Sisukord
Arvamus
Postimees
17.02.2020
Toetuste arestimine külvas abivajajates segadust (9) Eesti Apteegireformi ilmselt enam ei väära (3) Soome meri andis välja pool aastat kadunud pärnaka (1) Valvekaamera õppesõiduautosse? Pigem mitte (2) Aevastamishooaeg varsti käes Majandus Galeriid ⟩ Eripärased hotellid raputavad Tallinna (1) Jahenev tööturg vähendab nõudlust töökäte järele 2500 ühendust taotlevad tuludeklareerijate annetusi (1) Välismaa Karmid piirangud näivad pidurdavat viiruse levikut Hiinas Kaljulaid: Euroopa peaks suutma rohkem ise hakkama saada (2) Tosin sõjandustrendi: mida ütleb maailma kohta raport «World Military Balance 2020»? (1) Põhilise julgeolekumurena jäid Müncheni konverentsil kõlama Hiina ja Liibüa Arvamus Juhtkiri: läänetuse lainetus (11) Toomas Toomsalu: sääsereis ja surmakutsar (1) Mart Raudsaar: sõnavabadus ei tähenda ajuvabadust (45) Madis Somelar: minister peaks õpetajatega arvestama (1) Kristjan Vassil: kliinikum vajab muutusi (1) Kultuur Svetlana Aleksijevitš: kirjutamisel juhindun vaistust Anu Raua kunstiteos kroonib Tartu rahu lepingut Elutoasõbralikuks tehtud õuduslugu Sport Taas maailmarekordit nihutanud Duplantis: kavatsen tulevikuski piire kompida Guardiola-ajastu lõpp Manchester Citys? PM ROOTSIS ⟩ Evans näitas, et MM-tiitel on tänavu väga lahtine Loginov jäi norralaste hammaste vahele Vana rekordi alistanud Nazarov: ma ei oodanud sellist aega Tartu Kümmekond entusiasti läbis pika Tartu maratoni raja joostes Laest kukkunud krohvilahmakas sundis spordisaali sulgema Linn tahab nõudeid äpitaksodele karmistada (1) Vehkleja Julia Beljajeva kella ei vaata Arvustus ⟩ Romantiline ja suviselt muretu «Talve» Meelelahutus Koomiks Sudoku

Harry Tuul: unustage Nordica 

2 min lugemist
Päeva karikatuur FOTO: Urmas Nemvalts FOTO: Urmas Nemvalts

Nordica pole enam rahvuslik, vaid täiesti tavaline lennufirma. Ja see on väga hea. Sest me ei pea sellele ettevõttele enam tähelepanu pöörama või sellest rääkima kui millestki erilisest või erakordsest.

Eks see kõik sai alguse soisel pinnal. Kui 2015. aasta novembris lõpetati sisuliselt päevapealt rahvusliku lennufirma Estonian Air tegevus, oli Nordica koos sõsarfirmaga juba loodud. Majandusministeeriumi ajutrust oli välja mõelnud nutika, kuid tavaäris pigem taunitava skeemi, mille eest nii mõnigi ärimees oleks avalikus ruumis nahutada saanud.

Nimelt jäid või viidi kõik varad osaühingusse Transpordi Varahaldus, mis siis rentis lennukid omakorda Nordicale. Viimane alustas justkui puhtalt lehelt, kuigi võttis suures osas üle nii Estonian Airi liinid kui ka töötajad. Vastus küsimusele, kas Nordica oli Estonian Airi õigusjärglane või mitte, on juriidiliselt küll huvipakkuv, kuid talupojamõistusele üheselt jaatav. Muuseas, endised Estonian Airi töötajad käivad seniajani Nordicaga kohut saamata jäänud palkade nimel, toetudes just õigusjärgsusele.

Enamgi, jätkus ju Nordica ehtimine rahvusliku lennufirma müüdiga, millest tänaseks pole aga järel mitte tuhkagi. Mitte ülekantud tähenduses, vaid sõna otseses mõttes. Sügisest ei paku Nordica enam mitte ühtegi liini iseseisvalt, vaid ainult oma Poola lennuhiiglase LOTiga ühiselt asutatud tütarfirma Regional Jet kaudu allhankena kusagil mujal. Tõsi, vormiliselt lennatakse ka Tallinnast kolme sihtkohta – Stockholmi, Brüsselisse ja Varsavisse –, kuid tegelikult ikka LOTi alt.

Kas te kujutate ette mõnd börsifirmat, kes varjaks sedavõrd olulist muutust või jätaks aktsionärid sellest teavitamata ?

Nii ei tundugi enam sedavõrd oluline, et riigifirma juhtimiskultuur, mis peaks olema teistele eeskujuks, lonkab. Ilmekaks näiteks nüüd toimunu, kui ettevõtte juhi rolli pidi asuma Gunnar Kobin, aga ta oli sellest juba augusti alguses loobunud. Samas polnud ettevõtte nõukogu avalikkust juhtunust teavitanud. Kas te kujutate ette mõnd börsifirmat, kes varjaks sedavõrd olulist muutust või jätaks aktsionärid sellest teavitamata ? Selle ettevõte nõukogu saadetaks laiali, firma saaks trahvi ning ta kaotaks suurel hulgal investoreid ja väärtust.

Küll aga ei kehti need hea tava reeglid n-ö nurgatagustele firmadele. Ja selliseks – Euroopa kirdenurga allhankijaks – Nordica taandunud ongi. Isegi vaatamata sellele, et vormiliselt on Regional Jet Eesti ajaloo suurim lennuettevõtte.

Muide, osaliselt on selles kõiges süüdi teine riigifirma, Tallinna Lennujaam, kus liinide, lennufirmade ja reisijate arv jätkab endiselt hoogsalt kasvamist. Kõik on hästi. Nordicatagi.

Seotud lood
15.02.2020 17.02.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto