Sisukord
Kultuur
Tänane leht
19.09.2020
Ukraina kogukonda häirib venestamine Eesti Madise: rahvahääletus ja kohalikud valimised samal päeval toovad segadust Raasukese lahkumine Luminorist jahmatas pangandusringkondi Tööandjate usaldus on toonud ukrainlased Eestisse Eesti lühiuudised Aktivisti põgenemine Eestisse ärritas Venemaad Loomaaed valmistub ninasarvikute päevaks Nõukogudeaegse megaprojekti jäljed kaovad Eesti disainerid püüdlevad kestlikkusele ja taaskasutusele Austria teatriauhindade nominatsiooni pälvis eestlaste töö Majandus Tehnoloogiaaktsiad kerkisid uutesse kõrgustesse millenniumlaste tõttu Soomes on käimas kõigi aegade suurim börsibuum Välismaa Riigid katsetavad karantiini lühendamisega Välismaa lühiuudised USA migrandikeskust süüdistatakse sundsteriliseerimises Ausammas Lukašenkale Ülevaade ⟩ Väidetavalt viirusvabas Türkmenistanis kasvab surmade arv Arvamus Aimar Altosaar: süvariigi sügavikku uppumas Juhtkiri: Eestimaa rahvastest Jeremy Shapiro: mis juhtus Euroopa geopoliitikaga? Efektiivse probleemilahendaja tähetund Õiguskantsleri sõna maksab Kultuur Maskiball Veneetsia punasel vaibal Filmimaailm näeb tulevikku kõheda ja keerulisena Ei! See ei saa olla vastus Juurikas: Biitlite lõpp Juurikas: Eesti vajab vesiniku-pommi Juurikas: viimased uudised Sport Spordi lühiuudised Tänak ja Neuville läksid Türgis närvi Kolumn ⟩ Priit Pullerits: kui ROKi juhid painduvad sportlaste tahtmise ees, saame OMil näha nii BLM loosungeid kui ka vikerkaarelippe Flora tõestas, et Eesti jalgpall suudab pakkuda ka rõõmu Kodumaad Kreekale eelistanud Sten Sokk: olen viimase seitsme-kaheksa aasta parimas vormis Juventuse uus loots Andrea Pirlo: vihkasin soojendusi ega tee neid ka treenerina Kas pikamaajooks on Eestis hukule määratud? Merendus Merenduse lühiuudised Rohuküla-Heltermaa laevatee pudelikael vajab lahendust AK Mees jõi ennast mägraks Veel üks Eesti film Oscari-tules Aimar Altosaar: viinakatk meite maal Marek Strandberg: põlev Maa ja muutuv kliima Alar Konist: energiatootmine Eestis ja lähiriikides EKI keelekool: kuidas kriisis täpselt väljenduda Maskiball Veneetsia punasel vaibal Filmimaailm näeb tulevikku kõheda ja keerulisena Ei! See ei saa olla vastus Digikultuur. Videomängude võidukäik Vikerkaar loeb. Kui aega on lõputult, tuleb meelde igasuguseid asju... Maailma halvimad pantvangid Aja auk. Jimi Hendrixi viimased päevad Eesti Golem Juurikas: Biitlite lõpp Juurikas: Eesti vajab vesiniku-pommi Juurikas: viimased uudised Arter Kerstin Kase - päikesekiir sombuses nakkustetaevas Eesti eriüksuslaste ülem: me oleme nagu väikesed sõjamasinad Jõhker kurjategija tänaval Uus vanadekodu pakub... 2000-euroseid sviite! Roll, millega kuulus näitleja kogu suve Putini teleteatrit täitis Põline linnapere äratas Soorebase talu uuele elule Motoorienteerumine: kuidas esimesel korral hakkama saada? Eesti parim sommeljee Karoline Reinhold: ma ei ole veini suhtes üldsegi väga valiv Nii puhas võidusõit, kui veel olla saab! Teistmoodi tehnoloogiamessi uudistooted Karin Rask: naistele disainisin ma salaja Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kurva kodu tuulte keerises

3 min lugemist
Lena Barbara Luhse (Leena), Andres Roosileht (Jaak) ja Oskar Punga (Jaan). FOTO: Gabriela Liivamägi

Kus lepp kasvab, seal on hea põllumaa. Seda vanaisade elu- ja töötarkust teab «Tuulte pöörise» Jaan. Lavakunstikooli 29. lendu kevadel lõpetavate lavastajatudengite kaks eesti klassika tõlgendust on kinnitanud mu lootust ja tugevdanud usku, et psühholoogilise teatri põllumaad ei jäeta hoolimatult sööti, et noorte ametioskused ei kidune. Sest see on see mullapinnas, millele saab hiljem külvata mistahes vilju, olgu või ruutpesitsi!

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Elise Metsanurga lavastatud Oskar Lutsu «Laul õnnest» Vanemuises ja Mihkel Kohava «Tuulte pöörises» NUKU teatris on milleski sarnased, ent ka erinevad. Kui Lutsu näidendi tekst kirjutati huvitavalt ja põhjendatult ümber, siis August Kitzbergi stiil ja sõnakasutus püsib valdavalt originaalitruu, mida on kena kuulata.

Sõnu on siin-seal ju nüüdisaegsemaks kohendatud, näiteks usutleb Leena Jaani: miks sa tegelikult meile sulaseks hakkasid (Kitzbergil: «miks sa õige...»; kuulmismälus Mikiveri lavastusest: «miks sa õieti...») ja Leena lisab: «ma ei saa pihta» (Kitzbergil: «ei saa otsa peale»). Just Mikk Mikiveri 1979. aasta lavastus on see, mis praegust vaadates mälus intensiivselt kaasa kumisema hakkab.

Võrreldav on kahes 29. lennu lavastuses stsenograafia määrav osa kujundisüsteemis. Kaspar Jancise «Laul õnnest» lavaruum Tartu Sadamateatris on ülitäpne oma lakonismis; Rosita Raua NUKU teatri väikse saali lava küll ülekuhjatum, kuid soosaare õhustikku loov. Tööriistade rägastik tagalaval, kus hangud äratavad kujutluspildi mässavatest talupoegadest, muundub finaali punavalguses ähvardavaks põrgukaadervärgiks.

18.09.2020 19.09.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto