Sisukord
Arvamus
Postimees
15.10.2019
Eesti Eesti Pank hoiatas pensionireformi tagajärgede eest (43) Seeder: Eesti Pank räägib vanu jutupunkte, aga pakub vähe uut (1) Riigikaitsekomisjon lubaks ajateenijaid õhtuti koju, kuid soovib täpsemat analüüsi Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Meediaettevõtted tahavad lehtede kojukande päästmiseks ühisfirmat (1) Majandus Biosegadus ajab tanklaketid nugade peale (13) Seli laiendab Tallinnas haaret (1) Nobeli majanduspreemia läks teist korda ajaloos naisele Välismaa Orbán kaotas pealinnas võimu KOHALIK VAADE. Kataloonia iseseisvuspüüdlused jätkavad Hispaania lõhestamist (13) Poola võimupartei kasvatas oma ülekaalu Meeleheide ajas kurdid al-Assadi rüppe (7) Arvamus Juhtkiri: süvariik mässab. Või siis mitte (28) Taaniel Raudsepp: Eestile ei ole vaja veel üht kulukat riigiteatrit (12) Kalev Stoicescu: kas Putini usaldusväärne liitlane on tema järglane presidendiametis? (10) Vahur Kersna: listeeriaskandaal ellujäänu mätta otsast (36) Meie Eesti Kerli Onno: Zapad 2017 ja kolme Balti riigi erinevad sõnumid (2) Erkki Koort: võitlus ei toimu meie peades Kultuur Joonas ilma komandeeringuta EMTA suures saalis «Siil udus» poleks saanud digitaalselt sündida Lil-tüübid Hollywoodis: magamistoa-träpp möllas klassiõhtul Ökolavastus haukuvast vigurvändast Sport Saksa masinavärk uputas Eesti ka ühe hammasrattata Loskutov: meeste maratoni keskmine tase on tõusnud Tervis Isoleerimine tööelust vallandas eestlannal skisofreenia Tallinn Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: süvariik mässab. Või siis mitte

2 min lugemist
15. oktoobri karikatuur FOTO: Urmas Nemvalts

Helir-Valdor Seeder ja Eesti Pank. Mart Järvik ning veterinaar- ja toiduamet. Mart ja Martin Helme ning... Millisest riiklikust asutusest me alustame? Kas politsei- ja piirivalveametist, mille juhti nad proovisid ametist tagasi astuma panna?

Eestis on täheldada tendentsi, et mõjukad poliitikud vastandavad end riigile, täpsemini mõnele selle instantsile või ametkonnale. Jäävad mõnes põhimõttelises küsimuses tugevalt eriarvamusele või kritiseerivad selle juhti või kogu asutuse tegevust nii, et laaste lendab.

Seda kõike on tehtud ka varem. Meenutagem kas või Edgar Savisaare mõne aasta tagust «tsiviliseeritud umbusaldusavaldust prokuratuurile, kapole ja kohtuvõimule» ehk Keskerakonna kongressil tehtud ettekannet, milles ta ütles, et partei seob end uue põhikirjaga Eesti õigussüsteemist lahti.

Ent ärgem unustagem siinkohal, et Savisaar polnud toona valitsuskabineti liige. Seeder pole samuti, kuid ainult seepärast, et ta niimoodi otsustas. Ta on kolmandikku ministrikohtadest hoidva koalitsioonierakonna juht, kes hurjutas eile Eesti Panka pensionireformi teemal varasemate seisukohtade korrutamise pärast. Nagu seisis partei pressiteate pealkirjas: «Seeder: Isamaa ootab jätkuvalt Eesti Panga analüüsi, mitte varasemate jutupunktide kordamist».

Tõepoolest, ehkki Eesti Panga pressikonverents oli eile, avaldatakse reformi mõjuanalüüs täismahus alles kuu lõpus – umbes samal ajal, kui vastav eelnõu loodetakse riigikogusse saata. Niisiis võib naljatamisi öelda, et keskpank saanuks Isamaa avaldusele reageerida omapoolse teatega: «Eesti Pank ootab Seedrilt jätkuvalt analüüsi, mitte varasemate jutupunktide kordamist».

Loomuldasa peaks just meie oma eksperdid olema need, kelle arvamusi ja järeldusi enne otsustama hakkamist kõige enam oodatakse ja hinnatakse.

Mõnel muul ajal võiks keskpanga ja Helir-Valdor Seedri erimeelsused selle üle, kas pensionireform on hea või halb plaan, mõjuda isegi märgina sellest, et asjaosalised mõtlevad pingsalt kaasa. Kuid teadupärast on EKRE poliitikud toonud Eestis käibele mõiste «süvariik» ehk maalinud pilti ametnike vandeseltsist. Niisuguse jutu foonil tekivad ka Seedri kriitikale teistsugused varjundid.

Mõnevõrra lihtsustatult võib riiklik instants ilmutada neid puudutava valitsuse plaani suhtes tõrksust kahel põhjusel: kas plaan on kehv või on ametkond tõepoolest muudatuste suhtes põhjendamatult tõrjuv. Ent kuidas teha kindlaks, kus ja kui palju on ühel või teisel juhul tõde?

Ühtpidi teevad kõik vigu, mistap tasub ka riigiasutuste suhtes hoida kriitikameelt. Kuid teistpidi töötavad neis meie oma eksperdid, eri valdkondade hästi haritud asjatundjad. Loomuldasa peaks just nemad olema need, kelle arvamusi ja järeldusi enne otsustama hakkamist kõige enam oodatakse ja hinnatakse. Selleks meil neid vaja ongi.

Mida levinumaks muutuvad valitsevate poliitikute vaidlused eri riigiasutuste ekspertidega, seda suurema umbusuga tuleks suhtuda tõlgendusse, et ametnikud ei saa riigijuhtide headest kavatsustest aru. Võibolla pole plaanid ikkagi piisavalt läbimõeldud.

Igatahes mõjub ametnike arvamuste ja hinnangute kritiseerimine iga korraga üha kulunuma ja laisema võttena. Rohkem teravaid mõtteid!

Seotud lood
14.10.2019 16.10.2019
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto