R, 9.12.2022

Rallifänni kolumn: Ogier, järgmise aasta meister?

Karl-Eduard Salumäe
, arvamustoimetaja
Rallifänni kolumn: Ogier, järgmise aasta meister?
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 2
Sebastien Ogier lehvitas Citroenile ja võtab sisse Ott Tänaku vana koha Toyotas.
Sebastien Ogier lehvitas Citroenile ja võtab sisse Ott Tänaku vana koha Toyotas. Foto: PAU BARRENA/AFP

Andku kogu Eesti, kes Ott Tänakule tuliselt kaasa elab, mulle see provokatiivne pealkiri andeks. Aga mõte jääb samaks: autoralli maailmameistrivõistluste sõitjate tiitel pole tuleval hooajal ühe meeskonna ja kahe piloodi vaheline asi. Seda enam, et «too kolmas mees» on varemgi võlunud välja võite olukordades, kus temalt pole seda oodatud.

«Kuningas on surnud, elagu kuningas!» oli põhjust hüüda pärast Kataloonia ralli punktikatset. Ott Tänak ja Martin Järveoja lõpetasid tõepoolest ülivõimsalt ega jätnud kahtlust, kes on 2019. aastal rallimaailma valitsejad.

Mõistetavalt erutab rallifänne praegu küsimus, kas järgmisel aastal jääb peale Tänak või Thierry Neuville. Tiitlikaitsjast eestlane, kelle vastu konkurendid anno domini 2019 rohtu ei leidnud, ühes nurgas, ja viis korda – seal hulgas viimati – teiseks jäänud belglane teises. Võistkond on sama – Hyundai –, aga Neuville on olnud selle staar sestsaati, kui Korea autotootja pärast unustusväärset esimest katset 2014. aastal WRC-sarja naasis. Neuville’i ja Hyundai tiim on koos kasvanud ja arenenud.

Üks on kindel: motivatsioonist Tänakule ära teha äkilisevõitu iseloomuga belglasel puudu ei tule. Tema alahindamine oleks rumalus.

Ent siis on veel Sébastien Ogier. Vana kuningas, kes on kõike muud kui surnud.

Ühtpidi on hästi loogiline järeldada, et Ogier’ valitsusaeg sai tänavusega mööda. Tema kuuest järjestikusest tiitlist kaks viimast tulid palju vähem veenvalt kui esimesed neli, sedapuhku kukkus ta sootuks kolmandaks. Peagi tähistab mees 36. sünnipäeva.

Liiati soosivad niisugust järeldust varasemad näited. Sébastien Loeb võitis oma tiitlid, vaevuusutavad üheksa tükki, samuti järjepanu. Olgu, Loeb sisuliselt lahkus tipus, osaledes pärast 2012. aasta hooaega vaid üksikutel etappidel. Kuid teine paljukordne ralli maailmameister, kes on praegugi aktuaalne figuur, Toyota võistkonna pealik Tommi Mäkinen, triumfeeris üheksakümnendatel samuti neljal aastal järjest. Libises seejärel tahapoole ja kõige kõrgemale kohale enam ei jõudnud.

Muster tundub seega olevat, et pärast ühtejärge võitmist ja siis tiitli kaotamist enam nii-öelda juurde ei tilgu. Kuid Ogier võib olla erand.

Tänavu võideti rallisid nii Toyota, Hyundai kui Citroëniga, ent ilmselt ei valmista neist nõrgima masina väljavalimine ühelegi rallisõbrale raskusi. Citroënil oli osal teekatetel ilmseid probleeme ning hooaja lõpus uue aerodünaamikapaketiga väljatuleku tagant paistis üksjagu meeleheidet.

Kahel varasemal aastal Toyotaga head minekut näidanud Esapekka Lappi tegi Prantsuse tiimis mitme mõõnaga hooaja, mis sportlase näoilmete järgi otsustades räsis üksjagu tema vaimu. Mullune lõpptabeli viies koht asendus kahvatu kümnendaga. Võrdluseks: paremuselt teine Toyota sõitja Kris Meeke oli kuues, paremuselt teine Hyundai piloot Andreas Mikkelsen neljas. Lappist ettepoole jäid ka kaks M-Spordi (Ford) meest Elfyn Evans ja Teemu Suninen (vastavalt viies ja üheksas).

Kui seni sõitsid kolm tiitlinõudlejat - Ott Tänak, Thierry Neuville ja Sebastien Ogieri - eri meeskondades, siis nüüd võib Tänaku ja Neuville'i kokkukolimine ehk Ogier'le eelise anda.
Kui seni sõitsid kolm tiitlinõudlejat - Ott Tänak, Thierry Neuville ja Sebastien Ogieri - eri meeskondades, siis nüüd võib Tänaku ja Neuville'i kokkukolimine ehk Ogier'le eelise anda. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Sébastien Ogier seevastu oli Fordi roolist tulnuna võimeline võitma Citroëniga kolm etappi ja sekkuma tõsiselt tiitliheitlusse. Rallivõitudest eriline maiuspala oli hooaja avaetapp Monte Carlos, kus Ogier suutis hoolimata peale jäävast gaasist Neuville’i viimasel katsel 1,8 sekundiga edestada ning tänu sellele ülitiheda rebimise 2,2 sekundiga enda kasuks kallutada.

See oli üks neist kordadest, kus Ogier säras olude kiuste. Kus kogemus ja stabiilsus seljatasid tõupuhta kiiruse.

Kõige selle pärast ei tohigi Ogier’d nüüd, mil ta hakkab Toyotat tüürima, mitte mingil juhul võrrandist välja jätta. Pigem võiks alalhoidliku tooniga küsida, kas jäme ots polegi justnimelt prantslase käes. Vähemalt mõnes mõttes ja teatud puhkudel.

Üks asi on see, kas kolmest tiitlipretendendist kaks mahuvad ühte talli ära. Mis peaks juba eos välistama, et ei mahu?

Kuid Ott Tänaku ja Thierry Neuville’i sõitmine samades värvides tähendab muudki. Näiteks seda, et kui Toyota auto peaks eesootaval hooajal natuke etemaks osutuma, siis on see Tänaku ja Neuville’i jaoks võrdselt suur probleem. Ogier’ taha sellisel juhul midagi küll ei jää.

Aga see kõik on pelgalt teooria ja spekulatsioon. Autoralli man to beat on praegu ikkagi see piloot, kes asub juba varsti ootaval Monte Carlo rallil starti numbri all 1. Valitsev meister, meie mees Ott Tänak. See on fakt.

Märksõnad
Tagasi üles