja Tartu ühistranspordi sõidukaarte. Sarnaseid bussikaarte on laiali jaotanud ka bussifirmad ja mitmed teised omavalitsused. Milliste kaartidega lisaks Tallinna ja Tartu omadele saab tasuta sõidu bussides registreerida?

Minu teada peaks saama kõikide maakonnaliinide tasuta bussides kasutada ükskõik millist Eestis väljastatud sõidu valideerimiskaarti, ehk niinimetatud piiksuga viipekaarti. Siinkohal on oluline tähele panna, et kui Tartu linnaliinibusside kaardiga saab tasuta maakonnaliinidel sõita, siis maakonnaliinide kaardiga linnaliinidel sõita ei saa. Tartu linnas ei ole tasuta ühistransporti.

Kas ja kuidas tasuta bussisõit muudab liinivõrku?

Kuni meil pole esimesi vettpidavaid statistilisi andmeid, ei oska ma öelda, kui palju tasuta transpordi tõttu on tarvis liinivõrku muuta.

Millal hakatakse liinivõrku üle vaatama ja vajadusel muutma?

Esimesed andmed vaatame üle juba kuu aja pärast ja järgmised andmed laekuvad 1. septembril. Alles seejärel võime mingeid järeldusi teha ning kaaluda liinivõrgu ümberkorraldamist. Kõik sõltub sellest, kui palju ühel või teisel saab olema sõitjaid.

Tartu ühistranspordikeskuse juhatuse liige Tõnis Piir. FOTO: Margus Ansu

Miks Tartu linnaliinid tasuta ühistranspordi kehtestamisega kaasa ei läinud?

Sellele küsimusele oskab täpsemalt vastata Tartu linna ühistranspordikeskus. MIna olen aru saanud, et linna ühistranspordikeskuse seisukoht tasuta bussisõidu osas on kogu aeg olnud eitav.

Lisaks Tartu bussijaamale peatuvad mõned maakonnaliinide bussid ka Tartu linnas asuvates peatustes. Millisel juhul võib reisija seal bussist väljuda või sinna sisse astuda?

Maalt linna sisse sõitvast bussist võib linna sees asuvates peatustes üksnes väljuda. Kui buss hakkab liikuma Tartu bussijaamast, siis linna sees olevates peatustes saavad reisijad vaid peale tulla, mahaminekut ei ole seal ette nähtud. Loomulikult on olemas ka erandjuhud. Kui inimesel hakkab halb ning ta palub bussist väljumist, siis loomulikult ei hakka bussijuht teda kuidagi takistama. Seda ei tohi muidugi kurjasti ära kasutada. Kui mõni inimene peaks hakkama näiteks igal hommikul bussijuhi vastutulelikkust ära kasutama, siis on selge, et mingil hetkel seda reisijat enam bussi ei lubata.

Miks ei ole kõigis Eesti maakondades tasuta ühistransporti?

Sellele küsimuslele teab vastust majandus- ja taristuminister Kadri Simson.

Kas teie arvates peaks Eestis olema tasuta ühistransport igas maakonnas?

Raske öelda. Langetasime ka ise siin Tartumaal selle otsuse suurte kõhkluste ja kahtluste saatel. Ilmselt on praegu kõige targem vaadata, kuidas rahvas tasuta ühistranspordi vastu võtab. Selle teadmise saamiseks kulub vähemalt paar kuud. Alles pärast seda võime järeldusi teha ning selle põhjal saavad otsustada ka need maakonnad, kus praegu veel tasuta bussisõitu pole.

Öeldakse, et tasuta lõunaid pole olemas. Kui kauaks meile tasuta ühistransporti antakse?

Kui midagi sellist on juba kord ellu viidud, siis ma eeldan, et need otsused on tehtud ikkagi selleks, et süsteem jääks püsima. Rahva suhtes oleks äärmiselt ebaõiglane, kui näiteks poole aasta või aasta pärast tasuta sõidu otsus tagasi pöörataks.

Seotud lood
28.10.2020 29.10.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto