Sisukord
Arvamus
Postimees
12.11.2019
Viimased uudised Andrus Punt: ühiskond võidab valimisea langusest Stepan Karja: kust üldse tasub kodanikul abi küsida? Erkki Bahovski: olulised küsimused Raeplatsi meeleavalduste taustal (16) Marika Saar: kultuuritöötaja pole pelk peokorraldaja Sirje Toomla: böf-böf-böf Aet Rebane: Nad kiusavad meid. Meid, kes me asjadest õigesti aru saame (97) Keskerakondlase kiri: miks abilinnapea erakonnale maksu ei maksa? (6) Jüri Laurson: Eesti pole kriisiolukorraks valmis Sander Jahilo: kuhu ladustada CO₂? (3) Raimond Tamm: rattaringluse pöörane edulugu (2) Laura Danilas: üks, kaks, kolm, neli – meile meeldib kaitsevägi!* Marina Kaljurand: Brexit hoiatas Exiti eest (5) Tiia Järvpõld: kuldvõtmekese toorik ehk Tants ümber isikliku abistaja teenuse Erkki Bahovski: ettevaatust, Hiina! (7) Peeter Olesk: segadustest apteeginduses seespidiselt ja välispidiselt (1) Jüri Laurson: salakavala soola mõjud Jaan Kivistik: pahandused parklates ja Tema (1) Kui valmis on Tartu suureks ilmakriisiks? Mis saab Riia ringist? Kuidas laheneb poliittüli? Tartu Postimehe raadiosaates peeti aru. Monica Rand: Jaan Toots valetab (6) Jaan Toots lubab Tartu abilinnapeade saaga lahendust 7. novembril (1) Toomas Raudam: Tartu on Elva Krista Aru: kui raamatukogu roll lihtsalt meelde tuletada? KIRI: infotöötaja pööras selja, klienditeenindaja õigustas ennast (3) Jüri Saar: kuidas lahendada teletupsu mäss? Toomas Jürgenstein: ärge kartke (3) Tamrex PUUST JA PUNASEKS: põhjalikult vingugaasist ja vinguandurist! Külmas kanna meriinovillast: milline ei aja kihelema? Seda talvejopet lihtsalt pead proovima Kihiline riietumine hoiab sind soojas Elizabeth Taylori uus eluloofilm räägib paljudest meestest ekraanisireeni elus, kellest kõmuveerud vaikisid Tarantino avaldas saladuse, mis tõestab, et täna 45-aastaseks saav DiCaprio väärib Oscarit Nädala uued filmid: Fordi ja Ferrari võidusõit, hobusevargus, tibispioonid, uus elu 63selt, võlukingad ja tappev õudustemaja Vaata imelist muusikavideot: Ilmus kauaoodatud «Sipsiku» tunnuslugu ning selgusid osatäitjad Lõuna-Eesti Postimees Selgusid tänavused parimad triatlonistid Patsiendid saavad oma arsti tunnustada Noored õppisid aitama ennast ja teisi Kalakelmi ohvriks on langenud mitu inimest Võrus saab gripi vastu vaktsineerida viimaseid päevi VIDEOLUGU: Pataljoniülema kell ei elanud võistlust üle Galerii: festivalil Lauluragin jagus võidurõõmu nii eestlastele kui lätlastele Tõrva Raadio sai kätte oodatud load Galerii: Võrumaa aasta isaks valiti Setomaa vallajuht Raul Kudre Praegu oluline Otsepilt: kas riigikogu hääletab Reitelmanni ENPAsse? (3) Skandaalset Toomas Tooli sunniti Riias räämas ja hüljatud hoonet taastama PM Austraalias. Ott Tänak: sellises olukorras ei ole võimalik eelistada võistlust reaalsusele (2) Järvik: peaministri küsimused olid kantsleri koostatud (22) Küberpätid kaaperdasid youtuber Villigu Instagrami konto ja nõudsid lunaraha Ralli MMi lõppseis: Hyundai tuli Toyota ees maailmameistriks Ratas jätkab EKRE valitsuses (69) Riigieksamid 2019: suur koolide üldedetabel (6) Uuring: eestlased on inglise keele oskuselt Euroopas 22. kohal Europoli juht: Euroopas tegutseb üle 5000 kuritegeliku grupi Meelelahutus Koomiks Sudoku

Risto Mets: särtsurattad muutsid linnapilti, kuid rattakultuur peab järele tulema

2 min lugemist
Risto Mets FOTO: Margus Ansu

Harvad pole olukorrad, kus jalakäijal on ülekäigurajal targem elektriratta eest ära hüpata või kõnnitee kõrvalt rohuplatsilt ruumi juurde haugata. 

Ilmselt kõik Tartu rattaringluse planeerimisega kokku puutunud inimesed kinnitasid kui ühest suust, et suvel ei tunne te Emajõelinna enam ära. Ja neil oli õigus! Uus elektrijalgrataste võrgustik muutis linnapilti kardinaalselt. Niigi järjest rattarohkemaks muutunud linn oli ühel hetkel pedaalijaid puupüsti täis.

Veidi hiljem tööd alustanud uhiuued Go Busi gaasiliikurid loksusid nukralt ja tühjalt mööda tänavaid. Paljude elanike arvates kehvemaks muutunud veograafik ja ilus suveilm ei soosinud busse kohe üldse. Seevastu särtsurattad kõrisesid (need teevad omapärast häält) nii ööl kui päeval ja kõigil paistis olevat suur tahtmine seda ilmaimet oma jalaga proovida.

Elektri jõul liikumist katsetasid paljud senisedki ratturid. Oma sõiduvahend aheldati laadimisjaama lähistele puu või liiklusmärgi külge ning telefonitsi klõpsati särtsusuksu lahti. Samas paistis silma seegi, et ratta selga ronisid inimesed, kel kahel rattal liikumise kogemus üsna napp. Kel tegelikult ei ole teadmisi liikluseeskirjast, rääkimata turvalise rattasõidu kirjutamata reeglitest.

Kui õnnetuste vältimiseks kergteedel tuli seni hoolikalt jälgida ettearvamatute liiklejate ehk rulluisutajate, lastega perede ning koeraga jalutajate tegevust, siis ühtäkki tuli harjuma hakata uute liiklusvahendite ja veelgi rahvarohkema olukorraga.

Autorooli keerates näed, et üldjuhul ei ole just elektriratturid kuulnudki sellest, et nende eelisõigus ülekäigurajal pääseb maksvusele alles siis, kui jalad kindlalt maas ja rattur on jalakäijaks ümber kehastunud.

Rohmakad hallid elektrirattad sõuavad sõitja tuhara all jõudsalt edasi, ent nende käsitsejate osavus ja käteramm jätab soovida. Harvad pole olukorrad, kus jalakäijal on ülekäigurajal targem elektriratta eest ära hüpata või kõnnitee kõrvalt rohuplatsilt ruumi juurde haugata. Autorooli keerates näed, et üldjuhul ei ole just elektriratturid kuulnudki sellest, et nende eelisõigus ülekäigurajal pääseb maksvusele alles siis, kui jalad kindlalt maas ja rattur on jalakäijaks ümber kehastunud.

Ehk siis rattad on linn meile nüüd soetanud, aga rattakultuur ise alles lapsekingades.

Kohtab ka nõukogude ajast pärit hoolimatut suhtumist avalikku varasse, ehkki olukord pole nii hull kui samuti sel suvel rattaringluse käima lükanud Minskis.

Usutavasti on ametnikud juba mõelnud, kuidas linlastele esmaseid rattasõidutõdesid ja elementaarseid punkte liiklusõpikust edasi anda. Omaette küsimus on, kas rattaringlust peaks arendama üldse omavalitsus.

Süsteemi loomine maksis kenakese kopika Euroopa maksumaksja raha. Sõiduvahendite (tööjõu)kulukas hooldamine veel lisaks. Näiteks Berliinis pakuvad elektri jõul töötavaid jalg- ja tõukerattaid ettevõtted, kes konkureerivad omavahel nii hinnas ja kättesaadavuses kui ka rataste välimuses. Tuleb tõdeda, et olemas on väga elegantseid ja hästi juhitavaid elektrijalgrattaid ning teenus saab olla kasutajale mugavam sellest, mis on Tartus.

Olles sõitnud erinevate elektrijalgrataste ja särtsu jõul töötavate tõukeratastega, tuleb tõdeda, et Emajõelinna omad on otse sõites pigem kiiremad. Samas manöövrid kurvides või kitsamates kohtades võivad ka kogenud ratturil äparduda, sest sõiduvahendid on rasked ja kohmakad. Sõitja silmade eest esiratast varjav korv eksitab aga inimese tasakaalumeelt moel, mis võib põhjustab tasakaalukaotuse.

Teisalt on rattaringlus toonud linna teistmoodi hingamise ning iga päev kaherattalisi kasutama hoopis rohkem inimesi. Hea, et see on olemas. Ise jään siiski isikliku kaherattalise pooldajaks: on kuidagi lihtsam ja harjumuspärasem sõita ning kogemus näitab, et kondimootoriga saab ka kiiremini edasi.

Seotud lood
11.11.2019 12.11.2019
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto