Sisukord
Majandus
Postimees
30.05.2020
Eesti Tavatu aja eksam kulges tavapäraselt Eesti lühiuudised (1) Väike langus juhatab sisse suure kukkumise Lühimajutus on omanikule kerge tulu, naabritele põrgu (6) Majandus Apple on taas kõige väärtuslikum ettevõte Börsifirmade tulemused – torm tõuseb (1) Välismaa Rassismivastased rahutused levivad üle Ühendriikide (9) Välismaa lühiuudised Hiina kuulutas Hongkongi autonoomiale surmaotsuse (2) Arvamus Dr von der Leyeni raviplaan (2) Bolti uus verstapost Trump sattus Twitteri-sõtta Ajakirjanduse päästetiim (1) Henri Zeigo: kui 2+2 hakkab rahakotile Juhtkiri: asi polegi ju üldse maasikates (27) Sport Tänak paneb autospordiliidu rallile õla alla, võistluse nimisponsoriks saab DirtFish (1) Vangivalvuri vangistus ehk põgenemine Aafrikast Video ⟩ Koroonaigavus ajas eestlanna kõiki Tartu tänavaid läbima Henry Lääne kolumn. 55 sendiga Juventuse nanoosanikuks Merendus Teistmoodi purjesuvi – rohkem merd ja vähem pidu Merenduse lühiuudised Tallinn Lühimajutus on omanikule kerge tulu, naabritele põrgu (6) AK Clint Eastwood – 90 (1) Kriitik soovitab: neid Eastwoodi filme vaata tema sünnipäeval Aune Valk, Raul Eamets: kelleks saab sel sügisel kooliteed alustav laps? (1) Vahur Laiapea: Haamerite lapsed (2) Jelena Skulskaja: kuidas siis nüüd ilma karantiinita edasi elada? Peeter Espak: vanade sumerlaste vabadussõda (4) EKI keelekool: e-elust E-Eestis (1) Video ⟩ Kunst sinu ümber. Uku Sepsivart – skulptor, kes töötab koos loomadega «See on iga kirjaniku kohutav saatus, et igaüks võib teda uurida» Vikerkaar loeb. Halastamatult lihtne elu Praht, linn ja filmirežissöör ehk Rainer Werner Fassbinder 75 Juurikas. Oh maasikas, magus mari! Juurikas. Lennuliiklus Universumis on taastumas (1) Arter Pandeemia lõi uue maailma. Milline see on? (6) «Sa ei saa ju lindudele öelda: poisid, tehke seda liigutust nüüd uuesti!» (1) Justin Petrone kolumn: Heidi ja Klaus Pekid põlema, nii et tulejutt taga! (4) Privaatsete mullide fotopäevik maailma veerelt Rabarberiga retrolainel: saiavorm ja mannavaht Säästlik perepaat sportliku matkapaadi maski taga Õli, tušš ja portselan - kas neist saab kleite teha? Meelelahutus Koomiks Sudoku

Nordica võtmetöötajad asutasid uue ettevõtte

3 min lugemist
Nordica endised juhtivtöötajad Ahto Pärl ja Sven Kukemelk sukelduvad eraettevõtlusse ja alustavad lennunduskonsultatsioonide pakkumisega. FOTO: Tairo Lutter

Mitu Nordica võtmetöötajat lahkus hiljuti rahvuslikust lennufirmast ja asutas kõrvale uue ettevõtte NA Advisory OÜ, mis hakkab Eestis ja Euroopas pakkuma lennunduskonsultatsioone.

Sagimine Nordica eesotsas sai alguse tänavu suvel, kui lahkus ettevõtte üles ehitanud juhatuse esimees Jaan Tamm. Tema ameti võttis üle Nordica nõukogu liige ja bussifirma Lux Expressi eksjuht Hannes Saarpuu, kes enda sõnul tuli firmat juhtima vaid ajutiselt. Siiski paistab, et ta on asunud ellu viima oma visiooni ning vastavalt sellele alustanud ka uue meeskonna komplekteerimisega.

Nordica juhid viimasel paaril aastal. FOTO: Pm

See tähendab, et Nordicas on alanud omamoodi uus etapp, kuna kõik lennufirma käivitamise juures olnud juhid on nüüdseks lahkunud. Viimasena pani pillid kotti finantsdirektor Ahto Pärl, veidi enne teda lahkus äriarendusdirektor ja Nordica tütarfirma, lende opereeriva Regional Jeti endine juht Sven Kukemelk. Lisaks neile on rahvuslikus lennukompaniis positsioone vahetanud veel Anton Õnnik, kes oli viimati Regional Jeti juht ning Kristel Penu, kes töötas kommertsdirektorina. 

Kõik neli inimest asutasid nädalapäevad tagasi, 21. septembril uue ettevõtte NA Advisory OÜ, mille põhitegevusalaks on märgitud äri- ja juhtimisnõustamine. Nii Kukemelgile, Pärlile, Penule kui ka Õnnikule kuulub võrdselt 25 protsenti. Samuti kuuluvad kõik neli ettevõtte juhatusse. Postimehele teadaolevalt jätkavad nii Õnnik kui ka Penu korraga Nordicas ja NA Advisorys. 

«Ega head asja ei tule»

Uurisime Kukemelgilt ja Pärlilt esmalt, miks nende tee Nordicaga lahku läks. Kukemelgi sõnul midagi traagilist ei juhtunud, küll aga sai talle kiiresti selgeks, et koostööst Saarpuuga «head asja ei tule». Kuigi ta usub Nordicasse, viitas ta sellele, et oli väga selgelt endise juhi Jaan Tamme meeskonnas. «Olen veendunud, et uuel juhil peaks olema võimalus oma meeskond luua,» selgitas ta. 

Sisuliselt sama ütles ka finantsdirektor Ahto Pärl. «Ma arvan, et iga uus juht vajab enda ümber meeskonda, kellega ta kõige paremini klapib ja kellega tal on kõige parem edasi minna,» sõnas Pärl. Küsimuse peale, et kas neil Saarpuuga enam ei klappinud, vastas mees, et ta ei heidaks uuele juhile ette soovimatust koostööd teha. «Pigem jõudsin ise selgusele, et olen huvitatud teistest väljakutsetest,» ütles ta.

Siiski andis Pärl mõista, et nad ei olnud Saarpuuga ettevõtte tuleviku osas päris ühel meelel. «Detailides on kindlasti erimeelsusi,» ütles Pärl, lisades siiski, et uue strateegia kirjapanemine veel käib ja seda, missuguse kuju see lõpuks võtab, ei saa ega oska tema hetkel veel kommenteerida.

Eurooplastele äriplaane tegema

Arusaadavalt tahtsid mõlemad mehed aga rääkida uuest ettevõtmisest ehk NA Advisoryst. Kukemelgi sõnul pole tegemist klassikalise lennufirmaga, mis käitaks lennukeid ja korraldaks lende. «Tegu on väga selgelt konsultatsiooniettevõttega, mille põhilised kliendid on Euroopas ja maailmas. Eestis on see turg ahtakene,» rääkis mees.

Näiteks hakkab NA Advisory pakkuma lennufirmadele äriplaani koostamise teenust, samuti nõustama lennujaamu, kas ja kuidas tuua uusi lennufirmasid lendama. «Lisaks anname nõu, kas tasub osta kütust ette või mitte, kas tasub teha tehinguid kokkulepitud hinnaga dollarites või mitte. Võime nõu anda ka pikema strateegilise vaate sättimisel,» loetles Kukemelk, kelle sõnul on mõned kliendid juba käeulatuses, kellega loodetakse lähiajal ka lepingud sõlmida.

Kuigi ettevõte ambitsioon on välisturgudel, on huvitav see, et plaanitakse koostööd teha ka Nordicaga. «Konkureerima me nendega küll ei hakka,» ütles Pärl, lisades, et konsultatsioonide pakkumine ei ole Nordica pikaajaline eesmärk. «Kui vaja teeme nende koostööd ja pakume neile oma oskusteavet. Ma arvan, et see on win-win-olukord ehk kasulik meile mõlemale.»

Kas Nordica omanikeringi või praegust juhtkonda ei pahanda see, et endised töötajad pagesid uude ettevõttesse? «Me oleme neile (Nordica juhtidele - toim) öelnud, et meil on uus ettevõte. Nende poolt pole ma konflikti näinud. See on mõistlik, kuna veel kord, nad ei tegutse konsultatsiooniturul, vaid pakuvad lennuühendusi ja teevad allhanget suurtele lennufirmadele,» selgitas Pärl.

Erinevad nägemused

Mida arvab uue ettevõtte asutamisest aga Nordica juht Hannes Saarpuu? Ta ütles Postimehele, et tema jaoks on NA Advisory asutamine nii värske info, et ta ei oska kahel toolil korraga istumisele veel hinnangut anda. «Kõik sõltub, millega nad (Õnnik ja Penu – toim) seal täpsemalt tegelevad, ettevõtte asutamine ei ole ju keelatud,» märkis juht. Kukemelgi ja Pärli kohta märkis ta aga niipalju, et neil on peal konkurentsipiirang, mis keelab mõneks ajaks Nordicaga konkureerivas ettevõttes töötamise.

Kuigi Saarpuu peab Kukemelki Eesti üheks parimaks lennunduseksperdiks, pidi ta tunnistama, et nende nägemus Nordica tulevikust läks lahku. Ühe näitena tõi ta välja liinivõrgu planeerimise: «Tekkisid erimeelsused, kas peaksime keskenduma kasvule või tegutsema selle nimel, et praegu toimiv liinivõrk maksimaalselt hästi tööle saada,» selgitas Saarpuu, kes on varem öelnud, et kiire kasvu asemel peaks keskenduma kvaliteedile. 

Estonian Airi eksjuht taas pukis

Huvitav on ka see, et pärast Anton Õnniku taandumist tõusis Regional Jeti juhiks rootslane Jan Palmer, kes oli viimane Estonian Airi juht ja kelle käe all ettevõte kinni pandi.

Nordica tütarfirma Regional Jet on meile äärmiselt oluline, kuna ilma selleta ei saaks Nordica üldse lennata. Regional Jeti käes on lennuload, meeskonnad ja ülejäänud osa lennukitest, mida Nordica kasutab.

Lisaks Tallinnast väljuvate Nordica lendude käitamisele lendab Regional Jet ka SASi, LOTi ning Rootsi ja Hollandi omavalitsuste heaks.

Seotud lood
29.05.2020 31.05.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto