R, 9.12.2022

Autoseiklus värvikas Kanadas. 660 km Volkswagen California seltsis

Esta Tatrik
Autoseiklus värvikas Kanadas. 660 km Volkswagen California seltsis
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik

Sakslased näitavad ette, kuidas seda tuleb teha. Matkabuss, millest paremat annab otsida.

«Hei, kas sina tekitasid… ee… selle kõik?» Ookean on hinganud laagriplatsi kohale tiheda varahommikuse udu, millest järsku on tekkinud kaks djuudi jalgratastega. Nad viipavad laias kaares kuhugi udusse. Tõepoolest, terase vaataja läbitungiv pilk võib häguselt eristada üht väikest matkabussi. Oot, ja siis veel teist. Ning kolmandat, neljandat.

Jahedavõitu hommik ei paista lühikestes rattapükstes djuude segavat. Nad sätivad end rataste najale, lootes miskipärast just minult selgitust saada. Meie silme all koorub udust kümmekond Volkswagen Californiat, mis on künklikule maalahmakale laiali pillutatud, nagu oleks karu neid taga ajanud.

Kanadalased armastavad juttu ajada. Vähemalt kõik Nova Scotia kanadalased, keda õnnestus mõne napi päeva jooksul kohata. Nova Scotia on maariba Atlandi ääres, mida ääristab ühelt poolt ookean ja teiselt poolt Fundy laht ning kus ükski punkt pole merest kaugemal kui 56 km. Siinsed inimesed on sõbralikud, uudishimulikud, nad räägivad palju ja pikalt, ent see-eest aeglaselt. Nende inglise keel on voogav ja lainetav, kuidagi kurgupõhjast kõrisev ja kõlab, nagu nurruks paks kass.

«Päiksetõusu nägid?» Tõepoolest, jahtisin parajasti kämperi sajas panipaigas kohvikruusi, kui kõik lõi korraks oranžiks. All kauguses laiuva Fundy lahe servale ilmus hetkeks päike, valgustas maailma oranžiks ja tõmbas minut hiljem uttu. «Kusagil pole nii ilus,» võtab pikem djuud olukorra kokku.

Kohalikuga oleks rumal vaielda. Eriti kui olen siin selleks, et matkata kolmel päeval läbi Kanada Nova Scotia sügiskollase ja -punase maastiku. Kui kaart ette võtta, siis Fundy lahe serva mööda alla Annapoliseni, sealt risti läbi maariba Atlandi äärde välja. Siis juba mööda vonklevat Tuletorniteed (nagu seda vahel kutsutakse) Lunenburgist kuni Peggy’s Cove’i majakani ja sealt teekonna alguspunkti Halifaxi tagasi. Minu sõiduvahendiks, reisikaaslaseks ja öömajaks on kämper nimega Volkswagen California.

Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik

California on väike matkabuss, seiklusrikka 70-aastase ajalooga hipibusside perekonna värske esindaja. Tegelikult on üles tõstetud katusega California siluett ammuilma tuttav. Ega uuskehastuselgi pole väliselt suuri muutusi: kitsamat iluvõret ja volkswagenlikke tagatulesid oskavad esile tuua peenlihvi asjatundjad, see-eest kahes toonis värviskeem jääb silma igaühele. Näeb piltidel äge välja ja võin kinnitada, on päriselt ka äge.

Käänulistel künklikel teedel sõidab ta nii hea joonega, et meenutab sõiduautot, mitte matkabussi.

Sõit mööda Nova Scotiat on nagu lõputu pildialbum või Instagrami voog, kus üks vaade ajab teist taga. Ilmaga veab ja ei vea ka: on pilves, vahel näitab päikest, aga vähemalt ei saja. Ajakava on tihe, ja et vaatamisväärsuste juures peatusi teha, tuleb maanteel paremat pedaali korralikult muljuda.

California kuulub Multivan T6.1 mudelirivvi ning juhikoht on nagu täiesti tavalisel Volkswageni sõiduautol. Hoolimata sellest, et tegu on täisverelise kämperiga, võib Californiaga täiesti vabalt teha kõik igapäevasõidud. Kui sõiduomaduste kallal üldse norida, siis võib väikse etteheite visata vedrustuse poole. Aga siinkohal arvan, et asi oli pigem selles, et sõitsin sama hästi kui koormamata bussiga, millel tuli vedada vaid mind, käsipagasit ja magamiskotti. Kolm tonni kaaluv California ilmselt isegi ei märganud, et tal midagi pardal on.

Nova Scotia käänud ja künkad.
Nova Scotia käänud ja künkad. Foto: Esta Tatrik

Nova Scotia loodus meenutab kangesti Eesti oma. Ainult et kõike on mitme pügala võrra peale keeratud: vaated on mitu korda mastaapsemad ja metsad värvilisemad. Põldudel kasvatakse maasikaid, viinamarju, õunu, kõrvitsaid jne, külad näivad elus, kohalikud armastavad erksavärvilisi maju ja suuri autosid. Maakohtades aina kitsamaks tõmbuvad teed looklevad küngastel mõnusate käändude ja kiirete kurvidega. Enne orgudesse laskumisi võtavad suurejoonelised vaated hinge kinni. Mägitee mõõtu välja ei anna, aga meelelahutust jätkub kui palju.

Jätkub ka löökauke, lausa nii tihedalt, et mõnel lõigul tuleb lihtsalt otsustada, millisest läbi sõita. Lepime kokku, et Eesti teemeistrid ja -rahastajad ei lähe Nova Scotiasse õppereisile.

California on sõiduomadustelt eeskujulik. Käänulistel künklikel teedel sõidab ta nii hea joonega, et meenutab sõiduautot, mitte matkabussi. Stabiilne, ettearvatav, konkreetse rooli ja selgelt doseeritavate piduritega. Ajakava sundis lõiguti üsna kibedalt sõitma ja hoogne sõit nõudlikel teedel, kus spidomeetril polnud haruldased ka 110 ületavad numbrid, näitasid Californiat parimast küljest. Eksperditasandil läbi mõeldud inseneritöö. Uskumatu, aga see on matkabuss, tõdesid ka kolleegid maailma eri nurkadest õhtul laagriplatsil muljeid vahetades.

Juhikoht teiselt korruselt vaadatuna. Nagu tavaline sõiduauto.
Juhikoht teiselt korruselt vaadatuna. Nagu tavaline sõiduauto. Foto: Esta Tatrik

Ent California on eelkõige kämper. Laagerdamist tuleb alustada ekraanist lae all, mis on Californial sellisel kujul esimest korda. Puuteekraanilt saab juhtida kõiki mugavusfunktsioone. Kui peaks olema vaja tõestust, et sakslaste filosoofia on kord ja loogika, siis siin see on: California menüüd. Loogilised ja nii intuitiivsed, et kõik leiab üles esimese korraga. Tõsiselt, ma ei liialda.

Kõigepealt tuleb kämper sirgeks parkida. Ekraan näitab, kuhu suunda on kupatus kaldu. Selle järgi saab sirgeks ajada. Nüüd katus üles. Kui auto on sellega hakkama saanud, siis tuleb käega üles lükata «lagi», mis horisontaalses asendis moodustab ülemise korruse magamiskoha. Aga üles sellepärast, et siis saab kämperis püsti seistes toimetada, ei pea küürutama.

Siin on kraanikauss, gaasipliit, külmkapp. Et kaks esimest töötavad, selles võisime veenduda, kui üks kämper köögiks muudeti. Et külmkapp töötab – ja hästi töötab! – veendusime omal käel, kui Läti kolleeg meie kohalike õllede valiku oma külmikus peaaegu jääks laskis. Tõsi, otsus, et nupp tuleb põhja keerata, sündis rahvusvahelises koostöös ja üksmeeles.

Mustkunstniku osavusega saab matkalaua välja võluda külgukse seest. Kaks välitooli ilmuvad tagaluugist. Samal ajal võib reisikaaslane varikatuse paika vändata. Edasi tuleb pöörata mõlemad esiistmed ümber. Sättida keskele laud. Nii. Elutuba ja terrass missugused!

Teisel korrusel.
Teisel korrusel. Foto: Esta Tatrik

Nüüd võib magnetiga kinnitada sirmid esimestele külgakendele ja tuuleklaasile ning kämperisse ei piilu ei karu, päike ega naaber. Ja siis tagasi puuteekraani juurde. Seada saab kämperi kogu sisevalgustust, ka lamp-haaval heledamaks, tumedamaks, täpselt nagu vaja või tuju on. Hommikune äratus? Lihtne, tasapisi lähevad tulukesed põlema ega pea telefoniäratusega ehmatama seda looma (karu, kes muu!), keda oli öösel metsast kuulda.

Avastasin 220V pesa, mis andis voolu öö otsa. Ärge sellest Volkswagenile rääkige, see ei ole neil vist nii ette nähtud.

Seisusoojendus töötab mitmes režiimis, tark on valida see, mis läheb küll aeglasemalt soojaks, aga hoiab valitud temperatuuri nii kaua kui vaja. Lülitub ise vaikselt sisse-välja, esimesel korral märkasin, rohkem enam mitte. Seisusoojenduseta ei saa, sest laagriplatsidel ei tohi istuda töötava mootoriga. USB-pesades on vool kogu aeg olemas, 220V toimib ainult siis, kui mootor käib. Kas oli asi eelseeria autos, ent igatahes avastasin juhiistme kõrvalt 220V pesa, mis andis voolu öö otsa. Ärge sellest palun Volkswagenile rääkige, see ei ole neil vist nii ette nähtud.

Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik

California pole odav lõbu, lisad lähevad veel omajagu maksma. Nii et tuleb natuke arvutada. Et California sobib paarile, on ütlematagi selge. Kaks sõpra koos reisile, vabalt! Reisimiseks kahe lapsega – suurepärane. Lastele raudselt meeldib teisel korrusel magada. Täiesti edukalt saab matkata ka nelja täiskasvanuga. Panipaiku on lõputult, pagas mahub, magama mahub, kokata saab, õhtute veetmiseks on «elutuba» ja «terrass». Kui tüütama hakkab, võib vahele teha hotelliöö ja nädalase reisi teeb niimoodi lennult.

Volkswagen Crafteri põhjale ehitatud Grand California on tunduvalt suurem, kuid mõeldud rangelt kahele. Seal on küll kemps ja dušš, kuid lapsi või sõpru pole kuhugi panna.

Enamasti peab Euroopas ööseks peatuma kämpingutes. Neis on vesi ja muud hüved, aga võib saada pealekauba lärmakad naabrid. Erandiks peetakse Norrat, kus matkakas võib ööbida lihtsalt ilusa vaatega kohas. Kus muidugi jälle ei ole kämperi toimimiseks vajalikke kommunikatsioone.

Californial on teiste kämperite ees oluline eelis: temaga saab kiirteel (ka Autobahn'idel) sõita täiesti normaalse kiirusega, ei pea veokitega koos esimeses reas roomama. See on kämper neile, kes tahavad, et matkakaga saaks ka iga päev sõita (mis on üks ütlemata mõistlik tahtmine). Kui matkamine meeldib, siis on Volkswagen California tõesti viimase peal valik.

Nova Scotiast loe eelviimasest Arterist või Postimehe veebist.

Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik

Volkswagen California

Mootor: 1996 cm3, R4, diisel, turbo, 199 hj

Jõuülekanne: 7 käiku, automaatne, nelikvedu

Mass: 3080 kg

Hind: alates 60 045 eurost (Ocean). Baashind 36 860 eurot.

Ekraan näitab, et sirgeks pargitud ta saigi.
Ekraan näitab, et sirgeks pargitud ta saigi. Foto: Esta Tatrik
Kahe põletiga gaasipliit, kraanikauss ja külmkapp.
Kahe põletiga gaasipliit, kraanikauss ja külmkapp. Foto: Esta Tatrik
Magustoit laagriplatsil. Käib crème brûlée suhkru kõrvetamine.
Magustoit laagriplatsil. Käib crème brûlée suhkru kõrvetamine. Foto: Esta Tatrik
Läti kolleeg kutsus külla.
Läti kolleeg kutsus külla. Foto: Esta Tatrik
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik
Ülevaade kämperi elutagamisfunktsioonidest.
Ülevaade kämperi elutagamisfunktsioonidest. Foto: Esta Tatrik
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik
Nova Scotia värvikirevad majad.
Nova Scotia värvikirevad majad. Foto: Esta Tatrik
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias.
Volkswagen Californiaga Kanadas, Nova Scotias. Foto: Esta Tatrik
Märksõnad
Tagasi üles