Sisukord
Meie Eesti
Postimees
24.10.2019
Eesti Aeg ei paku Perlingut peaprokuröri kohale (2) Valest suitsev suu viis Kert Kingo ministriametist (30) Elu dementsete hooldekodus: bussipeatus, kus ükski buss ei peatu (2) Majandus Krahh, mille tagajärjed avaldavad mõju tänini (15) Alampalk võib jääda valitsuse otsustada Välismaa Lesser: YPG ja PKK sidemete eitamine oli teesklus (6) Postimees Donbassis: rahulootuse asemel hoopis rohkem langenuid (6) Arvamus Juhtkiri: lühikese pingi nuhtlus (28) Margus Parts: miks Trump süüdi ei jää (2) Taavi Pae: maanteeameti emakeeleaasta (2) Priit Pikamäe: süüta süüditunnistamise poole? Edward Lucas: järeltõuked Süüriast USA liitlastele Euroopas (1) Karmo Tüür: hullude kuningate aeg (3) Meie Eesti Tippekspert: haiglate tulevik sõltub perearstidest (3) Triin Habicht: inimkesksus – lihtsalt ilus sõna? Alexandre Lourenco: tulevikuhaigla on enam kui akuutravi osutaja Kultuur Kas me oleme võrdsed? Ülim karistus on mitte suuta unustada (3) Reis Vajad ideid alkoholivabaks puhkuseks? Mine Sharjah’sse! Maa Elu Varane öökülm pani maisikoristajad kiirustama Toidusektoris kasvavad kulud kiiremini kui tulud Toiduliidu juht: kontrolle tuleb karmistada (2) Nädala mõte: ära osta liiga palju Kas talukana muna maitseb teisiti kui puurikana muna? (5) Eesti põllumees eelistab mitmeotstarbelist traktorit Lapse haigus sundis hoidistamise usku Mida teha mahakukkunud lehtedega Käes on ideaalne istutusaeg Tänapäeva karjakoerad enamasti karja ei näegi Meelelahutus Koomiks Sudoku
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

Triin Habicht: inimkesksus – lihtsalt ilus sõna?

3 min lugemist
Triin Habicht. FOTO: Mihkel Maripuu

Inimkeskne ja väärtuspõhine tervishoid. On need lihtsalt sõnakõlksud, millega muljet avaldada, või on tervishoius tõepoolest midagi muutumas?

Tellijale

Nagu Nigel Edwards kõrvalolevas intervjuus nendib, vajavad need mõisted sõnastamist ja praktilist väljundit. Sel moel, et iga arst ja õde mõistaks, mida nad teisiti tegema peavad ning mis lisaväärtust see patsiendile loob. Ja sel viisil, et inimesedki muutuks passiivsest teenuse saajast aktiivseks osalejaks.

Oleme harjunud tervishoidu jagama tasanditeks, alustades esmatasandist ja lõpetades kõrgema etapi haiglatega. Automaatselt kaasneb sellega hierarhia: kõrgem tasand vaatab esimesele ülalt alla. Lisaks hierarhiale toimub tasandite sees jaotumine mitmeks kliiniliseks erialaks. Omaette kunsttükiks võib osutuda patsiendi tervisehäda ja õige eriala kokku sobitamine. Oh häda, kui terviseprobleeme on mitu, või kui pole selge, millise eriala arst on parim asjatundja. Digitaalne andmevahetus võib siin olla abiks, kuid seda üksnes juhul, kui on võimalused, oskused ja tahe ühiselt patsiendi heaolu nimel tegutseda.

Nii mõnegi arvates peaks tervishoius rohkem konkurentsi olema, et turu «nähtamatu käsi» asjad paika paneks. Paraku on konkurents olemuselt enesekeskne. Eesmärk on «teistele ära teha», sest kuidas muidu võidelda välja suuremat turuosa. Inimkesksuse üheks eelduseks on aga hoopiski see, et asjaosalised teevad koostööd, mitte ei püüa teistele kohta kätte näidata.

Tervishoiu sisemisele killustatusele ja hierarhiale lisaks on veel inimene, kes tervishoiusüsteemi sisenedes muutub patsiendiks. Haigla jaoks sageli lihtsalt «aknaäärseks patsiendiks palatis number kolm» ning haigekassale üheks paljudest ravijuhtudest haigla lepingumahus. Iga patsiendi ja ravijuhu taga on aga päris inimesed. Kõigil neil on omad isemoodi eesmärgid, mille nimel elada ja oma tervis taas kontrolli alla saada.

23.10.2019 25.10.2019
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto