R, 9.12.2022

Soome astus Rail Balticu rongilt maha

Rait Piir
, reporter
Soome astus Rail Balticu rongilt maha
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 13
Rail Balticu Ülemiste ühisterminali võidutöö
Rail Balticu Ülemiste ühisterminali võidutöö Foto: Zaha Hadid Architects ja OÜ Esplan

Soome teatas selle aasta veebruaris, et hakkab Rail Balticu osanikuks, kuid pärast kevadisi parlamendivalimisi otsustas uus valitsus selle tühistada. Soome meedia kirjutas, et valitsuse tellitud uuringu järgi pole Balti riigid projektile piisavalt pühendunud.

Soome transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumi ehitusnõunik Juha Parantainen, kes on Soome esindaja RB Raili juhatuses, on öelnud, et riik tahab esialgu keskenduda rahvuslikele projektidele. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) Rail Balticu projekti koordinaatori Kristjan Kaunissaare (pildil) sõnul pole aga Soome matnud maha plaani liituda RB ühisettevõttega, vaid on lihtsalt lükanud selle kaugemasse tulevikku.

Uue valitsuse uued tuuled

Kaunissaare sõnul seisavad Soome uuel valitsusel ees väga kulukad riigisisesed raudteeprojektid, mis on paika pandud koalitsioonilepingus. «Soomel on plaanis ehitada Helsingi-Turu vaheline raudtee, mis viiks ühest linnast teise tunni ajaga, Helsingi/Vaanta-Tampere vaheline raudtee ning idasuunaline raudtee,» kommenteeris Kaunissaare.

«Kuna tegu on koalitsioonilepingust tulenevate prioriteetse suuremahuliste investeeringutega, siis otsustas valitsus, et praegu Soome RB ühisettevõttega ei liitu,» lisas Kaunissaare. «Pohjolan Rautatiet Oy vahendeid läheb hoopis vaja riigisiseste raudteeühenduste elluviimiseks.»

Kaunissaare hinnangul on soomlaste huvi projekti vastu alles ning nad on endiselt osa Rail Balticust. «Soome on RB Rail ASi nõukogus vaatlejaks olnud alates ettevõtte loomisest, samuti on Soome ministrid allkirjastanud mitmeid RBd puudutavaid deklaratsioone, Soome ja Poola osalevad koos Euroopa Komisjoni ning kolme Balti riigi esindajatega RB töös,» ütles koordinaator.

Rail Balticu projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare

Edijs Pālens

Soome tulek aktsionäriks oleks olnud samm edasi. Soomlased ka uue valitsuse ajal jätkuvalt RB rajamise protsessis sees, lihtsalt üks nii meie kui ka soomlaste jaoks kasulik samm on edasi lükatud.

«Soome tulek aktsionäriks oleks olnud lihtsalt samm edasi. Koostöö soomlastega jätkub ning aktsionäriks tulemine jääb endiselt lauale ka edasistes aruteludes. Seega on soomlased ka uue valitsuse ajal jätkuvalt RB rajamise protsessis sees, lihtsalt üks nii meie kui ka soomlaste jaoks kasulik samm on edasi lükatud,» nentis Kaunissaare.

Lühikese aja jooksul oktoobris astusid tagasi nii Rail Balticu ühisettevõtte juht soomlane Timo Riihimäki kui ka raudteeprojekti Eesti haru juht Riia Sillave. Mõlemad kinnitasid, et põhjused on isiklikud.

Juhtide lahkumine lööb valusalt

Riihimäki asus RB Rail ASi tegevjuhi kohale alles märtsis. Ühisfirma nõukogu esimees, leedulane Karolis Sankovski kinnitas, et nad on Riihimäki otsusest löödud. Tema sõnul tehti Riihimäki juhtimise ajal projektis suured edusammud: näiteks algatati raudtee põhiliinil 411 kilomeetri projekteerimine ja korraldati 236 kilomeetri peale hanked.

Logistikaekspert ja majandusvaatleja Raivo Vare selgitas toona Rail Balticu juhivahetusi kommenteerides, et kolme Balti riigi koostöö ei taha sujuda. «See on üks taustapõhjusi, mis teeb juhi elu raskeks,» rääkis Vare Kuku raadio hommikuprogrammis. Teine põhjus võib Vare sõnul olla selles, et nii Riihimäki, Sillave kui ka eelmisel aastal ameti aplombiga maha pannud RB Rail ASi juht Baiba Rubesa on varem töötanud rahvusvaheliste kontsernide eesotsas, kus otsuseid tehes lähtutakse majanduslikest kaalutlustest, mitte poliitilisest kemplusest.

Elron avab Turba liini

Elron tegi esimese katsesõidu Turbasse ning alustab Tallinna-Turba liinil regulaarset rongisõitu 8. detsembrist. «Turba ja Tallinna vahel hakkab kummaski suunas sõitma 11 rongi päevas,» ütles Elroni kommunikatsioonijuht Mariis Adamberg BNSile. Praegu tehakse taristu töökindluse kontrollimiseks katsesõite.

Avasõidul väljub rong Turbasse Balti jaamast 8. detsembril kell 10.04 ning Turbast Tallinna kell 11.28. Hommikuti hakkab esimene rong Turbast Tallinna väljuma kell 6.20 ja õhtuti viimane kell 20.32. Päeva esimene rong Tallinnast Turbasse asub teele kell 9.06 ning viimane õhtune rong Turbasse läheb kell 22.24.

Projektkiirus lõigul Riisipere-Turba on 140 kilomeetrit tunnis.

Maksma läks selle ehitamine kaheksa miljonit eurot.

Märksõnad
Tagasi üles