N, 2.02.2023

Kuidas turistid liitreaalsusse meelitatakse

Kuidas turistid liitreaalsusse meelitatakse
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Turistid liitreaalsusse
Turistid liitreaalsusse Foto: Pixabay

Uus turismitrend on vaatamisväärsuste jahtimine „Pokemoni“ stiilis.

Halvim variant turismi virtualiseerimisest on see, kui hakkad maailma vaatamisväärsusi kodust virtuaalreaalsuse prillidega külastama. On küll hea eelmäng, kuid päris reisielamustega pole sel midagi pistmist. Hoopis parem lahendus on aga liitreaalsus ja „Pokemoni“ stiilis mängud, mis juhatavad sind põnevalt sinna, kus peaksid kohalikku õhustikku kõige paremini tunnetama.

Tegemist on uut tüüpi turismirakendustega, mille eesmärk on muuta vaatamisväärsuste juurde jõudmine mõnusaks mänguks. Oma osa on siin muidugi ka kohalikel turismiametnikel, kes tahavad niimoodi hajutada turistide koormust tüüpilistes turistilõksudes, kus ehk ei saagi seda päris kohalikku kogemust, ning juhatada inimesed sinna, mis on ehe ja kuhu muidu niipalju ei satugi.

Pokemonijahil Big Benist mööda

Kui lähed Londonisse, siis mõtled loomulikult ära käia kuningalossi juures, Big Benis, sõita London Eye’ga ja hängida Picadilly väljakul. Laevasõit Thamesil kuulub ka kohustuslikku turismiprogrammi. Kuid Londoni turismiamet selle üle paraku väga ei rõõmusta. Neid stereotüüpseid vaatamisväärsusi külastatakse ikka ja jälle, rahvamassid tunglevad seal isegi ilma igasuguse reklaamita ja linna mainet viivad alla trügimine, kiiresti kogunev praht ja närvilised sabad. Tõeliselt põnevad Londoni kohad aga igavlevad samal ajal üksinduses.

Just sellepärast otsustaski Londoni turismiamet külastajaid hajutama hakata mobiilirakendusega Play London, mis juhatab ka vähem tuntud põnevatesse kohtadesse.

Teejuhiks on Mister Bean, tuntud Briti koomikategelane, keda kehastab Rowan Atkinson. Mobiilirakenduses on tegelaseks siiski multifilmitegelane Mr Bean, kelle juhatusel saab leida Londonist pisikesi kingitusi, mida turist vajab, ning avada asukohapõhiselt boonuseid, kui liigud ka neisse kohtadesse, mis turisti edetabeli esikümnesse tavaliselt ei kuulu.

Mr Bean pole teejuhina juhuslik valik, sest turismiametnikud küsisid enne Londoni külastajatelt, keda nad sooviks kõige enam endale Londoni teejuhiks. Selle küsitluse võitiski Mr Bean. Seega on igaühel võimalus lasta tal juhatada end Londoni põnevatesse kohtadesse, teenida selle eest punkte ja saada soodustusi odavamate hindade või väikeste kingitustena.

Praegu on rakendust alla laaditud juba 600 000 korda ja sellest leiab 75 eri kingitust. Need on kas tasuta kohv mõnes kohvikus või allahindlus Thamesi laevareisil, kuid põhiline eesmärk soodustuste pakkumisel on juhatada turistid vähem tuntud, kuid mitte vähem põnevatesse kohtadesse Londonis.

Vautšeritele ise järele

Selline Pokemoni-stiilis asukohapõhine turistide meelitamine vaatamisväärsuste juurde mängude abil on huvitav tulevikutrend. Kui kasutajad on niikuinii kogu aeg ninapidi mobiilis, siis selle seadme abil saab nad vähemalt kuhugi põnevasse kohta suunata.

Pointvoucher on Londoni turismirakenduse teinud firma veel üks keskkond, kus saab samamoodi kindlaid kohti külastades ja punkte kogudes eri vautšereid kas tasuta või soodushindadega asjade või teenuste saamiseks lunastada. Asukohapõhised punktikogumised on põnevamad kui lennupunktid, mis niikuinii kogunevad, kuigi väike sarnasus neil süsteemidel on: lennupunktide eest saab ka edaspidi tasuta reise või nänni teenida.

Klassika: asukohapõhised mängud turismitööstuse teenistuses

Tegelikult on uus alati hästi unustatud vana. Eks tegelikult Pokemon ole ka olnud turismi teenistuses: leidub kohti, kus mängijad kogunevad võitluseks või jõuavad Pokemone jahtides ja sinnasamasse võib olla tekkinud ka mõni teenusepakkuja või suveniirimüüja.

Vana klassika on näiteks Geocaching ehk Geopeitus. See ülemaailmne GPS-iga aarete otsimise mäng on lausa eraldi turismitoote välja pakkunud: Geocaching Geotours. Aarded on peidetud kindlatesse kohtadesse ja Geotuuri looja saab nende kaudu juhatada turisti külastamist väärt paikadesse, otsides samal ajal ka aaret. Omakasu on ka mängus: näiteks võib Geotuur lõppeda selle koostanud asutuse külalistemajas või restoranis.

Veel üks praegu veidi unustustehõlma vajunud asukohapõhine mäng on Foursquare, tuntud ka kui Swarm. Seal on võimalik kohti külastades punkte saada, kuid aeg-ajalt turundavad lähedalasuvad asutused end mängijatele, kes nende kohviku, majutusasutuse või poe lähedale satuvad, spetsiaalsete teadetega: kas tasuta kohvi, suure allahindluse või prii sissepääsuga mõnele üritusele. Kõige enam asutust külastanud saavad selle asutuse „ülemaks“ ja neile on asutuse tegelikel omanikel mõnikord ka pakkumisi kui püsikliendile. Varem oli ka Eestis pakkumisi üsna tihti, aga kuna siin seda mängu enam nii palju ei mängita, siis nüüd kohtab neid harva. Mõnes suurlinnas aga võib siiamaani uppuda tasuta ja odavate kampaaniate sisse, kui jõuad mõne tuntud vaatamisväärsuse lähedusse. Siis võib juhtuda, et mõni kohalik turismiasutus proovibki nende pakkumistega sind Eiffeli torni või Big Beni sabast meelitada mõnesse lahedasse, kuid turistidest unustatud kohta, mis kannab seda tõelist Londoni või Pariisi vaimu, mitte pole massidest pikali joostud.

Turistid pooleldi tehisreaalsuses

Kuidas avastada mobiiliga kohti, mida kohalikud väga tahavad näidata?

Turistid liitreaalsusse
Turistid liitreaalsusse Foto: Ekraanitõmmis

Play London

https://www.play.london/

Mobiilimäng, mis pakub Londoni turismiameti poolt soovitatud kohti külastades sooduskoode ja kuponge, et midagi tasuta või poolmuidu saada. Tasuta kohv on võimalik, poole hinnaga huvireis samuti. Mäng teenib ka tulu kohalikele turismiettevõtetele mängu sees tehtud ostudega.

Turistid liitreaalsusse
Turistid liitreaalsusse Foto: Ekraanitõmmis

Geotour

https://www.geocaching.com/travel/

Kohaliku ettevõtte või turismiameti poolt koostatud teekond ühe geopeituse aarde juurest teise juurde, mis parimal moel tutvustab ka kohalikku elu.

Turistid liitreaalsusse
Turistid liitreaalsusse Foto: Ekraanitõmmis

Pokemon Go

https://www.pokemongo.com/

Praegu küll hääbumas, kuid peagi uuele ringile jõudev liitreaasusemäng on asukohapõhine: inimesed peavad ringi liikuma ja kindlates kohtades punkte koguma, Pokemone jahtima ning võitlema. Osavad turismiärid on sellised kohad juba ära kasutanud ja pakuvad turistidele neis punktides midagi vajalikku.

Foursquare

https://foursquare.com/

Vana unustatud klassika. Kui külastad mingit kindlat kohta, kogud punkte, võistled sõpradega edetabelis ja asukohas olevad ärid võivad külastajatele pakkuda soodustusi, meelitades turisti mõnesse tavalisest erinevasse kohta.

Turistid liitreaalsusse
Turistid liitreaalsusse Foto: Pixabay
Märksõnad
Tagasi üles