Kas see ongi lennunduse tulevik?

Airbus Maveric. FOTO: tootja

Mõne nädala eest Singapuri lennundusnäitusel käis Airbus välja katsemudeli Maveric. Mida uut toob suure saladuskatte all valminud projekt lennundusse? Kas nii hakkamegi lendama?

Artikkel on kuulatav
digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Iga uuendust lennukite disaini ja mootorite vallas, mis andis üks-kaks protsenti kütuse kokkuhoidu ja heitgaaside vähenemist, tervitati seni kui suurt saavutust. Nüüd peaks Maveric (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls) seda tegema koguni 20 protsendi võrra. See on juba midagi epohhi loovat kogu kommertslennunduse ajaloos.

Alates kommertslendude tekkest möödunud sajandi 50ndatel aastatel, on küll parendatud disaini, ent põhikontseptsioon «toru-ja-tiivad» lennuki ehituses on jäänud samaks. Aastal 2017 alustas Airbus suure saladuskatte all aga põhimõtteliselt uue lennukidisainiga tegelemist. Selleks on tiibkere, mida inglise keeles nimetatakse mitut moodi: Blended Wing Body (BWB), Blended Body või Hybrid Wing Body (HWB). Tiibkerel pole selgelt eristuvaid kere ja tiibade liitekohti ning tiivad sulanduvad ühtlaselt ruumikaks kereks.

Iseenesest sai see disain äsja sada aastat vanaks.

13.03.2020 16.03.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto