Sisukord
Arvamus
Postimees
18.01.2020
Eesti Saaremaa surmakutsar võib peagi tunnistusi anda (3) Ülevaade ⟩ Riigifirmade nõukogusid ootab suurpuhastus (27) Võrtsjärve lähedalt leiti sööstpommitaja piloodi säilmed (1) Koalitsioon ruttas ise pensionireformi muutma (6) Tuntud tohter arvati perearstide seltsist välja Alaveri saatus jääb sakslaste otsustada (16) Jaaganti poliitikaradar. Pean saama oma tahtmise, muidu suren! (3) Välistööjõu palkamise karmistamine paneb vastutuse ettevõtjate õlgadele (24) Mobiilsed kiiruskaamerad tegid mullu üle 22 000 trahvi Keskerakonna Tartu-kriis võib partei võimult viia (10) Kallis uuring ei saa kõrgepalgaliste palgalõhest sotti (10) Suur ülevaade: milles Savisaare protsessi osalisi süüdistati ja kuidas kaitsjad peale jäid (1) Otepää vallavanem sai kahtlustuse omastamises (4) Postimaja ja Coca-Cola kino ehitatakse kokku Rahvastikuminister saab kuus alluvat juurde (13) Ülikooli ja kliinikumi sasipuntra lahtipõimimine sai rohelise tule (7) Põdral on palav, kuid metskits on rahul Majandus Tesla tõuseb võimsalt (6) Taavet liidab endaga Koljati Boeingu õnnetu aasta Naabrid veavad Eestis ebaseaduslikult kaupa laiali (20) Riigikogu võttis 5G-konkursi luubi alla Konkurents kiskus kulleriäris pinged üles (1) Kohus tunneb kuumas äritülis kuriteo hõngu (1) Uus seadus ei aita puuküürnikust lahti saada (7) Autoettevõtete liidu juht: kuidas sa leiad inimese, kes 600 euroga rooli taha istuks? (19) Eesti hakkab tehnikat politiseerima (14) Kohus jättis Novatoursi eksjuhi hiigelsummast ilma Välismaa Postimehe reportaaž: iga hajevil tsiviilpiloodi tuvastamine maksab NATO-le kümneid tuhandeid eurosid (1) Zelenskõi andis peaministrile teise võimaluse (2) Trumpi kaitse mureneb (2) Putini viimatine üllatus Horvaatia plaanib Emmanuel Macroni ümber veenda Indias võeti mõõtu härjataltsutamises Ühendriikidele läheneb taas migrandikaravan Hiina koroonaviirus jõudis üle mere Jaapanisse Maksupitsitajast saab president Putini lubaduste usin elluviija (4) Soome suursaadik Timo Kantola: oleme mõlemad väikesed riigid Putin loob võimaluse Nazarbajevi triki kordamiseks (15) Arvamus Juhtkiri: Saaremaa juhtumi õppetunnid (10) Tarvo Madsen: mõtestamata abi Ebaprofessionaalne poliitik (11) Kõige ausam mees (4) Midagi pole veel lahenenud Eluaegne valitseja (4) Aimar Altosaar: koolijuhid – nipsti on, nipsti ei ole Vastukaja Andrus Karnau: kui riigi­firmast saab tänupreemia (3) Andres Herkel: Monica Ranna halb pretsedent (11) Juhtkiri: stabiilne korruptsioon jätkub (3) Meie Eesti Jako Kull: vaimufookus ja vaimukari (2) Leelo Tungal: vastutajad maksavad ka surnud raudset ruuna (5) Aleksei Lotman: transpordi-keskkonna umbes sõlmed (4) Yoko Alender: Rail Baltic viib Eesti idast läände (36) Kadri Tammepuu: doonorid otsustavad Organidoonorlus: kümnes kõhunääre tuli Rootsist Heli Pilt: uue südamega tulid kaasa uued õed-vennad Aimar Altosaar: algatushimulised eestlased Neveli Niit: «Start-up’i tehes langetad karme valikuid» Henrik Kutberg: idufirmade lumepall lükati veerema 20 aastat tagasi Kultuur Ükskord Cinécittàs ehk FF nagu Federico Fellini (1) Alandamine laval, kellele ja milleks? (3) Fred Jüssi ja Indra võrk (1) Vanasti oli rohi sinisem? Südames elav aeg ja hallid härrad Kui kuulaja ei tule Pia Frausi juurde, siis Pia Fraus tuleb kuulaja juurde Teekond Fred Jüssiga: kuidas saada heaks inimeseks? (1) Uue Melchiori arvustus: Indrek Hargla ja Tallinna rotid Telesari kuninganna Elizabeth II: God Save the Queen* Kultuuri kiirpilk Sport Priit Pulleritsu kolumn: mõnus on peksta Venemaad (5) Sportlase psühholoogiline väljakutse: kuidas saada pingega sõbraks Reim alistas Kristali, mõlemad otsivad väravakütte Leedulased tunnustasid Erki Noolt Eesti käsipallikoondis lõpetas viimaks võidupõua «Nii Anetil kui ka Kaial on head võimalused saada kolmandasse ringi.» (1) Eesti medalisaju saladus: head kaaslased Ermits: õlekõrsi jääb üha vähemaks Talvise laulupeo suur juubel – eesmärk, mille nimel elada (1) Eesti teenis noorteolümpialt kaks kulda ja pronksi Mootorispordimaailm leinab: lõputud liivaväljad nõudsid järjekordse inimelu Nüriks jäänud Kalev/Cramo kaotas Ventspilsile Üks murranguline matš võis sillutada tee olümpiale Tiitlita jäänud prantslane tunneb, et talle tehti liiga Kristin Kuuba ja Raul Must hoiavad selget olümpiakurssi «Ma ei taha siin enam sõita. Olen sellest kohast tüdinud.» Kelly Sildarut hakkab juhendama tema poiss-sõber (13) Tervis Eluohtlikke kukkumisvigastusi saab ennetada lihtsate moodustega Täppismeditsiin aitab ravile allumatu vähiga võidelda Salakaval puugihaigus külvab mõistmatust ja kannatusi (3) Inimeste heldus aitab tõbesid alistada Uued eestlaste loodud rakendused abistavad võitluses vähiga Dermatoloog õpetab, kuidas hoiduda talvel nahakahjustusest Geenide muutmine võib haigustest päästa (1) Südameoperatsiooni vajava Dilara ema: ta on nagu liikuv pomm (7) Budistlik munk õpetab enda sisse vaatama ja pettumusi jätma Väljakutse: kas maratoni on võimalik joosta taimsel kütusel? (2) Luupus vangistas noore eestlanna iseenda kehasse Tänavu ähvardab salakaval seagripp (1) Isoleerimine tööelust vallandas eestlannal skisofreenia Kardioloogia kolib äppi ja pilve Pereterapeut õpetab suhtes ohjad enda kätte haarama (6) Kas enamik apteeke on tõesti sulgemisohus? Kliima Kliimaneutraalsusega venitamine toob Eestile 125 miljonit (3) Soe vesi tappis miljoneid merelinde (1) Bioloog seletab: kuidas meile keskkonnaküsimustes laste, koerte ja maakeradega kärbseid pähe aetakse (11) Kliimamuutus lööb sakslaste juurdunud elu kõikuma (23) Kümnendi lõpus on kliimaselgus veel väga kaugel (3) Nessun dorma ehk täna öösel ei tohi keegi magada (3) Pelletite põletamine kõrvetab näpud (20) REPORTAAŽ: Kliimakonverentsil seisab kesksel kohal kuum õhk (3) Uppuva Veneetsia teadlastel on vaidlemisest kõrini - kliima muutub ja me peame reageerima (10) Uuring: kliimamuutuste tervisemõjud annavad endast juba praegu märku (5) Puust ja punaseks: kuidas igaüks kliimamuutustele vastu astuda saab (2) REPORTAAŽ: Protestijad ja tegutsejad – koolinoored tajuvad kliimavastutust teravalt (2) Inimese ajastu tähendab vastutust Kliima kõrval on meil käsil veel kolm kriisi (6) Kliimamuutuste mõju meredele ja polaaraladele enam ära ei hoia Kliimaneutraalsus – häving või edu? Mis on pildilt puudu? (3) Merendus Tankerid pumpavad vene gaasi Eesti vetes ümber (2) Nord Stream 2 lükkub määramatusse tulevikku (2) Avameretuulepargis hakatakse rannakarpe kasvatama (2) Sonaritehnika avab hüdrograafidele merepõhja saladused Luba käes, väga palju on teha Omaani politsei suurtellimus lööb Saaremaa laevafirma äri õide (7) Eesti rikkaim vald tahab sadamatest loobuda Uus projekt «Kopter» lubab rohkem lendavat kiirabi Eesti perefirma betooni nõutakse Fääri saartest Jaapanini Paadi ajas kummuli ports halba õnne Lõbusõitjad eelistavad paati ostmise asemel rentida Saaremaal vette lastud patrullkaater asub tööle Vahemerel Pärnu jahisadama ruumikitsikust leevendaks lahtikäiv sild (1) USA ja ELi kaubandussõda moonutab luksuspaatide hindu Avamere kala takerdub keskkonnanõuetesse Eestlased magasid elektripaatide turu võidujooksu stardi maha Tallinn Harjumaa tulevik sõidab trammis (5) Tallinn saab lähiaastatel ridamisi uusi monumente (5) Jäätmete käitlejal olgu edaspidi tagatis (3) Muuseumilaeva hulljulge kapten Kalamaja sai bussiliini asemel kasutu peatuse (3) Muinsuskaitse päästab maailma suurimat gobelääni (1) Keskturgu ootab roosiline tulevik (4) Tallinna alkopiirangud: lastega tegelejad poolt, ettevõtjad vastu (5) Tallinn soovib üleriigilist viinamüügikärbet (4) Ulmeline ehitis kerkib tulevikutehnoloogia abil (1) Tallinn plaanib teed läbi Pirita roheala (5) Tarbija Ära mine metsa mütsiga lööma Mille järgi elektripaketti valida? (3) Kui ruttu jõuab valmistoit äärelinna? (1) Taxify tankla tiris hinnad alla ka mujal Septembri ostukorv: Prisma võitis kümne sendiga HINNAVÕRDLUS Millisest poest saab kõige soodsamalt koolitarbeid? Hooliv omanik kiibistab kassi Varjatud puuduste leidmine nõuab spetsialisti silma Enamik rendib liiga väikese peotelgi Laevaga saab nii Visbysse kui ka Piirissaarde Prügi sortimata jätmine võib minna kulukaks (8) Teadus Eestlanna kosmiline tähelend Ajalooline maandumine või häving - India plaanib nädalavahetusel riskantset Kuu-maandumist Vana DNA näitas, millal Uurali geenid Eestisse jõudsid (15) Teadlased lõid GMO-kanad, kes munevad vähiravimeid (7) Kuu tagakülge uurivatel hiinlastel on ambitsioonikad plaanid Lubamatu teadus: geenmuundatud beebide looja kaitses eksperimenti Võltsingud, eetikaprobleemid ja salatsemine - segadus GMO-beebide ümber suureneb Läbimurre: Šveitsi täpsus pani jalust halvatud kõndima (1) Uuring: neandertallased pärandasid meile viiruse eest kaitsvad geenid Eesti teadlane: tänavused keemia-nobelistid on juba praegu maailma paremaks muutnud Mammutuuring näitas, kuidas tundra soojemas kliimas «kasvama» hakkab (1) Kodu Lihtne juhis: Eesti aiapidaja õpetab, kuidas rajada ilus püsilillepeenar Praktiline terrass toob aia tuppa Vabakujuline hekk kääre ei nõua Naabrivalve on jõudnud enam kui 500 paika Eestis Lihtne juhis: kui teada paari tõde, saab terrassi ehitamisega hakkama igaüks Kogukonnaaed toob naabrid ühisele peenrale Eesti naine tõestab, et ideaalne kodu võib olla väga pisike (3) Päikeseelektrit toodab juba paar tuhat kodu (1) Eestlane kipub aiatöödega kasu asemel kahju tegema Noor linnapere astus julge sammu ning kolis maale elama (1) Kaasaegne kasvuhoone teeb taimekasvatuse töö omaniku eest ära Reis Kaubarändur Aasias: Laoses varu mõnuga kannatust Vene hing külmetab Hiina piiri ääres Suure punase saare Madagaskari ühelt rannikult teisele Videolugu Veneetsiast: vihased kohalikud ja hullavad turistid Üheksa rohelist tähelepanekut Ljubljanast «Jutustan sulle Magadanist...» Kultuuride peidetud erinevused Vajad ideid alkoholivabaks puhkuseks? Mine Sharjah’sse! Berliin mäletab müüri ja pisaraid Kaalusekeldused mägiriigis: kas eksib vedrukaal või digikaal? Kui unistad nutivabadest lastest, sõida Tarifale AK EKI keelekool: rutiini sinine puru Peeter Padrik: mida saame teha enne vähktõve ravi Jelena Skulskaja: mis jääb järele teatrist? Ainult mälestus südamesse (4)
Kangelased, puutumatus ja reostus maailma lõpus (1)
Ükskord Cinécittàs ehk FF nagu Federico Fellini (1) JUURIKAS. Mida toob aasta 2020? (1) Võlu on pisiasjades Aja auk. Tõrksa taltsutamatus Nädala plaat: Limp Bizkit pesumasinas Kujundid contra tõed (1) Vikerkaar loeb. Põue ketserlikud peatükid Arter Kuulus ahistamisskandaal, mis jätab pealtnägijad külmaks (1) Priit Pullerits tunnistab üles: kuidas ma tulistasin tuumavõimekusega raketti Riina Õun: «veganinahk» on tegelikult PVC-plast Kuidas valmistuda suusamaratoniks, kui lund ei ole ega tule Lapsepõlveunistus sai teoks Patuse laisklemise kiituseks (4) Kuidas käituda iseenda matustel? Kuno Tammearu: Eestis juuakse liiga palju, sealt ka väga paljud rängad õnnetused (7) Kas kuningakoja muutuste tuul vaibus rassismi ja kõmupressi survel? (1) Briti kokk Kirk Haworth Tallinnas: "Puuk tegi minust vegani." Homses Arteris: läbipõlemisohus päästjad, raketid ja lumenälg Maa Elu Ilmajutt: ebatavaline soojus jätkub Kas Eesti 80aastane külmarekord jääbki püsima? (2) Muhu lihatööstus pakub kohalikku lambaliha Kuidas ananassist endale toataim kasvatada Mao- ja soolehädasid saab ravimtaimedega leevendada Mida uut toob 2020. aasta PRIA klientidele Põllumehi ootavad muudatused „Are Stockmannis” käiakse teise ringi kaupa ostmas kogu Eestist Talvine Prangli pakatab meretagusest rahust (1) Organic Estonia juht Krista Kulderknup: tegutseda on vaja nüüd ja kohe (1) Üle poole Eestist pildistati ortofotodele Tartu Nils Niitra: Tartu annab vana hullumaja erafirma buldooseri hoolde (7) Vald õpib koos linnadega kaasavat valitsemist Suusamatk kasvas kiiresti tuhandete rahvapeoks Kultuuripärl veeres folklooriarmastaja sülle Monica Rand pole erakonnast välja viskamise pärast nutnud (2) Maratoni juubeliaastal käivitub lumekahur Erkki Bahovski: Moxit Tartus Aasta must kroonika: varasemast rohkem peksmisi ning kõige rohkem tules ja vees hukkunuid Linn kasvatas kirjanikust linnakirjaniku Lagunevad kolossid meenutavad nõukogude aja hiilgust ja viletsust Henn Põlluaas: riigikogul pole kavas saadikutele nõunikke palgata (5) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Raimond Tamm: rattaringluse pöörane edulugu

4 min lugemist
Raimond Tamm FOTO: Margus Ansu

Meile oli algusest peale teada, et rattaringlus on seotud suurte riskidega, sest maailmas on olnud piisavalt näiteid tõsistest läbikukkumistest. Kuid Tartus läks teisiti, ainuõige oli otsus rajada ringlus üle linna.

Juuni alguses avatud rattaringlus on viinud Tartu rattalinnana uude ajastusse. Suvel kasutas ringlusrattaid veidi üle 20 000 inimese, mis on linna suurust arvestades super tulemus! Nüüdseks on rendiratastega tehtud ligikaudu 680 000 sõitu ja sõidetud rohkem kui 1,8 miljonit kilomeetrit, mis on võrreldav 45 tiiruga ümber maakera.

Aktiivne rattasõit on heitlikest ilmadest hoolimata jätkunud ka sügisel. Kindlasti oli suvekuudel palju neidki, kes soovisid rattaringlust lihtsalt proovida, ja oli ka oma lõbuks ringi sõitjaid, kuid sõltumata sõidu eesmärgist on iga rattaga vändatud minut kasulik tervisele.

Mitu lapsevanemat on mulle rääkinud, et tänu rattaringlusele õnnestus teismelisi palju lihtsamini õue saada ning vähenes nutitelefoni seltsis veedetud aeg. Siiralt rõõmustab seegi, et rattaringluse on ka eakad hästi vastu võetud. Rattaringluse peaeesmärk on kahjuliku keskkonnamõjuga autokasutust vähendada, kuid heameelt teevad kõik muudki rattasõiduga kaasnevad positiivsed mõjud.

Mitmesugused kaherattalised sõiduvahendid vallutavad maailma, jagamismajandus murrab uksest ja aknast sisse ning noorem põlvkond ei ole õnneks enam sugugi nii autousku kui nende eelkäijad. Kasvav keskkonnateadlikkus ning soov linnas liiklusmüra ja -ohtu vähendada aitavad sellele tublisti kaasa. Linna paigaldatud liiklusloendurid kinnitavad, et rattasõitjate arv on tänavu suvel kasvanud, sama kinnitab tänavapilt. Rendirataste tänavale toomine on justkui julgustanud linlasi ka oma rattaid senisest aktiivsemalt kasutama.

Meile oli algusest peale teada, et rattaringlus on seotud suurte riskidega, sest maailmas on olnud piisavalt näiteid tõsistest läbikukkumistest. Põhjused on erinevad, aga kohe kindlasti ei anna ka näiteks üleüldine rattaga sõitmise populaarsus ja hea taristu mingisugust garantiid rattaringluse õnnestumisele.

Praegu olen veendunud, et Tartule oli ainuõige otsus rajada ringlus ülelinnalisena, rajades parklaid kõikidesse linnaosadesse ning tähtsamate huvipunktide lähedusse. Rattaringlus aitab elanikke ennekõike siis, kui võimalikult suurt osa igapäevaliikumistest saab teha rendirattaga.

Mitmesugused kaherattalised sõiduvahendid vallutavad maailma, jagamismajandus murrab uksest ja aknast sisse ning noorem põlvkond ei ole õnneks enam sugugi nii autousku kui nende eelkäijad.

Ülelinnaline rattaringlus on maailmas pigem vähe levinud ning valdavalt on tegu mingit osa linnast katvate süsteemidega. Suurlinnades, kus on palju turiste ning asustustihedus suur, on kindlasti võimalik edukalt toimetada ka üksnes kesklinna piirkonnas rendirattaid pakkudes, kuid Tartu-suurune linn seda endale lubada ei saa. Näiteks rajas aasta tagasi rattaringluse Turu, kuid kattis parklatega vaid osa linnast. Nüüdseks on selgunud, et rattasõidu üldisest kasvavast populaarsusest hoolimata on seal rendirataste kasutatavus oodatust väiksem ja rattad lihtsalt seisavad parklates. Olen enam kui kindel, et tekkinud olukorra peamisi põhjusi on parklate puudumine elanikele tähtsates kohtades.

Maailma kogemus kinnitab ka, et rattaringluse muudavad kasutajatele tunduvalt atraktiivsemaks just elektrirattad, mis võimaldavad jõuda sihtkohta liigse pingutuseta ning toob kasutajaks ka need, kellele tavarattaga sõitmine üle jõu käiks. Kuulsin sel suvel korduvalt, et tänu elektriratastele õnnestus nägu naerul kas Vanemuise või siis Jakobi tänava mäest üles vändata.

Neid linnu, kus on rattaringluses ulatuslikult elektrirattaid kasutusele võetud, ei ole sugugi palju. Üks hea näide on Lissabon, kus seda tehti 2017. aastal ning kus rataste ja parklate arv on poole suurem kui Tartus. Ka Portugali pealinnas saab valida elektri- ja tavarataste vahel, kuid kasutajate esimene eelistus on olnud elektrirattad.

Järjest enam soovivad inimesed paindlikult eri liikumisviise kombineerida. Rattaringlus on ses osas olulise tühimiku täitnud. Olles ise rendirataste sage «pintsak seljas, vihmakeep kotis» kasutaja, saan jagada oma kogemust. Tänu tihedale parklavõrgustikule jõuan rattaga pea kõigisse mind huvitavatesse sihtkohtadesse. Ühitades ratta-, bussi- ja autosõitu ning kõndimist tähendab see võimalust vihmasel hommikul sõita tööle bussiga, aga õhtuses päikesepaistes koju minna rendirattaga.

Mõisavahe rattaparklast linna piiril on raekojani umbes viis kilomeetrit, rendirattal jõuan selle vahemaa läbida 14 minutiga. Autole parkimiskoha otsimiseks kuluks ka aega, nõnda jõuan ma tipptunnil rattaga kesklinna tõenäoliselt kiiremini kui autoga. Tõsi, muidugi on vaja selleks mugavusalast väljuda.

Siinne aktiivne rattakasutus oli suur üllatus rattaringlussüsteemi valmistanud Kanada ettevõttele Bewegen, kellele Tartu on nende ajaloo suurim edulugu. Ringluse käivitamine pole neile möödunud valutult ning saadud on hulk õppetunde. Käsikäes oleme süsteemi järk-järgult paremini toimivaks ning töökindlamaks muutnud, kuid see töö ei ole veel lõppenud. Infosüsteemi ja mobiilirakenduse pidev arendamine, akude laadimisega tehnilised probleemid ning viivitused varuosade tarnel on vaid mõned näited raskustest, mis on mõjutanud süsteemi igapäevast käitamist. Linnaasutuse Tartu Linnatransport töötajad on andnud endast parima ja on paindlikult lahendanud esile kerkinud takistusi, et pakkuda teenust nii heal tasemel kui vähegi võimalik.

Siinne aktiivne rataste kasutamine oli suur üllatus ka rattaringlussüsteemi valmistanud Kanada ettevõttele Bewegen, kellele on Tartu nende ajaloo suurim edulugu.

Linna enda poolt rattaringluse igapäevane majandamine ei olnud meie unistus, vaid eluliselt tingitud vajadus. Enne rattaringluse loomist uurisime erasektori huvi ja valmisolekut rajada siinne rattaringlus, kuid linnalt loodeti nii suurt tasu, et meil oli mõistlikum töö ise ära teha. Senine kogemus on kinnitanud selle sammu õigsust.

Paraku on tuhandete ratturite seas neidki, kes ei suhtu rendirattasse heaperemehelikult ning kahjustavad seda. Mitmekesi rattal sõitmine, rattaga trikitamine ja hüppamine, vastu seina sõitmine ja ratta suvalisse kohta vedelema jätmine – need on vaid üksikud näited kasutajate «loomingulisusest». Meil ei jäänud muud üle, kui kasutustingimusi karmistada ning hakata trahvima. Sellest on olnud kasu.

Sajad rendirattad on pidevalt ringluses. Mida rohkem silmapaare linnas toimuvat jälgib, seda kiiremini ja tõhusamalt on võimalik huligaanitsejad vastutusele võtta. Suurepärased kodanikualgatused on Facebookis loodud naabrivalve ning muud rattaringlusega seonduvad rühmad, millega on liitunud tuhanded inimesed, kes edastavad väga väärtuslikku infot. Suur aitäh naabrivalve loojatele ning kõigile, kes on rataste väärkasutusega seotut jaganud.

Linnatänavatel märgatavalt kasvanud jalgratturite hulk on kaasa toonud vajaduse järjest rohkem tähelepanu pühendada liikluskultuurile ja liiklejate ohutusele. Ratturid on tänavatele äärmiselt teretulnud, kuid liiklusreeglitest tuleb kinni pidada. Nii autojuhid, ratturid kui jalakäijad peavad olema üksteise suhtes tähelepanelikud ja hoolivad.

Ohutuse tagamisel on oluline ka taristu. Tartu linn on võtnud selge suuna sellele, et tekitame kõigil neil tänavatel, kus võimalik, eraldi liikumisalad ratturitele ja jalakäijatele.

Rattaringlus on töös olnud vaid viis kuud, kuid juba peame laienemisplaane. Tartu piires on kavas uusi parklaid rajada näiteks Märja, Ilmatsalu ja Rahinge piirkonda. Tartu linnaliikluse seisukohalt on järjest suurem mure valglinnastumine ning selle kaasnev autode vool lähiümbruse valdadest. Usun, et linnasüdamest viie kuni kümne kilomeetri kauguselt Tartusse rattaga sõita on täiesti mõeldav, ning seetõttu loodan rattaringluse laiendamisel head koostööd lähivaldadega. Tartu vald ongi härjal sarvist haaranud ning plaanidega heaks eeskujuks.

Rendirattad on tulnud Tartusse selleks, et jääda, ning kõik vähemalt 14-aastased liiklejad on väga oodatud neid kasutama. Püsivate miinuskraadide saabudes on meil akude eluea huvides vaja küll elektrirattad talvekorterisse panna, kuid talverehvidega tavarattad ootavad talvelgi sõitjaid. Kevadeni on jäänud vaid mõni kuu ning loodetavasti lööme tuleval aastal üheskoos üle kõik senised rattakasutuse rekordid.

Seotud lood
17.01.2020 19.01.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto