R, 9.12.2022

Suure kunsti tulek kaubanduskonglomeraati 

Reich, Richter ja Pärt New Yorgis  
Triin Metsla
, USA, vabakutseline ajakirjanik
Suure kunsti tulek kaubanduskonglomeraati 
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
The Shedi avas kunstilise juhi Alex Pootsi ja kuraatori Hans Ulrich Obristi kureeritud installatiivne performance «Reich Richter Pärt».
The Shedi avas kunstilise juhi Alex Pootsi ja kuraatori Hans Ulrich Obristi kureeritud installatiivne performance «Reich Richter Pärt». Foto: Stephanie Berger
  • 200 miljonit dollarit
  • Suur valge kuubik
  • Kindla peale minek

Kevad, eriti aprilli algus oli New Yorgi kultuurimaastiku jaoks mitmes mõttes skandaalne. Avati üks maailma kallimaid avaliku ruumi kunstiprojekte Vessel (arhitekt Thomas Heatherwick), mille maksumuseks üle 200 miljoni dollari. 

Paljastati Purdue farmaatsiafirma omanike, kunstipatroonist Sackleri pereseosed opiodide sõjaga ning lõppeks avati keset Manhattani privaatkinnisvaraarendust The Shed.

Irooniliselt tagasihoidlikku nime (shed – tõlkes kuur, katusealune) kandva kunstikeskuse saabumine Manhattanile oli aga mitmeti poleemiline, sest kriitilisemad hääled pidasid seda projekti liiga ambitsioonikaks – suurte nimede paraadiks – või kommertslikuks meelelahutuskeskuseks, mis teenib New Yorgi endise linnapea ja multimiljonäri Michael Bloombergi (kes ühtlasi kandis hoolt projekti rahastuse eest) huve.

Selline kriitiline meelestatus saatis kõiki The Shedis avanädalal esitletud projekte, kaasa arvatud The Shedi kunstilise juhi Alex Pootsi ja kuraatori Hans Ulrich Obristi kureeritud installatiivset performance’it «Reich Richter Pärt». Viimane kujutab endast kolme kunstniku – heliloojate Arvo Pärdi ja Steve Reichi heliloomingu ühendamist maalikunstniku Gerhard Richteri loominguga, saateks live-muusika ning saksa režissööri Corinna Belzi film Richteri maalidest.

Arvo Pärdi teose «Drei Hirtenkinder aus Fátima» («Kolm karjuslast Fatimast») esitab pea kümneliikmeline kohalik koor, mille lauljad juhuslikult hajutatud publiku sekka.
Arvo Pärdi teose «Drei Hirtenkinder aus Fátima» («Kolm karjuslast Fatimast») esitab pea kümneliikmeline kohalik koor, mille lauljad juhuslikult hajutatud publiku sekka. Foto: Stephanie Berger

Kolme, ja tuleb mainida, et oma žanris vast kõige edukama elava, kunstniku loomingu liitmine üheks suureks teoseks kõlas sama ambitsioonikalt kui Gesamtkunstwerk, mis hea teostuse korral ühendaks – seda kahe superkuraatori käe all – nii heli kui ka visuaali üheks võimsaks kunstiliseks tervikuks ning pakuks vaatajale immersiivse elamuse.

Performance algab valges, osaliselt veel ehitusjärgus olevas saalis Arvo Pärdi teosega «Drei Hirtenkinder aus Fátima» («Kolm karjuslast Fatimast»), mida esitab pea kümneliikmeline kohalik koor, mille lauljad on juhuslikult hajutatud publiku seas.

Gerhard Richterile pühendatud heliteos kordab piiblist pärinevat Jeesuse repliiki «Aus dem Mund von Kindern und Säuglingen schafft du dir Lob» («Laste ja imikute suust leiad sa tunnustust»). Lisaks muusikale on saali seinad kaetud tekstiilikunstist inspireeritud Richteri abstraktsete maalide imitatsioonidega.

Koori veatu a cappella esitus professionaalse dirigendi juhtimisel pakub hea elamuse, kuid arusaamatuks jääb siiski, kuidas peaksid Pärdi ja Richteri teosed omavahel resoneerima. Kui fantaasia kõrvale jätta, mõjub ruum suure valge kuubina, mille steriilne valgus ja seintele kleebitud maalide koopiad mõjuvad pigem võõristavalt ning maalide vaatamine ühes Pärdi muusikaga on mõnevõrra kunstlikult kureeritud elamus, mis ei loo oodatud efekti.

Maalide prinditud koopiad mõjuvad paratamatult tapeedilikult ning vähendavad Richteri originaalmaalide tugevat esteetilist kvaliteeti. Samuti on sakraalse ainese toomine hüpermoodsasse kaubanduskeskuslikku keskkonda – mis võiks hea kureerimise juures huvitavaid lahendusi pakkuda – The Shedi kontekstis mõnevõrra kentsakas. Peatudes hetke teose lüürikal ja pealkirjal, on see ehk omamoodi irooniline – kes võiksid olla need kolm karjuslast (viidates pealkirjale) The Shedis ning kes võiks laste ja imikute seast leida tunnustust?

Hetk installatiivselt performance’ilt «Reich Richter Pärt»,
kus kohtuvad Arvo Pärdi ja Steve Reichi helilooming ning maalikunstnik Gerhard Richteri teosed, saateks live-muusika ja saksa režissööri Corinna Belzi film Richteri maalidest.
Hetk installatiivselt performance’ilt «Reich Richter Pärt», kus kohtuvad Arvo Pärdi ja Steve Reichi helilooming ning maalikunstnik Gerhard Richteri teosed, saateks live-muusika ja saksa režissööri Corinna Belzi film Richteri maalidest. Foto: Stephanie Berger

Esitluse teine osa suunab rahvasmassi saali teise ruumi, kus ootab publikut Corinna Belzi ja Gerhard Richteri koostöös valminud film viimase maalidest ning Steve Reichi teoseid esitav orkester. Belzi film on projekteeritud seinale, mis esitab algoritmide abil loodud eri versioone Richteri abstraktsetest maalidest, moodustades nii erinevaid kaleidoskoopilisi mustreid.

Publikul on võimalus vaadata filmi, taustal orkester mängimas Reichi minimalismist inspireeritud teoseid. Reichi muusika mõjub kergelt ning samal ajal väga süsteemselt, kasutades samu kordusi, mis on omamoodi kui kompleksne muusikaline muster. Valitud heliteose eesmärk on luua peegliefekt vastasseintele projekteeritud Richteri abstraktsete, mustreid meenutavate maalidega.

Projekti üks kuraatoreid Alex Poots kommenteerib sellist lahendust, jättes sealjuures vastamata küsimusele: «Mis juhtub, kui need kaks [Richteri maalid ja Reichi muusika] ühendada? Kas tervik on võimsam kui eraldiseisvad osad?»

See on küsimus, mis paratamatult tekib performance’i lõpuminutitel. Sellise kolme kunstniku või ehk võib isegi öelda, et moodsa klassiku kaasamine avaprogrammi on kindla peale minek – keegi ei kahtle nende loomingu kvaliteedis või väärtuses. Küsimus on aga selles, kuidas siduda sellise võimeka trio loomingut, samal ajal seda mitte kahjustades või paigutades ebamugavasse formaati.

Lahkudes The Shedist, kipub jääma suhu mõru maik – Reich, Richter ja Pärt keset luksuspoode, kõrgeid kontorihooneid ning tehnokraatlikku uusarenduskeskust. Tekib küsimus, kellele on The Shed mõeldud ja mis on selle agenda? Kunstiringkonna südant see veel võitnud pole, turistidele piisab Vesselist ja High Line’ist ning tavalise külastaja jaoks on see liiga eksklusiivne.

ARVUSTUS
«Reich Richter Pärt».
Kunstnikud Steve Reich, Gerhard Richter, Arvo Pärt
Kuraatorid Alex Poots ja Hans Ulrich Obrist
Asukoht The Shed, New York
Toimumisaeg 6. aprill kuni 2. juuni

Märksõnad
Tagasi üles