Sisukord
AK
Tänane leht
04.01.2020
Eesti Eestil on oskusteavet, mida maailmaga jagada RMK raiub Kurgjal (1) Haigekassa hakkas toetama väärikat siitilmast lahkumist (8) Kaia Iva lahkus Isamaast pensionireformi pärast Majandus Millesse tasuks Maril tänavu investeerida? Välismaa Kindrali tapmine viis USA ja Iraani sõja lävele (43) Hollandit on tabanud kirjapommide laine Hiinas leviv salapärane tõbi viitab SARSi naasmisele Arvamus Juhtkiri: julgeolekunõukogu kasud (4) Üllar Priks: kuldsete kätega esivanemad (3) Kaos on Trumpi ainus relv (10) Teistmoodi mõtleja (8) Vähene nõudlikkus kukutas (1) Wunderkind’i uus kurss (1) Sport Hingeta ja rahahaisu mattunud suurpeo ootel Taavi Libe kolumn: välismaise peatreeneri poolt ja vastu? Ja kuidas? (1) Therese Johaugi ja Aleksandr Bolšunovi edu suusatuuril kahanes Liverpooli linnarivaal noolib Ragnar Klavanit Jüri Vips: uuel aastal on vaja litsentsipunktid kokku saada! (1) Kas uue autoga on tulekul poodiumikohad? Ott Tänak: kõige suurem takistus olin mina ise Kliima Kliimamuutus lööb sakslaste juurdunud elu kõikuma (23) Merendus Avameretuulepargis hakatakse rannakarpe kasvatama (2) AK Vajadus viisakuse ja vaba sõna järele Hoolimata tormilistest muutustest on tervis tugev Ajakirjanduskooli tuli kümneid inimesi Kaks aastat Lõuna-Eestis Juunior sai tuule tiibadesse Kliima kõigepealt (1) Tänasel lehel veebis uus vorm Sel aastal jagame välja esimesed teadusgrandid Poliitika, doping ja Tänak Postimees sinu taskus Meie uus maja (1) Patsient 13–2 Kuidas Kevin, Oskar ja Oksana ei mõjutanud meie valimisi (2) Uurimine, mis algas paki­automaadist Kuidas me teame? Hiljem selgus, et seda ei oleks tohtinud pildistada (1) Raske oli erapooletuks jääda Kõiges on süüdi meedia Kaebused Postimehe peale pressinõukogule Tatari tänava toimetusemaja algas kahest toast Kasvasime Maakris koos ümbrusega Kolimist tuleb Postimehe ajaloos tihti ette Arter Elmo Nüganeni 12 aastat Moskvas Eestlanna osaleb kuulsal Super Bowlil Arteri aastahoroskoop 2020 Elus, surnud ja merel - Antarktika reis toob inimeses esile ürgse oleku Arteri pärlid: ausõna, aga just nii nad ütlesid! Nüüd tuleb suur supisööma Tehnoloogia tähtede seis 2020. aastal: 8 ennustust Video ⟩ Vana mersu läbisõidunäidikul said numbrid otsa (19) Berliinis paistab silma vaid hullumeelne Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kuidas me teame?

1 min lugemist
Ege Tamm FOTO: Madis Sinivee

Kui juhtub lennuõnnetus, siis kohutab see paljusid. Ellujääjad räägivad neid vallanud hirmust, hukkunutega õnnetuste puhul kõlavad meenutused. Pigem tagaplaanile jääb teine oluline pool – õnnetuse põhjuste uurimine ja järeldused. Sageli võtab uurimine aega aastaid.

Parim multimeedialugu

Ege Tamm, Heleri Kuris „Põlev mootor ja rikkis arvutid. Tavalisest õppelennust Tallinna kohal sai ellujäämiskursus“ postimees.ee, 4.11.2019

Lennundushuvilisena olin juba kaua soovinud kirjutada just sellest. Niisiis võtsin pool aastat pärast hädamaandumisega lõppenud õppelendu ühendust uurija Karl-Eerik Untiga. Selgus, et uurimine veel käib ja raportit alles koostatakse.

Siis kulus veel aasta ja üks kuu, enne kui uurimisraport avaldamisküpseks sai. Viivitus oli mõistetav. Näiteks tuleb iga lennukiosa saata uurimisele sellesse riiki, kus see toodeti. Nädalaid viibis vastus USAst, sest sealsed asutused streikisid.

Kui aga suur ootamine läbi sai ja raport valmis, oli aeg lugu kirja panna. Suurim väljakutse oli mõista asjatundmatu positsioonilt, mis ja miks juhtus, ning see arusaadavalt kirja panna. Kohtusime uurijaga mitu korda, et raportis kirjutatu mulle viimseni selgeks saaks. Lugejale lihtsalt arusaadavaks tuli teha nii tehnilised terminid kui ka lennuki juhtimisloogika.

Heleri Kuris FOTO: Sander Ilvest

Multimeediadisainer Heleri Kuris aitas rekonstrueerida lennuki trajektoori ja lugu graafiliselt jutustada.

Selle loo eemärk oli näidata, kuidas saavad uurijad teada, miks lennukiga midagi juhtub. Näiteks kuidas tehakse kindlaks, et üks õppelend muutus ellujäämiskursuseks seetõttu, et kunagi lisati siduri karterisse veidi liiga suure viskoossusega ehk liiga paksu õli. Veelgi enam – kuidas saadi teada, et see vale õli tekitab probleeme ainult siis, kui ilm on külm.

Lendamine olevat kõige turvalisem transpordiviis. Mina sain teada, miks see nii on.

Seotud lood
03.01.2020 06.01.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto