Sisukord
Arvamus
Postimees
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

Martin Mölder: kui kiiresti erakondade reitingud ununevad?

4 min lugemist
Erakondade reitingud augustis FOTO: Pm FOTO: Pm

Erakondade toetusuuringud annavad meile informatsiooni poliitiliste arengute ja positsioonide kohta, ent kui neid soovmõtlemisega tõlgendada, on nad sama head kui kohvipaksu pealt mineviku seletamine või tuleviku ennustamine, kirjutab politoloog Martin Mölder (TÜ).

Artikkel kuulatav
Minu Meedia tellijatele
Tellijale

2011. aasta valimistel tegid sotsiaaldemokraadid oma rekordtulemuse, saades 17,1 protsenti häältest. See oli nende tipphetk, mis ei kestnud aga ülemäära kaua. Vaatamata sellele, et aasta hiljem oli sotside toetus tõusnud 30 protsendi ligi (2012. aasta märtsis 30 protsenti Emori küsitluse kohaselt ning sama aasta viimastel kuudel 28 protsenti nii Emori kui Turu-Uuringute ASi küsitluste järgi), said nad 2015. aasta valimistel 15,2 protsenti ja käesoleval aastal vaid 9,8 protsenti häältest. Vahepealne hüpe kolmekümne ligi ei tähendanud midagi. Tegelikult oli rekordiliselt kõrge toetus valimistevahelistes reitingutes hoopis sotside pika ja järjepideava toetuse languse algus.

Kuidas käis samal ajal aga Reformierakonna käsi? Oravapartei toetus riigikogu valimistel on alates pronksiööst 2007. aastal olnud väga stabiilne, jäädes kuhugi 27 ja 28 protsendi kanti. Samas on valimistevahelisel ajal nende toetus oluliselt kõikunud. Siis kui sotsid nautisid 2012. aastal ligi 30-protsendilisi reitinguid, oli Reformierakonna toetus langenud 20 protsendi ümber või alla selle. Samuti oli nende toetus alla 20 protsendi vaid mõned kuud pärast võidukaid 2015. aasta valimisi. See aga ei takistanud neil 2019. aasta valimistel tegemast järjekordset väga head tulemust. Samuti ei takistanud 20 protsendi lähedale küündiv toetus 2015. aasta valimiste järel Vabaerakonnal praeguseks unustusse vajumast.

28.08.2019 30.08.2019
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto