Sisukord
Arvamus
Postimees
24.01.2020
Riik plaanib roolijoodikutele uusi karistusi (32) Eesti Terviseraja ehitus algas lageraiega (11) Jaaganti poliitikaradar. Kes vana asja meelde tuletab... (1) Apteegireformi arutelud on vajunud talveunne
Esimene naine Kuul? Eesti juurtega Nicole Aunapu Mann teeb kosmoseajalugu (9)
GALERII ⟩ Hämmeldunud taimed on õitsema hakanud Postimehe aasta inimene Tanel Toom: Andresed, Pearud ja Krõõdad on peidus meis kõigis Iraagist naasnud ohvitser: olime maastikul kaitstud (5) Haigla remondiga haihtus kunstiteos (11) Keskerakond mängis end Tartus võimult välja (14) Väidetav ahistaja: las tüdrukud tulevad tundi pikema seelikuga (24) Tartu pikaaegne võimuliit tüürib lahutuse poole (10) Minister Kiik jälle ministrite Helmete hambus (29) Võimuliit ajab laste kodakondsuse asjas oma jonni (8) Tallinnas Kalamajas leiti uus kalmistu Saaremaa surmakutsar võib peagi tunnistusi anda (3) Jõulud Eestis: naine kaotas rusikahoobist põrna, ema lõi pojale noaga kuklasse (10) Ülevaade ⟩ Riigifirmade nõukogusid ootab suurpuhastus (27) Majandus Eesti firma püüab Vene pankrotipesast miljoneid Lagarde alustas suurt arutelu (1) Saudi kroonprints aitas häkkida Bezose telefoni Tundmatu 100 miljoni firma, mis teeb prügist aarde (4) EKP uus juht plaanib suuri strateegilisi muudatusi (10) ANALÜÜS: Luige ja Linnamäe kurnava vastasseisu ootamatu pööre Soome kardab Eesti kaudu smugeldatud kanu ja mune (1) Kütusemüüjad tõstsid marginaali (2) Starbucks seljatas kohtus Eesti ärinaise (3) Kaitsevägi võib mobiliseerida sinu auto (10) Laokil autoromud korjatakse kokku Välismaa Macroni pensionireformi vastu võideldakse tapmisähvarduste ja elektrikatkestustega (2) Paremtsentrist tõrjutud Orbán astub lavale radikaalidega Viimsepäevakell liigutati ajaloo süngeimale näidule Kreekal paluti viia põgenikelaagrist ära 140 haiget last Putini reformikava lendab parlamendist läbi Naine maeti maha sugulaste teadmata Piirikaos lõhkus migrandikaravani ja eraldas lapsed vanematest (14) Auschwitzi vabastamisest möödub 75 aastat (16) Koroonaviirus levis Hiinast välismaale Uue viiruse kandjaid on vähemalt viies riigis Hispaanias ohvreid nõudnud torm liikus Prantsusmaale Arvamus Tarun Gidwani: India võitleb iga hinge eest Raul Potisepp: Mart, osta elektriauto! Lemmit Kaplinski: elektrivõrguga tuumakala püüdmas (3) Kerttu Kirjanen: millal lõppeb ohvri süüdistamine? (2) Juhtkiri: et ooper ei vananeks Erik Aru: rohepöördega kaasneb üks väga selge oht (4) Vladimir Juškin: Putini mitmesammuline käik (5) Karl-Eduard Salumäe: kes ja kus karjub? (3) Juhtkiri: miks me mäletame? (22) Maarja Vaino: mis meist saab, Gabriel? (12) Juhtkiri: EV 100 parim kingitus Meie Eesti Kaarel Relve: hoiualal ehitamisel tuleb mõjusid hinnata Kaarel Relve: ehitiste võimalikkusest hoiualadel Aleksei Lotman: loodus vajab ehitamise eest kaitset Sünnituskodu toob abi lähemale (1) Las naised sünnitavad, aga kus? Ämmaemandad astuvad arstide varjust välja Silvia Kaugia: vägivallal on õige mitu nägu (2) Aimar Altosaar: ükski alandamine ei too kodurahu lähemale Kätlin Konstabel: õigustused pole lahendus, vaid umbtee (2) Eimar Veldre: turvatöötajate õigused suurenevad (4) Kultuur Märgata kosmilist balletti köögivalamus? Meie muusikateater vajaks väikest dopingusüsti? Kultuuri kiirpilk Maheteater ise tehtud keelest Nädala plaat. Aeg luubis, gaas põhjas Bänd, kes mänginud duetti tehisintellektiga NO99 kadumine kasvatas erateatrite rahakotti Viipekeele proovikivi kunstihoones Kultuuri kiirpilk Mis saab, kui armastus saab otsa Sport PM Monte Carlos ⟩ Tänak: vahet pole, kellega võidelda, lõpuks tuleb kõiki võita Kontaveit dikteeris mängu ja sammus järgmisesse ringi Anett Kontaveit tegi kiire ja korraliku töö Margus Martini kolumn: võrkpall vajab Belkat ja Strelkat Kas pidev muudatuste karussell Eesti korvpallis on paratamatu? WRC-isad, ärge tehke võidusõidusarja viga! Kalev võttis Avtodori pakutu lahkelt vastu Haaland esimest, Haaland teist, Haaland kolmandat korda! Sildaru oodatud kuld, mis tuli arvatust napimalt (3) Ajalugu teinud McGregor noomis «eksperte» Mudast priiks ja pilk unistuse poole. On’s see reaalne? Kas Kalev/Cramo murrab nukra mustri? Priit Pulleritsu kolumn: mõnus on peksta Venemaad (5) Sportlase psühholoogiline väljakutse: kuidas saada pingega sõbraks Reim alistas Kristali, mõlemad otsivad väravakütte Leedulased tunnustasid Erki Noolt Eesti käsipallikoondis lõpetas viimaks võidupõua Tervis Eluohtlikke kukkumisvigastusi saab ennetada lihtsate moodustega Täppismeditsiin aitab ravile allumatu vähiga võidelda Salakaval puugihaigus külvab mõistmatust ja kannatusi (3) Inimeste heldus aitab tõbesid alistada Uued eestlaste loodud rakendused abistavad võitluses vähiga Dermatoloog õpetab, kuidas hoiduda talvel nahakahjustusest Geenide muutmine võib haigustest päästa (1) Südameoperatsiooni vajava Dilara ema: ta on nagu liikuv pomm (7) Budistlik munk õpetab enda sisse vaatama ja pettumusi jätma Väljakutse: kas maratoni on võimalik joosta taimsel kütusel? (2) Luupus vangistas noore eestlanna iseenda kehasse Tänavu ähvardab salakaval seagripp (1) Isoleerimine tööelust vallandas eestlannal skisofreenia Kardioloogia kolib äppi ja pilve Pereterapeut õpetab suhtes ohjad enda kätte haarama (6) Kas enamik apteeke on tõesti sulgemisohus? Kliima Kliimaneutraalsusega venitamine toob Eestile 125 miljonit (8) Soe vesi tappis miljoneid merelinde (1) Bioloog seletab: kuidas meile keskkonnaküsimustes laste, koerte ja maakeradega kärbseid pähe aetakse (11) Kliimamuutus lööb sakslaste juurdunud elu kõikuma (23) Kümnendi lõpus on kliimaselgus veel väga kaugel (3) Nessun dorma ehk täna öösel ei tohi keegi magada (3) Pelletite põletamine kõrvetab näpud (20) REPORTAAŽ: Kliimakonverentsil seisab kesksel kohal kuum õhk (3) Uppuva Veneetsia teadlastel on vaidlemisest kõrini - kliima muutub ja me peame reageerima (10) Uuring: kliimamuutuste tervisemõjud annavad endast juba praegu märku (5) Puust ja punaseks: kuidas igaüks kliimamuutustele vastu astuda saab (2) REPORTAAŽ: Protestijad ja tegutsejad – koolinoored tajuvad kliimavastutust teravalt (2) Inimese ajastu tähendab vastutust Kliima kõrval on meil käsil veel kolm kriisi (6) Kliimamuutuste mõju meredele ja polaaraladele enam ära ei hoia Kliimaneutraalsus – häving või edu? Mis on pildilt puudu? (3) Merendus Tankerid pumpavad vene gaasi Eesti vetes ümber (2) Nord Stream 2 lükkub määramatusse tulevikku (2) Avameretuulepargis hakatakse rannakarpe kasvatama (2) Sonaritehnika avab hüdrograafidele merepõhja saladused Luba käes, väga palju on teha Omaani politsei suurtellimus lööb Saaremaa laevafirma äri õide (7) Eesti rikkaim vald tahab sadamatest loobuda Uus projekt «Kopter» lubab rohkem lendavat kiirabi Eesti perefirma betooni nõutakse Fääri saartest Jaapanini Paadi ajas kummuli ports halba õnne Lõbusõitjad eelistavad paati ostmise asemel rentida Saaremaal vette lastud patrullkaater asub tööle Vahemerel Pärnu jahisadama ruumikitsikust leevendaks lahtikäiv sild (1) USA ja ELi kaubandussõda moonutab luksuspaatide hindu Avamere kala takerdub keskkonnanõuetesse Eestlased magasid elektripaatide turu võidujooksu stardi maha Tallinn Harjumaa tulevik sõidab trammis (5) Tallinn saab lähiaastatel ridamisi uusi monumente (5) Jäätmete käitlejal olgu edaspidi tagatis (3) Muuseumilaeva hulljulge kapten Kalamaja sai bussiliini asemel kasutu peatuse (3) Muinsuskaitse päästab maailma suurimat gobelääni (1) Keskturgu ootab roosiline tulevik (4) Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Tallinn soovib üleriigilist viinamüügikärbet (4) Ulmeline ehitis kerkib tulevikutehnoloogia abil (1) Tallinn plaanib teed läbi Pirita roheala (5) Tarbija Ära mine metsa mütsiga lööma Mille järgi elektripaketti valida? (3) Kui ruttu jõuab valmistoit äärelinna? (1) Taxify tankla tiris hinnad alla ka mujal Septembri ostukorv: Prisma võitis kümne sendiga HINNAVÕRDLUS Millisest poest saab kõige soodsamalt koolitarbeid? Hooliv omanik kiibistab kassi Varjatud puuduste leidmine nõuab spetsialisti silma Enamik rendib liiga väikese peotelgi Laevaga saab nii Visbysse kui ka Piirissaarde Prügi sortimata jätmine võib minna kulukaks (8) Teadus Eestlanna kosmiline tähelend Ajalooline maandumine või häving - India plaanib nädalavahetusel riskantset Kuu-maandumist Vana DNA näitas, millal Uurali geenid Eestisse jõudsid (15) Teadlased lõid GMO-kanad, kes munevad vähiravimeid (7) Kuu tagakülge uurivatel hiinlastel on ambitsioonikad plaanid Lubamatu teadus: geenmuundatud beebide looja kaitses eksperimenti Võltsingud, eetikaprobleemid ja salatsemine - segadus GMO-beebide ümber suureneb Läbimurre: Šveitsi täpsus pani jalust halvatud kõndima (1) Uuring: neandertallased pärandasid meile viiruse eest kaitsvad geenid Eesti teadlane: tänavused keemia-nobelistid on juba praegu maailma paremaks muutnud Mammutuuring näitas, kuidas tundra soojemas kliimas «kasvama» hakkab (1) Kodu Lihtne juhis: Eesti aiapidaja õpetab, kuidas rajada ilus püsilillepeenar Praktiline terrass toob aia tuppa Vabakujuline hekk kääre ei nõua Naabrivalve on jõudnud enam kui 500 paika Eestis Lihtne juhis: kui teada paari tõde, saab terrassi ehitamisega hakkama igaüks Kogukonnaaed toob naabrid ühisele peenrale Eesti naine tõestab, et ideaalne kodu võib olla väga pisike (3) Päikeseelektrit toodab juba paar tuhat kodu (1) Eestlane kipub aiatöödega kasu asemel kahju tegema Noor linnapere astus julge sammu ning kolis maale elama (1) Kaasaegne kasvuhoone teeb taimekasvatuse töö omaniku eest ära Reis Kaubarändur Aasias: Laoses varu mõnuga kannatust Vene hing külmetab Hiina piiri ääres Suure punase saare Madagaskari ühelt rannikult teisele Videolugu Veneetsiast: vihased kohalikud ja hullavad turistid Üheksa rohelist tähelepanekut Ljubljanast «Jutustan sulle Magadanist...» Kultuuride peidetud erinevused Vajad ideid alkoholivabaks puhkuseks? Mine Sharjah’sse! Berliin mäletab müüri ja pisaraid Kaalusekeldused mägiriigis: kas eksib vedrukaal või digikaal? Kui unistad nutivabadest lastest, sõida Tarifale AK EKI keelekool: rutiini sinine puru Peeter Padrik: mida saame teha enne vähktõve ravi Jelena Skulskaja: mis jääb järele teatrist? Ainult mälestus südamesse (5)
Kangelased, puutumatus ja reostus maailma lõpus (1)
Ükskord Cinécittàs ehk FF nagu Federico Fellini (1) JUURIKAS. Mida toob aasta 2020? (1) Võlu on pisiasjades Aja auk. Tõrksa taltsutamatus Nädala plaat: Limp Bizkit pesumasinas Kujundid contra tõed (1) Vikerkaar loeb. Põue ketserlikud peatükid Arter Kuidas valmistuda suusamaratoniks, kui lund ei ole ega tule Kuulus ahistamisskandaal, mis jätab pealtnägijad külmaks (1) Priit Pullerits tunnistab üles: kuidas ma tulistasin tuumavõimekusega raketti (3) Riina Õun: «veganinahk» on tegelikult PVC-plast Lapsepõlveunistus sai teoks Patuse laisklemise kiituseks (4) Kuidas käituda iseenda matustel? Kuno Tammearu: Eestis juuakse liiga palju, sealt ka väga paljud rängad õnnetused (8) Kas kuningakoja muutuste tuul vaibus rassismi ja kõmupressi survel? (1) Briti kokk Kirk Haworth Tallinnas: "Puuk tegi minust vegani." Homses Arteris: läbipõlemisohus päästjad, raketid ja lumenälg Maa Elu Lumeta talv talvsespordi Mekas asuvaid turismitalusid liigselt ei muserda Kevad südatalvises aias paneb aiaomaniku muretsema (1) Mao- ja soolehädasid saab ravimtaimedega leevendada Ilmajutt: antitsüklon ehk kõrgrõhkkond 10 nõuannet, kuidas vältida piiritüli Lepiku talu eksperiment tõestab kanamunade kuudepikkust säilivust Arvamus: lühinägelikud otsused teevad tuska Skandaalid kukutavad kalahinda Kodumaist head köögivilja peaks tänavu jaguma Luunja kurgi hind langes märgatavalt Nädala mõte: meid petetakse! Tartu Ühel ajal alustanud kultuurikeldrid ei kavatse kumbki nime muuta Olümpialootus Kristin Kuuba servib pallid ribadeks Vastsed aukodanikud näevad Tartu keskpunktina ülikooli Heidi-Ingrid Maaroos ja Tiiu Aro: vaimu ja võimu põrkumine kliinikumis Sotsid külmutavad valimisaastaks Tartu 81-eurose lasteaiatasu Linnamuuseumis kohtab kolme haruldust Fotod: kevadine ilm pani botaanikaaias õitsema nii sinililled kui lumeroosid, priimulast rääkimata Vanalinna päevinäinud häärberi seinad peidavad eri ajastute moodi Maakool metsade keskel annab võimaluse ka neile lastele, kellega suured linnakoolid hätta jäävad Põltsamaa vald tahab suured ja väiksed ühte patta panna Kahe haigla vanad hooned jäävad tühjaks Meelelahutus Koomiks Sudoku

Raimond Tamm: 750 jalgratast kuulutavad Tartus uut ajajärku

5 min lugemist
Raimond Tamm FOTO: Margus Ansu

Tuleval laupäeval alustab Tartus tööd 69 rattaparklat ning nende vahel hakkab ringlema 510 elektrijalgratast ja 240 tavajalgratast, mis muudavad liikumisharjumusi ja loodetavasti ka mõtlemist, sest rattasõit on mugav ja soodne.

Tartu linnapilt muutub 8. juunil väga palju, sest tänavatele lisandub vurama korraga koguni 750 uut jalgratast. Käivitub ülelinnaline ja paljude tartlaste poolt pikisilmi oodatud rattaringlus, rattalaenutuse võrgustik. Lisaks sellele, et lisandub kiire, mugav, odav ja tervislikke eluviise toetav liikumisvõimalus, astume ka tubli sammu rohelisema ja puhtama linnakeskkonna poole.

Küsitlustulemused kinnitavad, et ligikaudu veerand senistest autokasutajatest on valmis vähemalt osa igapäevasõitudest rattaringluse ratastega ette võtma. Selle tulemusena väheneksid märkimisväärselt linnaliikluses tekkivad ja kliimamuutusi põhjustavad süsihappegaasi heitmekogused ja tervisele kahjulikke ühendeid paiskuks õhku vähem.

Oma igapäevaste liikumisharjumuste muutmine ei sünni üleöö ning iseenesest. Auto asemel jalgratta kasutamine nõuab  mugavusalast väljumist ja igapäevaste liikumiste läbi mõtlemist. Usun, et puhta õhuga linnakeskkond ja sellega kaasnev tervisemurede vähenemine, tervislik eluviis ja tänu sellele parem füüsiline vorm ning ka mõningane igapäevaste kulude kokkuhoid on üsna head põhjused, miks see samm siiski ette võtta.

Rattaringlust kavandades oleme eesmärgiks seadnud, et see kujuneks ühistranspordisüsteemi loogiliseks osaks. Paljud rattaringluse parklad paiknevad bussipeatuste juures, rataste laenamiseks saab kasutada bussikaarti ning bussi perioodipileti omanikele ja Tartu liinibussides tasuta sõiduõigust omavatele isikutele on kuni ühetunnised rattalaenutused tasuta.

Tartu rattaringlus on nii Eestis kui ka Baltimaades ainulaadne, sest sellist kogu linna hõlmavat rendirattasüsteemi lähinaabruses veel loodud pole. Tartus on selle loomiseks aga head eeltingimused: linn on kompaktne ja vahemaad lühikesed, rattateede võrgustikku on jõudsalt arendatud ja linn jätkab seda tööd. Rattakasutus on järjest kasvanud. Kui lisada siia ritta ka võimalus euroraha kasutada, siis saigi rattaringluse rajamise eelduste tervikpilt kenasti kokku.

Üle linna alustab tööd 69 rattaparklat ja nende vahel hakkab ringlema 510 elektrijalgratast ja 240 tavajalgratast. Rattaringluse süsteemi toodab ja seab üles Kanada ettevõte Bewegen Technologies Inc, kes võitis mullu kevadel riigihanke.

Loodan väga, et tartlased võtavad rattaringluse kiiresti omaks. Oleme seadnud eesmärgiks 10 000 regulaarset kasutajat ja usun, et see on saavutatav.

Kõik ringlusesse lastavad rattad on varustatud tehnoloogiliste lahendustega, mis võimaldavad neil reaalajas suhelda kogu rattaringluse süsteemiga. Süsteem annab meile infot, kus iga ratas parajasti asub, ning kui sellega midagi peaks olema juhtunud, saame ka sellest teada.

Kõigil kasutajatel on võimalik koguda statistikat oma sõitude kohta, näha sõidukiirust ja sõidetud vahemaid. Rattaringluse võrgustik on kergesti laiendatav ning seda võib vastavalt kasutatavusele paindlikult ümber korraldada, kui tegelikkus erineb prognoosidest.

Uudne süsteem võimaldab luua ka ajutisi virtuaalseid parklaid. Näiteks kui selle aasta 18. juulil liigub Metallica kontserdile Eesti Rahva Muuseumi juures rohkem kui 60 000 pealtvaatajat, saame luua sealsesse piirkonda ajutisi, justkui virtuaalse rattaringluse parklaid. Selleks tähistatakse süsteemis koordinaatidega parkimisalad, kuhu jäetud ratas loetakse tagastatuks. Loomulikult tähistatakse need paigad ka siltidega, et kasutajad parkla asukoha kergemini leiaksid.

Rattaringluse jalgrattad on mugavad ja universaalse mõõduga, mis sobivad väga hästi inimestele pikkusega 149–200 cm. Rattaid on lihtne kasutada, elektrimootor käivitub vändates ja lisajuhtimisseadmeid neil pole.

Rattaparklate asukohti valides on arvestatud asutuste, õppehoonete ja huvipunktide paiknemist ning ka nende tartlaste arvamust, kes 2017. aasta suvel avalikul küsitlusel märkisid kaardile 2386 punkti parklate asukohasoovidega. Arvestatud on ka bussiliinivõrku, et bussiliiklus ja rattaringlus moodustaksid terviksüsteemi.

Rendiratta kasutamise eeldus on isikustatud bussikaardi sidumine rattaringluse süsteemi, et oleks võimalik kehtiva pileti olemasolu kontrollida. Kui kasutajal on Tartus tasuta sõidu õigus või tal on Tartu 10, 30 või 90 päeva pilet, siis rattaringluse piletit juurde ostma ei pea ja iga kuni 60-minutiline jalgratta kasutamine on tasuta. Igapäevastel bussisõitjatel on rattaringlust võimalik sisuliselt tasuta kasutada, sest Tartu-suuruses linnas peaks olema realistlik kõikjale 60 minutiga kohale jõuda.

Kel perioodipiletit pole, peab soetama rattaringluse päevapileti hinnaga viis eurot, nädalapileti hinnaga kümme eurot või 30 euro eest aastapileti. Ikka kehtib põhimõte, et kuni tund aega rattasõitu on lisamaksuta, iga järgmine alustatud tund maksab ühe euro ja nii viienda tunnini.

Kõikide rattaparklate juurde paneme infotahvlid, kus on täpsed kasutusjuhised ja hinnakiri. Töötab infotelefon. Ratast saab lukust lahti võtta ja lukku panna bussikaardi ja mobiilirakenduse abil. Ratta saab võtta ükskõik millisest parklast ja tagastada ükskõik millisesse parklasse.

Kui talvine rattakasutus osutub popiks ja 240 tavarattast ei piisa, saame elektriratastel akud ja mootorid ajutiselt eemaldada ning lasta need ringlusesse tavaliste jalgratastena.

Elektrijalgrattad on ringluses miinuskraadideni ja külmal ajal jäävad ringlusesse vaid tavarattad. Kui talvine rattakasutus osutub popiks ja 240 tavarattast ei piisa, saame elektriratastel akud ja mootorid ajutiselt eemaldada ning lasta need ringlusesse tavaliste jalgratastena. Lumerohkel talvel võib ette tulla aegu, mil lumevallid ei võimalda tänavaid ratturite ohutuse seisukohalt piisavalt puhtana hoida. Sellisel juhul võib osutuda vajalikuks ka rattaringlus ajutiselt sulgeda.

Rattaringluse eest kannab hoolt linna allasutus Tartu Linnatransport, mille tehnikud remondivad rattaid ja vajaduse korral viivad rattaid ühest parklast teise.

Oluline on kohe juunis rattaringlus käima saada, sest linnas liikuvad ratturid on kõige parem reklaam teistele kasutajatele. Julgustuseks pakume 1. juunist 8. juunini ehk rattaringluse avamispäevani end kasutajaks registreerunuile esimesed kolm kuud tasuta sõiduõigust. 9. juunist 30. juunini registreerunud saavad tasuta sõita ühe kuu.

Mahuka ja paljude pisiasjadega seonduva rattaringlussüsteemi alustamisega võib kaasneda mõndagi ettenägematut, mistõttu loodame mõistmist ja ootame tagasisidet süsteemi paremaks ja töökindlamaks muutmiseks.

Kahtlemata tuleb juhtida nii jalakäijate kui ka autojuhtide tähelepanu sellele, et rattureid on edaspidi liikluses tunduvalt rohkem ja tuleb üksteisega arvestada. Ka ratturid peavad olema tähelepanelikud ning teiste liiklejatega arvestama. Paigutame linna ka märgistusi, mis juhivad autojuhtide tähelepanu sellele, et Tartu on jalgrattalinn ja kaherattalisi on sõiduteelgi.

Jalgratturitel soovitame kindlasti arvestada sellega, et kõnnitee on eelkõige jalakäijatele ja lapsratturitele. Kui ei ole eraldi jalgrattateed, tuleb sõita sõiduteel. Kus ruumi jagatakse jalakäijatega, tuleks tähelepanu juhtimiseks kasutada rattakella ning valida rahulik sõidutempo. Kiiver on kohustuslik kuni 16-aastastele ratturitele, kuid soovituslik ka kõikidele teistele.

Soovin siinkohal juhtida jalakäijate tähelepanu sellele, et jalgrattapiltidega tähistatud rajad on mõeldud jalgratturitele ning jalakäijatel on nendel radadel ohtlik kõndida. Näiteks Turusillal kõnnivad jalakäijad alatasa rattarajal ning sunnivad sedasi rattureid hoopis jalakäijate alale sõitma.

Kui suhtume üksteisesse tähelepanelikult ja hoolivalt, siis küllap mahume linnatänavaile kõik kenasti ära.

Loodan väga, et tartlased võtavad rattaringluse kiiresti omaks. Oleme seadnud eesmärgiks 10 000 regulaarset kasutajat ja usun, et see on saavutatav.

Kui rattaringlus Tartus kenasti käima läheb, tartlased selle omaks võtavad ning suudame ka rataste ümberpaigutamisega sujuvalt hakkama saada, on plaan ringlust laiendada meie linna uuematesse maapiirkondadesse – Märjale, Rahingele, Ilmatsallu. Tartu, Luunja ja Kambja vallaga koostöös võiks rattaringlus edaspidi laieneda ka näiteks Ülenurmele, Kõrvekülla ning Luunjasse. Kuni kümmekond kilomeetrit linnakeskusest võiks olla rattasõiduks igati sobiv vahemaa.

Rattaringluse avamise kõrval tegeleme rattaliikluse strateegilise arendamisega. Valmimas on jalgrattastrateegia aastani 2040, kus on välja pakutud, kuidas võiks Tartu kui rattalinn edasi areneda ning linnaliikluse keskkonnamõju vähendada. Strateegia järgi on jalgratas aasta ringi kasutatav liiklusvahend.

Strateegia elluviimise eesmärk on suurendada jalgrattaga liikumiste osakaalu linnaliikluses ühe protsendi võrra aastas ja vähendada autode kasutamist samuti umbes ühe protsendi võrra aastas. Strateegia näeb ette ka jalgrattateede ja kõnniteede talihoolduse parandamist ning et ruumilise planeerimise ning ehitiste ja rajatiste projekteerimise korral arvestatakse esmalt jalakäijate ja jalgratturite huve.

Vabandused, et pole ratast, millega Tartus sõita, või kohta, kus ratast hoida, alates 8. juunist enam ei kehti. Nautige rattasõitu!

Seotud lood
23.01.2020 24.01.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto