Sisukord
Arvamus
Postimees
14.12.2019
Eesti Medõde nuhkis sõbranna mahitusel võõra inimese terviseinfo järele (15) 88-aastane Arved: üksinda käies tundub tee pikk Kelm pani inimeste suguiha enda kasuks tööle (13) Sisekaitse reserv läheb varem arvatust kulukamaks (23) Holm: tähtis on ravimite kättesaadavus, mitte apteekide arv (10) Jaaganti poliitikaradar. Rohud peale (2) Tallinn saab lähiaastatel ridamisi uusi monumente (5) Tanel Kiik: konkurents ravimiturul peab olema aus (3) Järgmine valimispäev tuleb koos reklaamidega (10) Viis elu nõudnud põleng algas külmiku juurest (11) Viimase minuti kulutused leiti valitsuse varudest (2) Mustakivi silla tulistaja protsess algab otsast peale (1) Apteegiuputus linnades: tõotatud kaost uste sulgemisel ei paista (1) Eesti hakkab end PISA tulemusega turundama (6) Talunikud tulevad traktoritega pealinna raha nõudma (5) Unikaalne trammimonument saab kaitse alla (8) Majandus Kašmiirkuues hundi luksusimpeerium Tallinna Sadam tahab Läti transiidisegadusest võita (2) Tarbijal säilib võimalus tankida biolisandivaba kütust (10) SEB nuias pensioneid soodsama laenu vastu (1) Suur ülevaade ⟩ Madalapalgaliste arv kahaneb hulgakaupa Ärinaine Tiiu Järviste sai karmi kahtlustuse Rahapesu ekspert: SEB loodab pääseda Tesla särtsuautod murdsid riigitoetuse saajate hulka Graafik ⟩ Coop pank tegi kahekümne aasta kehvima stardi (1) Laenutingimused pensionifondiga sidunud SEB sai trahvi (1) USA sanktsioonid paiskasid Läti sadamad kaosesse (2) Välismaa Johnsoni risk tõi valimistel võimsa võidu (16) Ratas ei süüdista pidurit tõmmanud Poolat (16) Tokyo suur moeteater Uue põlvkonna Raudne Leedi Postimees Brüsselis: rohelepe eeldab Ida-Euroopalt usaldust lääne vastu Britid otsustasid riigi Brexiti-kursi Venemaa ja Saksamaa tüli mõrva pärast kogub tuure Postimees Brüsselis: Von der Leyen lasi oma lipulaeva vette europarlamendis (3) Iisraeli ootavad ilmselt kolmandad valimised aasta jooksul German Marshall Fundi teadur: NATO ei pruugi kesta igavesti (18) Time valis aasta inimeseks Greta Thunbergi Arvamus Sportlane, kel on küsimusi Võidukas Boris Mõjuga oligarhi langemine (2) Uue ajastu peaminister (2) Juhtkiri: britid on lõpuks otsustanud (10) Karl-Eduard Salumäe: vallavolikogulane, anna endale aru! (2) Mart Raudsaar: kepp ja porgand (2) Peeter Koppel: võlapidu tüürib loogilise lõppmängu poole (56) Juhtkiri: roheline kurss, aga lääne rahaga (8) VÄITLUS ⟩ Yana Toom vs Marina Kaljurand (12) Herman Kelomees: Lüganuse vürstiriik (25) Meie Eesti Andres Põllu: Paides hõrenevad linnapuude read Madis Vasser: õiglane üleminek – kuhu ja kellele? Aleksei Lotman: kliimapoliitika ja õhusaaste (10) Kadri Tammepuu: appi, mu ravim on kadunud! Apteekrid kõõluvad tarneaukude serval Aimar Altosaar: vaesus ajab ära, hoolimatus ei lase tagasi tulla (2) Kätlin Kõverik: Eestisse naasjad vajavad nõu ja vahendamist (1) Erkki Koort: сколько лет, сколько SIMM* (3) Enne tähtaega vabastamine: poolt ja vastu (2) Kriitikud: statistikaamet tegutseb vahendeid valimata (4) Diana Beltadze: Eesti on valmis registripõhiseks rahvaloenduseks Kultuur Tänavuse aasta lugemiselamused Raamist väljas. 120 000 dollarit maksnud banaan hullutab kunstiavalikkust (1) Miks ja kuidas soovib Jüri Nael näitlejatel maskid eest ära võtta? Halastamatu sotsrealism neokapitalistlikus põrgus (1) Räpparist võrsub poeet «Räpi tegelik essents ja eripära peitub tema ajakajalisuses» Vihanemees.com: aga kust tuleb viha? Kuldgloobuse nominent: aasta parim abielulahutus «Õiglus»: selgeltnägija sünnitas kultusfilm «Jeesus juhatab sind kiirteele»: Eesti-Etioopia sci-fi-deliirium «Eesti laul»: tihe, ent ilmetu ja igav (10) Sport NBA võlu ja valu: kaitsemänguta tugevaim korvpalliliiga Taavi Libe kolumn: aasta sportlase sõna kaalugu sama palju kui tulemus (3) Eesti juurtega jalgpalluri pöörane tee Soome koondisse Toyota täiendas veelgi ridu, Citroen ja Škoda ikkagi päriselt ei lahku Martin Paasoja: vaimselt on raske pingil istuda Hullumeelne õhtu Meistrite liigas, iga värav võis olukorda muuta Kaks Klavanit ja MM. Saalihokis, mitte jalgpallis Venemaal võeti võistluskeeld vastu suurema hüsteeriata Võrkpalliliidu president asub kandidaatidega palgakõnelustesse Jooksuriigi mustal taustal saavutatud edu (2) Venemaa hokiäss: kas me riigi nimeta mängides üldse vajame neid MMe… (2) Põlva Serviti peatreener karikavõidust: saime võidu, mida keegi ei oleks osanud pakkuda Mis saab Venemaa spordist? (4) Kaotatud medal röövis une, aga lisas eneseusku Žalgiris sipleb mudas, aga Jasikevičius sälitab optimismi Uue Kalevipoja otsingud jätkuvad Karel Voolaidi juhtimisel (2) Tervis Uued eestlaste loodud rakendused abistavad võitluses vähiga Dermatoloog õpetab, kuidas hoiduda talvel nahakahjustusest Geenide muutmine võib haigustest päästa (1) Südameoperatsiooni vajava Dilara ema: ta on nagu liikuv pomm (7) Budistlik munk õpetab enda sisse vaatama ja pettumusi jätma Väljakutse: kas maratoni on võimalik joosta taimsel kütusel? (2) Luupus vangistas noore eestlanna iseenda kehasse Tänavu ähvardab salakaval seagripp (1) Isoleerimine tööelust vallandas eestlannal skisofreenia Kardioloogia kolib äppi ja pilve Pereterapeut õpetab suhtes ohjad enda kätte haarama (6) Kas enamik apteeke on tõesti sulgemisohus? Tervisereporterid otsivad uut kirge treeningust Verevähk andis endast aastaid vaikselt märku «Vanemad aimasid kuulmiskaotust juba siis, kui mind haiglast välja lasti.» Katse: kas näo eest hoolitsedes saab ühtlasi päästa planeeti? (1) Kliima Pelletite põletamine kõrvetab näpud (12) REPORTAAŽ: Kliimakonverentsil seisab kesksel kohal kuum õhk (3) Uppuva Veneetsia teadlastel on vaidlemisest kõrini - kliima muutub ja me peame reageerima (10) Uuring: kliimamuutuste tervisemõjud annavad endast juba praegu märku (5) Puust ja punaseks: kuidas igaüks kliimamuutustele vastu astuda saab (2) REPORTAAŽ: Protestijad ja tegutsejad – koolinoored tajuvad kliimavastutust teravalt (2) Inimese ajastu tähendab vastutust Kliima kõrval on meil käsil veel kolm kriisi (6) Kliimamuutuste mõju meredele ja polaaraladele enam ära ei hoia Kliimaneutraalsus – häving või edu? Mis on pildilt puudu? (3) Kliimastreigid pühkisid üle kogu maakera (6) Kliimamuutused nõuavad toimivaid leevendamise ja kohanemise lahendusi Merendus Omaani politsei suurtellimus lööb Saaremaa laevafirma äri õide (7) Eesti rikkaim vald tahab sadamatest loobuda Uus projekt «Kopter» lubab rohkem lendavat kiirabi Eesti perefirma betooni nõutakse Fääri saartest Jaapanini Paadi ajas kummuli ports halba õnne Lõbusõitjad eelistavad paati ostmise asemel rentida Saaremaal vette lastud patrullkaater asub tööle Vahemerel Pärnu jahisadama ruumikitsikust leevendaks lahtikäiv sild (1) USA ja ELi kaubandussõda moonutab luksuspaatide hindu Avamere kala takerdub keskkonnanõuetesse Eestlased magasid elektripaatide turu võidujooksu stardi maha Est-Agari vetikatööstus on ainulaadne kogu maailmas Paljassaare City arendus venib Tallinn Tallinn saab lähiaastatel ridamisi uusi monumente (5) Jäätmete käitlejal olgu edaspidi tagatis (3) Muuseumilaeva hulljulge kapten Kalamaja sai bussiliini asemel kasutu peatuse (3) Muinsuskaitse päästab maailma suurimat gobelääni (1) Keskturgu ootab roosiline tulevik (4) Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Tallinn soovib üleriigilist viinamüügikärbet (4) Ulmeline ehitis kerkib tulevikutehnoloogia abil (1) Tallinn plaanib teed läbi Pirita roheala (5) Liinibuss sõitis Harjumaal otsa tee ääres seisnud veoautole, 26 inimest sai vigastada (14) Tarbija Ära mine metsa mütsiga lööma Mille järgi elektripaketti valida? (3) Kui ruttu jõuab valmistoit äärelinna? (1) Taxify tankla tiris hinnad alla ka mujal Septembri ostukorv: Prisma võitis kümne sendiga HINNAVÕRDLUS Millisest poest saab kõige soodsamalt koolitarbeid? Hooliv omanik kiibistab kassi Varjatud puuduste leidmine nõuab spetsialisti silma Enamik rendib liiga väikese peotelgi Laevaga saab nii Visbysse kui ka Piirissaarde Prügi sortimata jätmine võib minna kulukaks (8) Teadus Eestlanna kosmiline tähelend Ajalooline maandumine või häving - India plaanib nädalavahetusel riskantset Kuu-maandumist Vana DNA näitas, millal Uurali geenid Eestisse jõudsid (15) Teadlased lõid GMO-kanad, kes munevad vähiravimeid (7) Kuu tagakülge uurivatel hiinlastel on ambitsioonikad plaanid Lubamatu teadus: geenmuundatud beebide looja kaitses eksperimenti Võltsingud, eetikaprobleemid ja salatsemine - segadus GMO-beebide ümber suureneb Läbimurre: Šveitsi täpsus pani jalust halvatud kõndima (1) Uuring: neandertallased pärandasid meile viiruse eest kaitsvad geenid Eesti teadlane: tänavused keemia-nobelistid on juba praegu maailma paremaks muutnud Mammutuuring näitas, kuidas tundra soojemas kliimas «kasvama» hakkab (1) Kodu Lihtne juhis: Eesti aiapidaja õpetab, kuidas rajada ilus püsilillepeenar Praktiline terrass toob aia tuppa Vabakujuline hekk kääre ei nõua Naabrivalve on jõudnud enam kui 500 paika Eestis Lihtne juhis: kui teada paari tõde, saab terrassi ehitamisega hakkama igaüks Kogukonnaaed toob naabrid ühisele peenrale Eesti naine tõestab, et ideaalne kodu võib olla väga pisike (3) Päikeseelektrit toodab juba paar tuhat kodu (1) Eestlane kipub aiatöödega kasu asemel kahju tegema Noor linnapere astus julge sammu ning kolis maale elama (1) Kaasaegne kasvuhoone teeb taimekasvatuse töö omaniku eest ära Reis Suure punase saare Madagaskari ühelt rannikult teisele Videolugu Veneetsiast: vihased kohalikud ja hullavad turistid Üheksa rohelist tähelepanekut Ljubljanast «Jutustan sulle Magadanist...» Kultuuride peidetud erinevused Vajad ideid alkoholivabaks puhkuseks? Mine Sharjah’sse! Berliin mäletab müüri ja pisaraid Kaalusekeldused mägiriigis: kas eksib vedrukaal või digikaal? Kui unistad nutivabadest lastest, sõida Tarifale Itaalia turistilõksud ja palju paremad paigad, kuhu välismaalasi ei veeta Seal, kus elavad tšuktšid ja jääkarud AK Jaak Prozes: soome-ugri rahvaste vandenõu(d) EKI keelekool: beebid patta ja pannile Lauri Vahtre: tuld koolidele, tuld muuseumidele – vabadus koidab (14) Tallinn 800 – kivist külalised väikses puidust Tallinnas Pool sajandit väldanud sööst muusikaliste ideaalide poole Blondi popamatsooni lahkumine Ronkinimeste autor: ma ei ole ju ornitoloog Mine võta kinni seda vene värki... Mateeria mandumise vaimsed eeltingimused Mesikäpp. Mimmu Blogi Mesikäpp. Kuidas lastele päkapikkudest rääkida? Arter Imede aeg pimedas Eestis: kus asuvad kõige põnevamad valguskaunistused? (1) Mihkel Raud: vanemate lahkuminek on üks hirmsamaid asju, mis lastega juhtuda võib Kes on õige monumendimees? (1) Automaailma tippmudelite klaasid valmivad Elvas Kuidas Raadi lennurajalt saadud hoog lennutas maailma tippu Türkmenistanis õnne otsimas: võib-olla peitub see tohututes korterites? Pühad pokaalis: Riesling, porter, mull Tokyo suur moeteater Suhtedraamadega tšellist Silvia Ilves: tahan olla naine ja hull! (4) Uue põlvkonna Raudne Leedi Silvia Ilves Arteris: mul on kalduvus kõike liiga kirglikult võtta Maa Elu Miks on Kesk-Eesti põldudel kimalasi poole vähem kui Lõuna-Eestis? Jõulukaunistuste moes troonib isetehtu ja taaskasutus Kuusega on isegi pohmelust ravitud Ilmajutt: kuidas ennustada ilma Välismess nõuab ettevõtjalt tugevat eeltööd, juba üks kontakt on kordaminek Firma jõulupakkidesse läheb üha enam eestimaist Päikesepaneelid saavutasid kiiresti populaarsuse (1) Talvel ei tasu üraskist kahjustatud metsa torkida Üks OTTi eesmärk on inimeste toitumisteadlikkuse tõstmine Nädala mõte: ise tehtud jõulud Nädala mõte: tule maale elama, võid võita 500 eurot! Tartu Album annab ülevaate ülikooli kunstivarade koorekihist Joel ja Kristjan Luhamets: inimestele peab pigem õpetama seda, mida mitte uskuda Ihaste põleng ajendas tuleohutuskampaania Mihkel Lees ja Riho Raave: linn soovib Raatuse koolis töörahu (1) Lux Express sulgeb veebruarist Kuressaare liini Tartus ootab üle poolesaja asenduskodulapse hooldusperre kolimist, aga neid peresid pole (3) Ain Ostra: koosolekust, mida päriselt polnud (1) Isemõtlejast sai ootamatult Tartu ülikooli juht Metsaomanikud ei pruugi arugi saada, kui neid röövitakse (5) Sirje Toomla: kas suurtäht lisab väärikust? (1) Aksel Part: sisering hoopis kergliiklusele Meelelahutus Koomiks Sudoku

Indrek Ranniku: ons Tartu juba jalakäigu ja rattalinn?

4 min lugemist
Indrek Ranniku FOTO: Margus Ansu

Hoolimata viimaste aastate murrangust jalgteede ja rattateede arengus oleme olukorras, kus viieteistkümne aastaga on ratturite osakaal linnaliikluses kasvanud vaid kaheksale protsendile, autokasutus on samal ajal kerkinud 30 protsendilt 46 protsendile. 

Pealkirjas sõnastatud küsimusele saab vastata, et ühest küljest nagu on. Praegu, kevade algul on rattahoidlad rattaid täis, linnapilt on paari-kolme sooja päevaga täiesti muutunud, rahvast on tänavatel palju, rattureid iga pool nii linna rajatud uutel teedel kui ka linnast väljas.

Palju äärekive on alla lastud, äärmiselt tähtsad on nii jalakäijatele kui ka ratturitele linna piiridelt algavad uued või korda tehtud jalg- ja rattateed Jõgeva maanteelt Vabadussillani, Ilmatsalu tänavast Jakobi tänavani, unustamata Kassitoome radu. Lisaks palju vaieldud Pargi tänav. Ja Ülenurmest ning Ränilinnast raudteeäärsed ühendused Riia tänava viaduktini. Jalakäijate kiir Annelinnas. Laiemaks ehitatud Kaarsild. Kõnniteed Anne kanali ja Kalda tee ääres. Uus ühendustee Võidu sillalt turuhooneni – ei peagi trepist turnima.

Märgilisena on juba alanud või algamas Vanemuise tänava ja Ülikooli tänava ümberehitus, ka rattatee rajamine Näituse tänavalt Waldorfi gümnaasiumi juurde.

Aga teisest küljest nagu ikka ei ole ka. Meil on jalakäijaile ja rattureile keerulisi ristmikke, olgu näiteks Jakobi mäe all, Fortuuna-Pikk-Pärna, Pargi-Aida-Kalevi. Katkevad ja katkised teed Zeppelinist Teguri tänava poole, Tähe tänavalt Aardla tänava kaudu Ringteeni. Või katkev jõeäärne promenaad turu tagant Ropka poole. Annelinna ja ERMi vahel polegi mõistlikku ühendusteed. Kroonuaia ja Emajõe tänava ristmiku ületamine on jalakäijale ja ratturile paras kunst. Täielik segadus on avaturu väravas. See loetelu võiks pikalt jätkuda.

Suuremad rattamagistraalid mitmes suunas on ehitatud välisrahastuse toel. Need on kindlasti juba mõjutanud ja mõjutavad edaspidigi tugevalt liikumisviisi valikuid. Üksikud, varem tõsiseid logistika ja turvalisuse probleeme põhjustanud teelõigud on paindlikult n-ö kohaliku rahaga korda tehtud. Selge, et linna ei ehitata ühe aastaga, aga linna arengudokumentidega võetud pikaajaline ülesanne jalgsi- ja rattasõidu eelisarendamiseks kehtib ega ole unustatud.

Arendus- ja ehitustegevus algab siiski strateegiliste eesmärkide seadmisest ja selle alusel koostatavast planeeringust. Linnal on olnud mitmeid selle valdkonnaga seonduvaid arengudokumente, kuid seni terviklik rattateede arendamise strateegiline tegevuskava ja konkreetselt selle alusel koostatud planeering on puudu.

OÜ HeiVäl abiga on linn valmis saanud Tartu jalgrattaliikluse strateegilise tegevuskava aastaiks 2019–2040 ja see avalikustatakse Tartu energia- ja kliimakava koosseisus.

Objektiivsuse huvides on vaja nimetada, et hoolimata viimaste aastate murrangust jalgteede ja rattateede arengus oleme olukorras, kus viieteistkümne aastaga on ratturite osakaal linnaliikluses kasvanud vaid kaheksale protsendile, autokasutus on samal ajal kerkinud 30 protsendilt 46 protsendile. Samas on järsult kahanenud jalgsi liikumise osakaal: oli 45 protsenti, on 21 protsenti. Võib öelda, et autokasutuse populaarsus kasvab aastas protsendi võrra, aga jalgsi liikumine väheneb poolteist protsenti.

See on väga halb tulemus. Nendes suundumustes polegi otseselt tegu kohaliku omavalitsuse käitumisega liikuvuse suunamisel. Pigem on sellise tulemuse kaasa toonud elujärje paranemisega kaasnev autostumine, aga ka majandusbuumi ajal alanud ja nüüd jõudsalt jätkuv valglinnastumine. Samas näitab viidatud analüüs, et rahulolu jalgrattavaldkonnaga on viimasel kümnendil kasvanud. Siiski on rahulolu määr võrreldes teiste liiklusvaldkondadega viimases kolmandikus.

On selge, et kui Tartu soovib olla jalakäiguks ja rattasõiduks mugav linn, tuleb need suundumused muuta vastupidiseks. Mida linn siis plaanib?

Võib öelda, et autokasutuse populaarsus kasvab aastas protsendi võrra, aga jalgsi liikumine väheneb poolteist protsenti. See on väga halb tulemus.

Juba nimetatud arengukavas on linnal võetud silmapaistev siht. On sõnastatud eesmärk, et jalgratas on aasta ringi eelistatuim liiklusvahend ja jalgsi käimine on eelistatuim liikumisviis – tartlased teevad oma käigud peamiselt jalgrattaga või jalgsi. Eesmärk on ratturite osakaalu suurendada protsendi võrra aastas ja autode kasutamist samavõrd vähendada. Arengustrateegia ajahorisondiks 2040 peaks olema ratturite osakaal liikluses kasvanud 26 protsendile ja autoliikluse osa vähenenud 26 protsendile.

Loomulikult muutub tänavapilt tuntavalt juba lähiajal tänu rattaringlusele, millega lisandub liiklusesse sadu rattureid ja mis omakorda seab uusi nõudeid rattateede arengule. Jalakäija ja rattur seatakse arengukava järgi esikohale tänavate planeerimisel ja projekteerimisel, liikluse korraldamisel selgitatakse esmalt välja jala ja jalgratastel liikujate huvid.

Arengukava eesmärke silmas pidades on linn koostöös Eesti selle valdkonna tipptegijatega HEAT-projekti raames alustanud jalgratta- ja jalgteede skeemi koostamist. See planeering peab looma eeldused, et jalgsikäik ja rattasõit tagaks ohutu, kiire, lihtsa, lühima, katkematu ja mugava võimaluse igapäevasteks uksest ukseni liikumiseks, ka terviseliikumiseks linnas ja linna lähialadel.

Jalgsikäigu soodustamiseks planeeritakse ülelinnaline ja linna lähialasid haarav jalgteede põhi- ja jaotusvõrk, terviserajad ning matkarajad maapiirkonnas. Selleks tuleb arvestada erinevate sihtrühmade – töölkäijad, üliõpilased ja õpilased, vanemad lastega, vaba aja veetjad, poeskäijad, kultuuriasutuste külastajad – vajaduste eripäradega.

Jalakäija ja rattur seatakse arengukava järgi esikohale tänavate planeerimisel ja projekteerimisel, liikluse korraldamisel selgitatakse esmalt välja jala ja jalgratastel liikujate huvid.
 

Väga tähtis on säilitada, leida ja luua lihtsamaid ja lühemaid otseteid: raudteeülekäigukohad, sillad, tunnelid, ühesuunalistel tänavatel kahesuunalise rattaliikluse lubamine, jalgteede säilitamine ja arendamine ka eramaal. Südalinn on jalgteede ja rattateede sihtpunkt.

Bussipeatustest peab pääsema ohutult kooli, ka jala või rattaga kooliminek peab olema mugav ja ohutu. Koolide juurde on vaja turvalisi varikatusega rattaparklaid. Aga need peavad olema ka poodide, turgude, bussijaama ja raudteejaama juures, muudeski käidavates kohtades.

Linnakodanikuna küsiksin, et ilusad arvud ja üllad põhimõtted pika aja peale, kuid mis minu argipäevas muutub? Kuidas ma teada saan, mis minu kodukohas korda tehakse, kuidas sellest teada saan ja kuidas kaasa rääkida võin?

Selleks kutsub linn tartlasi ja linnaümbruse elanikke jagama jalakäija ja ratturina mõtteid linna kodulehel avatud ideekaardil. Ettepanekuid saab seal esitada 19. maini. Ise saab joonistada, kuhu oleks vaja uusi teid või teelõike. Seal saab ka märkida, kus juba olemasolevatel teedel on probleeme. Ideid saab esitada anonüümselt.

Iga konkreetne idee linnavalitsuselt küll vahetult tagasisidet ei saa, aga neid kasutame Tartu uue üldplaneeringu koostamisel.

Praegu on alanud kõige magusam jalutamisaeg ning argipäeva ja puhkepäeva rattasõiduaeg. Selle paari-kolme nädala jooksul tasuks ühtlasi oma liikumisi läbi mõelda tulevikuvõtmes, kuidas tee oleks ohutu, kiire, lihtne, lühim, katkematu ja mugav.

Seotud lood
13.12.2019 15.12.2019
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto