Idufirma on ettevõte, mis on kavandatud kiiresti kasvama. Tõsiasi, et firma on värskelt asutatud, ei tee sellest veel idufirmat. Ka pole vajalik, et idufirma töötaks tehnoloogia alal või kaasaks riskikapitali. Või et sel oleks olemas mingit laadi exit ehk väljumine. Ainus oluline asi on kasv. Kõik muu, mida me idufirmadega seostame, tuleneb kasvust. Seda on tähtis mõista, kui tahate ise idufirmat asutada.
Idufirmandus on nii raske, et te ei saa loota edule, kui õigelt kursilt kõrvale kaldute. Te peate teadma, et ajate taga just kasvu. Hea uudis on see, et kui saavutate kasvu, siis kaldub ka kõik muu oma õigele kohale loksuma. Mis tähendab, et te võite kasvu kasutada kompassina peaaegu kõigi otsuste langetamisel, millega kokku puutute.
Alustagem ühest eristusest, mis peaks olema ilmne, kuid jäetakse tihtipeale kahe silma vahele: mitte iga äsja asutatud firma ei ole idufirma. USAs asutatakse igal aastal miljoneid firmasid. Ainult tühine murdosa neist on idufirmad. Enamik on teenuseärid: restoranid, juuksurid, torutööde firmad jne. Need ei ole idufirmad, välja arvatud mõnel erijuhul. Juuksuriäri ei ole kavandatud kiiresti kasvama. Samas näiteks otsingumootor on.
Kui ma ütlen, et idufirmad on kavandatud kiiresti kasvama, pean silmas kaht asja. Kõigepealt pean silmas seda, et „on kavandatud“ tähendab siin „on kavatsuste kohaselt mõeldud“, sest enamik idufirmasid kukub läbi. Kuid ma pean silmas ka seda, et idufirmad on oma loomult teistsugused kui tavafirmad, nii nagu sekvoiavõrsel on teistsugune saatus kui oavõrsel.
Just see erinevus on põhjus, miks on olemas eraldi sõna „idufirma“ ehk start-up nende firmade jaoks, mis on kavandatud kiiresti kasvama. Kui kõik firmad oleksid põhiliselt sarnased, aga mõned jõuaksid kas hea õnne või firma asutajate pingutuste abil väga kiire kasvuni, poleks meil eraldi sõna vaja. Võiksime rääkida lihtsalt üliedukatest firmadest ja vähem edukatest firmadest. Kuid tegelikult on idufirmadel teistsugune DNA kui muudel äridel. Google ei ole lihtsalt juuksuriäri, mille asutajad olid erakordselt töökad inimesed, kellel vedas ebaharilikult hästi. Google oli algusest peale teistsugune.

Et kiiresti kasvada, peate tegema valmis midagi sellist, mida saate müüa suurele turule. See ongi erinevus Google’i ja juuksuriäri vahel. Juuksuriärid pole skaleeritavad.
Et firma kasvaks tõeliselt suureks, peab ta (a) tegema midagi, mida vajavad paljud inimesed, ja (b) jõudma oma toote või teenusega kõigi nende inimesteni. Juuksuriärid saavad punktiga (a) hästi hakkama. Peaaegu kõik inimesed vajavad juukselõikust. Juuksuriäri nagu üldse mistahes jaemüügiettevõtte jaoks on probleem (b). Juuksur teenindab kliente üks ühele ja vähesed inimesed on nõus juuste lõikamiseks kuskile kaugele sõitma. Isegi kui nad seda teeksid, ei mahuks nad juuksuriärisse ära.
Tarkvara kirjutamine on väga hea viis, kuidas lahendada (b), aga siis võib teid ikkagi kitsendada (a). Kui kirjutate valmis tarkvara selleks, et õpetada tiibeti keelt ungari keele kõnelejatele, suudate jõuda enamiku inimesteni, kes seda tahavad, aga neid pole just palju. Aga kui teete valmis tarkvara, mis õpetab inglise keelt hiina keele kõnelejatele, siis olete idufirma territooriumil.
Enamikku ärisid kitsendab tugevasti kas (a) või (b). Edukate idufirmade iseloomulik tunnus on see, et nemad ei ole niimoodi kitsendatud.