Sisukord
Arvamus
Postimees
05.12.2019
Peaminister jättis ametnikud rünnaku alla (46) Eesti Aeg 43 kohtunikule: süvenege, ärge olge emotsionaalsed! (8) Eesti õppis Euroopa esimeseks (7) Kümme kohtumist ja surve ametnikele: Sõnajalad leidsid Martin Helmes liitlase (84) II samba raha ei ole väljavõtmise järel kohtutäiturite eest kaitstud (14) Eesti firmast hargnevad rahvusvahelise petuvõrgustiku niidid (4) Otse Postimehest ⟩ Maaeluministri kandidaat Arvo Aller: olen olnud nii kaevur kui ka traktorist (2) Jäätmete käitlejal olgu edaspidi tagatis (3) Tallinn üritab väsimatult rohepealinna tiitlit püüda (2) Viimsit kaunistab eriline jõulupuu Langenud puud lõhkusid moodsa piiri katselõigu (39) Helme Parmasele hosiannat laulma veel ei hakka (1) Toomemäe ajamasin viis rahva reisile Maaeluministri kandidaat Arvo Aller: tahan vähendada bürokraatiat (2) Ratas ei ole Lemettilt täpsustusi küsinud (25) Peaprokuröri kandidaat «süvariiki» lõhkuma ei asu (23) Kui raske on mõista udmurdi keeles Andrus Kivirähki? Majandus Estanci juht: kui vanad juhid ise ei lähe, siis kirstu või pensionile ikka (19) Välismaalased: Tallinn on mõnusam kui Skandinaavia (13) Maksuamet kummutas rahandusministri maksuväite Pensionifondid pidasid Coopi liiga kalliks, kuid rahvaaktsiana see töötas Soome investorid toovad Eestisse 100 miljonit (7) SEB Grupi peastrateeg: me sõltume Ameerikast ja Saksamaast Investor Mari armus Neinar Seli sõnadesse Tuntud lihatootja singist leiti listeeriabakter (4) Kalatehase sulgemine teeb kaupmeestele tuska: kala hind tõuseb (7) Rail Balticu karavan läheb kõige kiuste edasi (3) Mees, kelle tegi rikkaks infovahendus Välismaa Hiina lubab Ameerika Ühendriike uiguurieelnõu eest karistada (1) Kimi ratsaretkes nähakse vastanduva poliitika kuulutust Saksamaa palus lahkuda kahel Vene diplomaadil Korras kaitsekulud tõid NATO idatiiva liidritele tasuta lõuna Trumpiga (10) ÜRO: iga 45. maailma elanik vajab humanitaarabi (2) Kohalik vaade: pilootide sõbrasuhted relvaärikaga raputavad Horvaatia armeed Postimees Londonis: NATO kohtumine keskendus Türgile ja raha teemale (12) Soome peaminister astus tagasi Fännid tervitasid Lissabonis ookeani ületanud Greta Thunbergi (2) Ohvri tunnistus küttis prints Andrew’ jalgealuse tuliseks Viis suurt intriigi NATO liidrite ees (2) Arvamus Karmo Tüür: käsklus «suu kinni» on parlamendisaalis lubamatu! (11) Harry Tuul: ametnike ärmatamine aitas EKRE võimule (8) Vabadussõda 100: lahingusse lähevad diplomaadid (1) Kirke Kangro: kinnisvara areng, kunsti häving? (1) Lugeja kiri: millest ma apteegireformi puhul aru ei saa Marek Sammul, Jaanus Villiko, Mai-Liis Palginõmm: kolledž Narvale ja Eestile Juhtkiri: maskid on langenud (28) Herman Kelomees: NATO kõrvale pole ELi sõjaväge vaja (4) Patrik Hytönen: kuidas Soome peaminister tagasi astus Juhtkiri: viltune PISA torn (1) Sven Sakkov: äreva aja tippkohtumine (11) Meie Eesti Kadri Tammepuu: kasulikud äpid seisavad riiulis Digikratt – tõlk arsti ja patsiendi vahel Tiina Tambaum: naised ei mõista vanu mehi (2) Nõmme vanamehi seob jutu- ja tehnikahuvi Garaaž on rohkem kui vaid üksindustõrje Aimar Altosaar: kohtadest, kus vanadel meestel on hea Erkki Koort: e-resistentsus annab tunda ehk kui palju kulub e-riigi kaitsele (1) Toomas Vaks: kas ja kes peaks kartma küberohtu? (1) Birute Klaas-Lang: rahvusülikool uuendab keelepoliitikat Martin Ehala: «Rohkem paralleelsust, palun!» Jüri Järvis: seitse miljonit puud kasutule tühermaale Kultuur Mida soovib Olari Elts ERSOs muuta? Lauri Lagle lavastuse mitu probleemi Mogri Märt – vihmausside jumal Maailmade langemise heli Hedvig Hansoni hetked Kurt Ellinguga Inimene ilu ja koleduse vahel Sõjafotograafi kogemused: kuidas portreteerida põrgut? (1) PÖFF 2019 auhinnad Briti kriitik PÖFFil: Baltimaade filmitase on kõvasti tõusnud Aurelia Aasa: PÖFFi debüüdid haaravad argirealismist absurdikomöödiateni PÖFFI VÄLJAPAISTVAIM: Mustvalge meistriteos sõjavalust Sport Kristin Kuubal sulgpallis olümpiakoht peaaegu käes Aasta treeneriks pürib ka kolm juhendajate paari Rocki ja korvpalliliidu kukepoks, mõlemal oma tõde Kalev/Cramo hoiatab: uus seadus sunnib tegevuse lõpetama Ekskalevlased alustasid pingil, aga hullasid platsil Nõmme Kalju uusi treenereid seob huvitav fakt Sõprade võimutsemist teleri vahendusel jälginud Ilves: koondis tervikuna on pööraselt hea Mavericks ja Dončić lõpetasid Lakersi kümnemängulise võiduseeria Kalev/Cramot ootab näljane Minski Tsmoki Hamilton kordas isiklikku tippmarki, Räikkönen lähenes Barrichello rekordile Norra naistele kolmik- ja meestele kaksikvõit Kristjan Ilvese treeningukaaslaste metsik ülevõim Rukal Meistrid madistavad surmagrupis: Deschamps lükkas favoriidikoorma Saksamaale Eesti segapaari superesitus varjutas murekohad. Mis seisus on laskesuusakoondis? (1) Rallifänni kolumn: Ogier, järgmise aasta meister? (1) Kahurimeestel kuul jalas. Kes välja aitaks? Tervis Dermatoloog õpetab, kuidas hoiduda talvel nahakahjustusest Geenide muutmine võib haigustest päästa (1) Südameoperatsiooni vajava Dilara ema: ta on nagu liikuv pomm (7) Budistlik munk õpetab enda sisse vaatama ja pettumusi jätma Väljakutse: kas maratoni on võimalik joosta taimsel kütusel? (2) Luupus vangistas noore eestlanna iseenda kehasse Tänavu ähvardab salakaval seagripp (1) Isoleerimine tööelust vallandas eestlannal skisofreenia Kardioloogia kolib äppi ja pilve Pereterapeut õpetab suhtes ohjad enda kätte haarama (6) Kas enamik apteeke on tõesti sulgemisohus? Tervisereporterid otsivad uut kirge treeningust Verevähk andis endast aastaid vaikselt märku «Vanemad aimasid kuulmiskaotust juba siis, kui mind haiglast välja lasti.» Katse: kas näo eest hoolitsedes saab ühtlasi päästa planeeti? (1) Õnnetuses jala kaotanud teadlane: teadlik hingamine päästis mu elu Kliima Uppuva Veneetsia teadlastel on vaidlemisest kõrini - kliima muutub ja me peame reageerima (10) Uuring: kliimamuutuste tervisemõjud annavad endast juba praegu märku (5) Puust ja punaseks: kuidas igaüks kliimamuutustele vastu astuda saab (2) REPORTAAŽ: Protestijad ja tegutsejad – koolinoored tajuvad kliimavastutust teravalt (2) Inimese ajastu tähendab vastutust Kliima kõrval on meil käsil veel kolm kriisi (6) Kliimamuutuste mõju meredele ja polaaraladele enam ära ei hoia Kliimaneutraalsus – häving või edu? Mis on pildilt puudu? (3) Kliimastreigid pühkisid üle kogu maakera (6) Kliimamuutused nõuavad toimivaid leevendamise ja kohanemise lahendusi Merendus Uus projekt «Kopter» lubab rohkem lendavat kiirabi Eesti perefirma betooni nõutakse Fääri saartest Jaapanini Paadi ajas kummuli ports halba õnne Lõbusõitjad eelistavad paati ostmise asemel rentida Saaremaal vette lastud patrullkaater asub tööle Vahemerel Pärnu jahisadama ruumikitsikust leevendaks lahtikäiv sild (1) USA ja ELi kaubandussõda moonutab luksuspaatide hindu Avamere kala takerdub keskkonnanõuetesse Eestlased magasid elektripaatide turu võidujooksu stardi maha Est-Agari vetikatööstus on ainulaadne kogu maailmas Paljassaare City arendus venib Tallinn Jäätmete käitlejal olgu edaspidi tagatis (3) Muuseumilaeva hulljulge kapten Kalamaja sai bussiliini asemel kasutu peatuse (3) Muinsuskaitse päästab maailma suurimat gobelääni (1) Keskturgu ootab roosiline tulevik (4) Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Tallinn soovib üleriigilist viinamüügikärbet (4) Ulmeline ehitis kerkib tulevikutehnoloogia abil (1) Tallinn plaanib teed läbi Pirita roheala (5) Liinibuss sõitis Harjumaal otsa tee ääres seisnud veoautole, 26 inimest sai vigastada (14) Haigla hoovist leiti üllatav luustik Tarbija Ära mine metsa mütsiga lööma Mille järgi elektripaketti valida? (3) Kui ruttu jõuab valmistoit äärelinna? (1) Taxify tankla tiris hinnad alla ka mujal Septembri ostukorv: Prisma võitis kümne sendiga HINNAVÕRDLUS Millisest poest saab kõige soodsamalt koolitarbeid? Hooliv omanik kiibistab kassi Varjatud puuduste leidmine nõuab spetsialisti silma Enamik rendib liiga väikese peotelgi Laevaga saab nii Visbysse kui ka Piirissaarde Prügi sortimata jätmine võib minna kulukaks (8) Teadus Eestlanna kosmiline tähelend Ajalooline maandumine või häving - India plaanib nädalavahetusel riskantset Kuu-maandumist Vana DNA näitas, millal Uurali geenid Eestisse jõudsid (15) Teadlased lõid GMO-kanad, kes munevad vähiravimeid (7) Kuu tagakülge uurivatel hiinlastel on ambitsioonikad plaanid Lubamatu teadus: geenmuundatud beebide looja kaitses eksperimenti Võltsingud, eetikaprobleemid ja salatsemine - segadus GMO-beebide ümber suureneb Läbimurre: Šveitsi täpsus pani jalust halvatud kõndima (1) Uuring: neandertallased pärandasid meile viiruse eest kaitsvad geenid Eesti teadlane: tänavused keemia-nobelistid on juba praegu maailma paremaks muutnud Mammutuuring näitas, kuidas tundra soojemas kliimas «kasvama» hakkab (1) Kodu Lihtne juhis: Eesti aiapidaja õpetab, kuidas rajada ilus püsilillepeenar Praktiline terrass toob aia tuppa Vabakujuline hekk kääre ei nõua Naabrivalve on jõudnud enam kui 500 paika Eestis Lihtne juhis: kui teada paari tõde, saab terrassi ehitamisega hakkama igaüks Kogukonnaaed toob naabrid ühisele peenrale Eesti naine tõestab, et ideaalne kodu võib olla väga pisike (3) Päikeseelektrit toodab juba paar tuhat kodu (1) Eestlane kipub aiatöödega kasu asemel kahju tegema Noor linnapere astus julge sammu ning kolis maale elama (1) Kaasaegne kasvuhoone teeb taimekasvatuse töö omaniku eest ära Reis Suure punase saare Madagaskari ühelt rannikult teisele Videolugu Veneetsiast: vihased kohalikud ja hullavad turistid Üheksa rohelist tähelepanekut Ljubljanast «Jutustan sulle Magadanist...» Kultuuride peidetud erinevused Vajad ideid alkoholivabaks puhkuseks? Mine Sharjah’sse! Berliin mäletab müüri ja pisaraid Kaalusekeldused mägiriigis: kas eksib vedrukaal või digikaal? Kui unistad nutivabadest lastest, sõida Tarifale Itaalia turistilõksud ja palju paremad paigad, kuhu välismaalasi ei veeta Seal, kus elavad tšuktšid ja jääkarud AK EKI keelekool: vaade maailmale läbi arvuti­ekraani Joosep Värk: rahvas tahab keskmist sõrme (20) Tallinn 800: ajakapsel merepõhjast kõneleb muinas-Eesti kosmopoliitlusest Olev Remsu: targalt, vaeselt ja lõbusalt läbi sajandite. Hommage alma mater’ile (2) Toomas Asser: rahvusülikool on midagi enamat kui ainult rahvusteadused (1) Hiinast, Eestist ja eestlastest Hiinas Iseendale. Tänulikkuse harjutamine ja alandlikkuse kasvatamine Nädala plaat. Inimkatsed tempereeritud isepõlemismootoriga Aja auk. „Metal Box“ 40 Üksik G-noot. Sellele järgneb sekund vaikust Ehitamata ülikool Arter Autoseiklus värvikas Kanadas. 660 km Volkswagen California seltsis PÖFF: suurejooneline finaal. Ära maga maga viimast võimalust! Ameeriklane omadega soos, vaatab metsa poole (1) Ilona Leib: Vale kordamine ei muuda seda tõeks (7) Kyllike Sillaste-Elling: riigikaitse ei ole mingil juhul vaid meeste asi (4) Advendiaeg nõuab pidulikku rooga: kuidas teha piparkoogi-parti? Mehed läksid naiste riidekapi kallale Elu raskeim küsimus: mida me kahetseme, kui lõpp on silme ees? (11) Hiina salaühingu võitluskunst, mis annab vastupandamatu jõu (9) Selle nädala Arteris: NATOst, surmast ja Hiina iidsest võitluskunstist Kord toob lõuendi ette raba, kord vana tööstushoone Maa Elu Nädala mõte: tule maale elama, võid võita 500 eurot! Kliendid on keset metsi asuva loomakliiniku üles leidnud Loorberit saab edukalt toas kasvatada (1) Ilmajutt: lumehämmeldus Taimedest saab maitsva jõuluprae või kosutava tee Hobusekasvatajate selts seljatas riigikohtus PRIA (1) Põllumees meeleavaldusest: meelsuse näitamiseks on vaja traktoritega välja minna Salvest on valmis mahetooraine saamiseks põllumehi toetama Sealiha usku eestlased on hakanud üha enam veiseliha sööma Soe varasügis pakkus mesinikele üle pikkade aastate lehemett Pealinnapere hakkas mahetalunikeks Tartu Rahvusülikool sai tuule tiibadesse välisõppejõudude toel Rüsijää Emajõel lõhkus Kvissentali kaks paadisilda ja murrab edasi allavoolu Hirmul lapsed kutsuvad politseid koju appi Enam kui pooltes üürikorterites pole neljajalgsed oodatud Tartu firmast sai Google’i partner Urmas Klaas: Tartu uus eelarve on hariduseusku KIRI: täiesti tavaline lugu (1) Tabivere kauaoodatud koolimaja nurgakivisse läksid ka laste soovid Parimatel loodusfotodel poseerivad linnud Tartu EMO uus juht Annika Uue: kõigile kuluks jõulukingiks ära lisaannus tervet talupojamõistust Video ja galerii: linnalapsed sõitsid porgandiga Kaspri tallu jõulutoimetusi tegema Meelelahutus Koomiks Sudoku

Raimond Tamm: 750 jalgratast kuulutavad Tartus uut ajajärku

5 min lugemist
Raimond Tamm FOTO: Margus Ansu

Tuleval laupäeval alustab Tartus tööd 69 rattaparklat ning nende vahel hakkab ringlema 510 elektrijalgratast ja 240 tavajalgratast, mis muudavad liikumisharjumusi ja loodetavasti ka mõtlemist, sest rattasõit on mugav ja soodne.

Tartu linnapilt muutub 8. juunil väga palju, sest tänavatele lisandub vurama korraga koguni 750 uut jalgratast. Käivitub ülelinnaline ja paljude tartlaste poolt pikisilmi oodatud rattaringlus, rattalaenutuse võrgustik. Lisaks sellele, et lisandub kiire, mugav, odav ja tervislikke eluviise toetav liikumisvõimalus, astume ka tubli sammu rohelisema ja puhtama linnakeskkonna poole.

Küsitlustulemused kinnitavad, et ligikaudu veerand senistest autokasutajatest on valmis vähemalt osa igapäevasõitudest rattaringluse ratastega ette võtma. Selle tulemusena väheneksid märkimisväärselt linnaliikluses tekkivad ja kliimamuutusi põhjustavad süsihappegaasi heitmekogused ja tervisele kahjulikke ühendeid paiskuks õhku vähem.

Oma igapäevaste liikumisharjumuste muutmine ei sünni üleöö ning iseenesest. Auto asemel jalgratta kasutamine nõuab  mugavusalast väljumist ja igapäevaste liikumiste läbi mõtlemist. Usun, et puhta õhuga linnakeskkond ja sellega kaasnev tervisemurede vähenemine, tervislik eluviis ja tänu sellele parem füüsiline vorm ning ka mõningane igapäevaste kulude kokkuhoid on üsna head põhjused, miks see samm siiski ette võtta.

Rattaringlust kavandades oleme eesmärgiks seadnud, et see kujuneks ühistranspordisüsteemi loogiliseks osaks. Paljud rattaringluse parklad paiknevad bussipeatuste juures, rataste laenamiseks saab kasutada bussikaarti ning bussi perioodipileti omanikele ja Tartu liinibussides tasuta sõiduõigust omavatele isikutele on kuni ühetunnised rattalaenutused tasuta.

Tartu rattaringlus on nii Eestis kui ka Baltimaades ainulaadne, sest sellist kogu linna hõlmavat rendirattasüsteemi lähinaabruses veel loodud pole. Tartus on selle loomiseks aga head eeltingimused: linn on kompaktne ja vahemaad lühikesed, rattateede võrgustikku on jõudsalt arendatud ja linn jätkab seda tööd. Rattakasutus on järjest kasvanud. Kui lisada siia ritta ka võimalus euroraha kasutada, siis saigi rattaringluse rajamise eelduste tervikpilt kenasti kokku.

Üle linna alustab tööd 69 rattaparklat ja nende vahel hakkab ringlema 510 elektrijalgratast ja 240 tavajalgratast. Rattaringluse süsteemi toodab ja seab üles Kanada ettevõte Bewegen Technologies Inc, kes võitis mullu kevadel riigihanke.

Loodan väga, et tartlased võtavad rattaringluse kiiresti omaks. Oleme seadnud eesmärgiks 10 000 regulaarset kasutajat ja usun, et see on saavutatav.

Kõik ringlusesse lastavad rattad on varustatud tehnoloogiliste lahendustega, mis võimaldavad neil reaalajas suhelda kogu rattaringluse süsteemiga. Süsteem annab meile infot, kus iga ratas parajasti asub, ning kui sellega midagi peaks olema juhtunud, saame ka sellest teada.

Kõigil kasutajatel on võimalik koguda statistikat oma sõitude kohta, näha sõidukiirust ja sõidetud vahemaid. Rattaringluse võrgustik on kergesti laiendatav ning seda võib vastavalt kasutatavusele paindlikult ümber korraldada, kui tegelikkus erineb prognoosidest.

Uudne süsteem võimaldab luua ka ajutisi virtuaalseid parklaid. Näiteks kui selle aasta 18. juulil liigub Metallica kontserdile Eesti Rahva Muuseumi juures rohkem kui 60 000 pealtvaatajat, saame luua sealsesse piirkonda ajutisi, justkui virtuaalse rattaringluse parklaid. Selleks tähistatakse süsteemis koordinaatidega parkimisalad, kuhu jäetud ratas loetakse tagastatuks. Loomulikult tähistatakse need paigad ka siltidega, et kasutajad parkla asukoha kergemini leiaksid.

Rattaringluse jalgrattad on mugavad ja universaalse mõõduga, mis sobivad väga hästi inimestele pikkusega 149–200 cm. Rattaid on lihtne kasutada, elektrimootor käivitub vändates ja lisajuhtimisseadmeid neil pole.

Rattaparklate asukohti valides on arvestatud asutuste, õppehoonete ja huvipunktide paiknemist ning ka nende tartlaste arvamust, kes 2017. aasta suvel avalikul küsitlusel märkisid kaardile 2386 punkti parklate asukohasoovidega. Arvestatud on ka bussiliinivõrku, et bussiliiklus ja rattaringlus moodustaksid terviksüsteemi.

Rendiratta kasutamise eeldus on isikustatud bussikaardi sidumine rattaringluse süsteemi, et oleks võimalik kehtiva pileti olemasolu kontrollida. Kui kasutajal on Tartus tasuta sõidu õigus või tal on Tartu 10, 30 või 90 päeva pilet, siis rattaringluse piletit juurde ostma ei pea ja iga kuni 60-minutiline jalgratta kasutamine on tasuta. Igapäevastel bussisõitjatel on rattaringlust võimalik sisuliselt tasuta kasutada, sest Tartu-suuruses linnas peaks olema realistlik kõikjale 60 minutiga kohale jõuda.

Kel perioodipiletit pole, peab soetama rattaringluse päevapileti hinnaga viis eurot, nädalapileti hinnaga kümme eurot või 30 euro eest aastapileti. Ikka kehtib põhimõte, et kuni tund aega rattasõitu on lisamaksuta, iga järgmine alustatud tund maksab ühe euro ja nii viienda tunnini.

Kõikide rattaparklate juurde paneme infotahvlid, kus on täpsed kasutusjuhised ja hinnakiri. Töötab infotelefon. Ratast saab lukust lahti võtta ja lukku panna bussikaardi ja mobiilirakenduse abil. Ratta saab võtta ükskõik millisest parklast ja tagastada ükskõik millisesse parklasse.

Kui talvine rattakasutus osutub popiks ja 240 tavarattast ei piisa, saame elektriratastel akud ja mootorid ajutiselt eemaldada ning lasta need ringlusesse tavaliste jalgratastena.

Elektrijalgrattad on ringluses miinuskraadideni ja külmal ajal jäävad ringlusesse vaid tavarattad. Kui talvine rattakasutus osutub popiks ja 240 tavarattast ei piisa, saame elektriratastel akud ja mootorid ajutiselt eemaldada ning lasta need ringlusesse tavaliste jalgratastena. Lumerohkel talvel võib ette tulla aegu, mil lumevallid ei võimalda tänavaid ratturite ohutuse seisukohalt piisavalt puhtana hoida. Sellisel juhul võib osutuda vajalikuks ka rattaringlus ajutiselt sulgeda.

Rattaringluse eest kannab hoolt linna allasutus Tartu Linnatransport, mille tehnikud remondivad rattaid ja vajaduse korral viivad rattaid ühest parklast teise.

Oluline on kohe juunis rattaringlus käima saada, sest linnas liikuvad ratturid on kõige parem reklaam teistele kasutajatele. Julgustuseks pakume 1. juunist 8. juunini ehk rattaringluse avamispäevani end kasutajaks registreerunuile esimesed kolm kuud tasuta sõiduõigust. 9. juunist 30. juunini registreerunud saavad tasuta sõita ühe kuu.

Mahuka ja paljude pisiasjadega seonduva rattaringlussüsteemi alustamisega võib kaasneda mõndagi ettenägematut, mistõttu loodame mõistmist ja ootame tagasisidet süsteemi paremaks ja töökindlamaks muutmiseks.

Kahtlemata tuleb juhtida nii jalakäijate kui ka autojuhtide tähelepanu sellele, et rattureid on edaspidi liikluses tunduvalt rohkem ja tuleb üksteisega arvestada. Ka ratturid peavad olema tähelepanelikud ning teiste liiklejatega arvestama. Paigutame linna ka märgistusi, mis juhivad autojuhtide tähelepanu sellele, et Tartu on jalgrattalinn ja kaherattalisi on sõiduteelgi.

Jalgratturitel soovitame kindlasti arvestada sellega, et kõnnitee on eelkõige jalakäijatele ja lapsratturitele. Kui ei ole eraldi jalgrattateed, tuleb sõita sõiduteel. Kus ruumi jagatakse jalakäijatega, tuleks tähelepanu juhtimiseks kasutada rattakella ning valida rahulik sõidutempo. Kiiver on kohustuslik kuni 16-aastastele ratturitele, kuid soovituslik ka kõikidele teistele.

Soovin siinkohal juhtida jalakäijate tähelepanu sellele, et jalgrattapiltidega tähistatud rajad on mõeldud jalgratturitele ning jalakäijatel on nendel radadel ohtlik kõndida. Näiteks Turusillal kõnnivad jalakäijad alatasa rattarajal ning sunnivad sedasi rattureid hoopis jalakäijate alale sõitma.

Kui suhtume üksteisesse tähelepanelikult ja hoolivalt, siis küllap mahume linnatänavaile kõik kenasti ära.

Loodan väga, et tartlased võtavad rattaringluse kiiresti omaks. Oleme seadnud eesmärgiks 10 000 regulaarset kasutajat ja usun, et see on saavutatav.

Kui rattaringlus Tartus kenasti käima läheb, tartlased selle omaks võtavad ning suudame ka rataste ümberpaigutamisega sujuvalt hakkama saada, on plaan ringlust laiendada meie linna uuematesse maapiirkondadesse – Märjale, Rahingele, Ilmatsallu. Tartu, Luunja ja Kambja vallaga koostöös võiks rattaringlus edaspidi laieneda ka näiteks Ülenurmele, Kõrvekülla ning Luunjasse. Kuni kümmekond kilomeetrit linnakeskusest võiks olla rattasõiduks igati sobiv vahemaa.

Rattaringluse avamise kõrval tegeleme rattaliikluse strateegilise arendamisega. Valmimas on jalgrattastrateegia aastani 2040, kus on välja pakutud, kuidas võiks Tartu kui rattalinn edasi areneda ning linnaliikluse keskkonnamõju vähendada. Strateegia järgi on jalgratas aasta ringi kasutatav liiklusvahend.

Strateegia elluviimise eesmärk on suurendada jalgrattaga liikumiste osakaalu linnaliikluses ühe protsendi võrra aastas ja vähendada autode kasutamist samuti umbes ühe protsendi võrra aastas. Strateegia näeb ette ka jalgrattateede ja kõnniteede talihoolduse parandamist ning et ruumilise planeerimise ning ehitiste ja rajatiste projekteerimise korral arvestatakse esmalt jalakäijate ja jalgratturite huve.

Vabandused, et pole ratast, millega Tartus sõita, või kohta, kus ratast hoida, alates 8. juunist enam ei kehti. Nautige rattasõitu!

Seotud lood
04.12.2019 05.12.2019
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto