Sisukord
Arvamus
Tänane leht
24.10.2020
Eesti Koalitsioon ei tea veel, kuidas küsida rahva arvamust abielumõiste kohta (50) Valitsuskriis asendus sodomiidiskandaaliga (11) Eesti lühiuudised Raamidega rõduklaasid jäävad ajalukku (2) Loomaaed tähistab kõrgmägede valitseja auks lumeleopardipäeva Majandus Pangajuht: inimeste pensioniraha tulevad noolima ka šaakalid (4) Raha väljavõtjad saavad korraliku maksukirve (27) Kas pankadel läheb klientidest paremini? Välismaa Välismaa lühiuudised Vaigistusnupp hoidis debatil päitsed peas USA juhtimisel loodi abordiõigust vastustav liit Soome-ugri kultuuriruum – laiali pihustunud, kuid elutahteline Arvamus Hans teeb ära nelja inimese töö Juhtkiri: õpetame robotitele eesti keelt Ülle Harju: trikimeistritele tuleb anda vastulöök (2) Mihkel Mutt: nii nad langetasid meie maine (8) Jaak Madison: rohepöörde kallis hind (19) De Facto peaminister (16) Maskiga ideoloog (8) Kolmiku nähtamatu mees (3) Riigikohus üllatas enam-vähem kõiki (7) Kultuur Video ⟩ Kunst sinu ümber. Armastatud maalikunstnik Tiit Pääsuke: «Ma tahaks ilu vastu võidelda!» (3) Sport Eesti rallitalent tahab jõuda kolme aastaga WRC-autosse (1) Dopingukultuur juurdub vaikselt meie jõusaalides Jaanus Kriiski kolumn. Võidu mõiste devalveerimine Spordi lühiuudised Merendus Valitsus liidab vee- ja maanteede ameti vastuseisust hoolimata Merenduse lühiuudised AK Ega inimene massina vastu saa: arvutid õpivad usinalt eesti keelt Hans teeb ära nelja inimese töö Eerik-Niiles Kross: Kremli jutupunktid Eesti ministri huulil (23) Uffe Ellemann-Jensen: mis ootab ees väikseid riike (3) EKI keelekool: tahaksin pihlapuu rüppe Sõda on kolinud metsast linna (1) Valter Lang: jutt meist, kes me «euroopa inimeste» hulka ei mahtunud (2) Video ⟩ Kunst sinu ümber. Armastatud maalikunstnik Tiit Pääsuke: «Ma tahaks ilu vastu võidelda!» (3) Vikerkaar loeb. Seitsmekäiguline lõunasöök luulude kastmes Viimane ENSV kommunist lahkub umbes aastal 2040 (2) Väike kell, mis mängis suurt rolli Aja auk. Bänd, kelle saatel astus inimene Kuule Juurikas. Kirjanduslikud kalduvused Juurika veerg. Hea Mart! Moetippude tulevärk Nädala plaat. Kolmerahvuseline klaveritrio ilma klaverita Sisikonda väänav delikaatne jutustus Arter Tuul Sepp: Me ei oska karta asju, mis meid päriselt tapavad (28) Vennad, kes kaklesid, ehitavad nüüd ükssarvikuid Rahu ja ei mingit kodusõda (1) Jüri Pihel: «Kuuldused televisiooni surmast on siiski tugevasti liialdatud. Vähemalt esialgu.» Kohtukullid kriiskavad Stockholmi Eesti Maja korstnatel Kuhu tõttad, vihmauss? Kassisaba kapritšo: Anni Arro ja tema pere kodu Bocuse d`Ori finaali jõudnud tippkokk Artur Kazaritski: kodutoit on luksus Minimõõdus tänavatoit: pontsakad pannkoogid. Justnagu Hollandis Opel näitas uut väikest elektriautot. Sõiduproovis korraga kaks väledat kaksikut: Opel Corsa-e ja Peugeot e-208 Miks mu arvuti on nii aeglane? (1) Moetippude tulevärk Meelelahutus Koomiks Sudoku

Avo Rosenvald: talvel rattaga on mõnus!

2 min lugemist
Avo Rosenvald FOTO: Sille Annuk

Tartlasi on ratta seljas suvel 15 protsenti, talvel alla kahe protsendi. Ent üha enam igapäevarattureid jätkab sõitmist võimalikult kaua, lumeni. On aeg lõplikult unustada see imelik eelarvamus, et Eestis saab sõita ainult suvel. Tartus on selleks kaks head põhjust: muu Põhja-Euroopa kogemus ning Tartu jalgrattastrateegia, mis seab eesmärgiks talvist rattakasutust märkimisväärselt suurendada.

Esmalt sellest, mida saame ise teha, et talvine sõit oleks meeldiv. Paljud ütlevad: külm on. Tegelikult on talvel parem kui suvel, sest pole nii palav. Lihtsalt on vaja sobivat riietust. Üldiselt piisab jalgsikäigu riietusest, sest rattasõit ise annab tublisti sooja. Muidugi peab organism veidi harjuma: kui esimest korda lähed rattale kohe kümne külmakraadiga, tundub kõhe. Kui katmata näoga on ikkagi külm, võib kasutada ringsalli või teha meelepärasest materjalist näomaski. Kui ühekordsetest villastest kinnastest ei aita, võib ju teise paari alla panna. Jalanõu olgu talvel avaram, nii et võib niitsokkidele lisada villase paari või erandjuhul koguni kaks. Lörtsi ja vihma vastu aitab jalgratturikeep.

Nüüd jalgrattast. Soovitan talveks kolme- või kuuekäigulist rummusisese käiguvahetusega linnaratast (sobivaim suvelgi). Kui trosse õigel ajal õlitada (võib lasta mehaanikul teha), on käiguvahetusega muretu, ainult suure külmaga võib rummusisene hanguda. Selge, et soolasegune lumi paneb ratta roostetama. Muidugi ei maksa talvel sõita kalli rattaga. Ratast ei tohiks pärast igat sõitu tuppa sulama viia, nii immitseb vesi detailide vahele ning roostetamine intensiivistub. Ratas jäägu kuuri, garaaži või korrusmaja parklasse (survesta oma ühistut, et need ehitataks!).

Naastrehvid ei ole ilmtingimata tarvilikud, sügavamustriline rehv kõlbab niisama nagu autolgi.

2

Ratast ei pea sel juhul väga põhjalikult puhastama, küll aga on hädavajalik eemaldada lumelopp rehvi ja porilaua vahelt. Ketti tuleb muidugi õlitada nii suvel kui ka talvel nädala tagant. Hea on roostevaba kett, aga sedagi tuleb õlitada. Naastrehvid ei ole ilmtingimata tarvilikud, sügavamustriline rehv kõlbab niisama nagu autolgi. Ent sileda jää peal annab naelrehv eelise. Rehv ei peaks viimse võimaluseni täis olema.

Kus sõita? Loomulikult eelkõige kergliiklusteel. Kuigi linn hooldab igal aastal üha rohkem kilomeetreid kergliiklusteid, on siin puudujääke: ristmikel lumehunnikuid, ebatasane kinnitambitud lume ja jää kiht. Ilmselt on linnal vaja veidi rohkem raha panustada ning rangemalt nõuda hanke võitnud firmalt korralikku tööd.

Iga rattur võiks linna puhastusteenistust teavitada raskesti läbitavast kohast. Vilunud rattur võib kolida autode sõidurajale, kus on pea kogu aeg asfalt väljas ja kus tohib ka siis sõita, kui kõrval on kergliiklustee.

Kui me selles lepime kokku, et iga rattur sõiduteel nii suvel kui talvel on täiesti aktsepteeritud, on see jõuline samm jalgrattaliikluse edendamise ning seega autode ja ummikute vähendamise poole.

Seotud lood
23.10.2020 25.10.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto