Tänavune lumetegu algab Tähtvere spordipargis otse suusaraja kõrval

2 min lugemist
Spordipargis vägesid juhatav Tähtvere puhkepargi haldusjuht Marti Viilu näitab kohta, kuhu tuleb üks kuuest lumekahureid jõeveega toitvast hüdrandist. FOTO: Sille Annuk

Kuigi väljas on veel suur sügis, annavad Tähtvere spordipargis mürisevad ekskavaatorid aimu, et sel aastal tuleb talv Tartu suusarahva jaoks teisiti. Nimelt rajatakse spordipargis kunstlume tegemise süsteemi teist osa, mis võimaldab juba sel talvel lund toota otse suusaraja ääres.

Eelmistel talvedel tehti kunstlund Emajõe äärde suurde hunnikusse, kust see veokitega rajale veeti. Tähtvere puhkepargi haldusjuht Marti Viilu nentis, et sel kombel kulub radade valmimiseks umbes kaks nädalat, kuid suusatajad tahaksid esimeste külmakraadide saabudes võimalikult kiiresti rajale pääseda. Tänu uuele süsteemile saab kunstlumega rajad alla nädala või isegi lühema ajaga.

Kuus hüdranti

Veebruaris rajati kunstlume tegemise süsteemi esimeses etapis madalsurvetorustik, mis toob jõevee Emajõe kaldalt madalsurvepumplast suusaraja servas asuvasse kõrgsurvepumplasse. Teises etapis paigaldatakse 850-meetrise rulliraja äärde kõrgsurvetoru, mis hakkabki puhkepargi nelja lumekahurit veega varustama. Kokku on kõrgsurvetorul kuus hüdranti, kuhu saab lumekahurid kinnitada.

«Nii saame ära katta rulliraja, sprindiringi ja teatud osas ka Lauri ringi. Mingil määral peame kunstlund siiski ka laiali vedama, kuid et saame lund toota hüdrantide juures, on laialiveo maa ikkagi väiksem kui jõe äärest,» märkis Viilu. Kokku üritatakse tänavu poole meetri paksuse kunstlumevaibaga katta vähemalt kolm kilomeetrit suusaradu.

Projekteerimine käib

Spordipargi rahvas pole kalevi alla pannud plaani rajada kunstlume tegemise süsteem ka kõrval asuvasse dendroparki. Projekteerimine juba käib, kuid millal seal ehituseks võib minna, ei hakanud Viilu spekuleerima.

Selge on see, et odava lõbuga tegemist ei ole: spordipargi kunstlume tegemise süsteemi esimene etapp läks maksma 170 000 ja teine 202 000 eurot. Ehitaja peaks lepingu järgi töödega ühele poole saama 1. detsembriks ning niipea, kui süsteem valmis ja saabub korralikum külmalaine, pannakse lumekahurid raja kõrval ka töösse, lubas Viilu.

Juba mullu rajati samasugune süsteem Lähte suusaradade äärde ning sealse rajameistri Jaanus Robi kinnitusel teeb see radade valmistamise märksa mugavamaks ja kiiremaks. Praegu on toruliini pikkus 340 meetrit, kuid nelja aasta perspektiivis nähakse, et seda pikendatakse kilomeetri võrra.

Veel sel aastal täiendatakse aga Lähte radade valgustust. Kui praegu ääristavad lambid ligi kaht kilomeetrit radasid, siis peagi lisandub valgustust veel 850 meetrit.

Seotud lood
Tagasi üles