Teenindajad riskivad iga päev tervisega

Selveri teenindajad kasutavad praegu kummikindaid. Teenindajate ja klientide kaitsmiseks soovitab poekett maksta iseteeninduskassades ja hoida teiste külastajatega distantsi.  FOTO: Mihkel Maripuu

Koroonaviiruse levik sunnib kliente teenindavaid ettevõtteid astuma samme nii töötajate kui ka teenusekasutajate kaitseks.

Covid-19 levib inimeselt inimesele piisknakkusena ja nakkus võib külge hakata ka pindadelt, mida nakatunu on puudutanud. Kõige sagedamini levib viirus aga inimeselt inimesele kehaeritiste, eriti sülje kaudu.

Tööinspektsiooni meedianõunik Kristel Abel ütles, et kõige keerulisem on seis just nende ametite esindajatel, kes puutuvad pidevalt kokku teiste inimestega.

«Vaieldamatult on nendeks esmalt tervishoiutöötajad, kes on samas need, kes annavad oma parima, et viiruse levikut takistada ning leevendada haigestunute olukorda,» rääkis Abel. Lisaks tõi ta välja ka politseinikud, piirivalvurid, kaitseliitlased ja kõik vabatahtlikud abilised.

Abel pani neile südamele, et nad töötades kasutaksid esmakaitsevahendeid, näiteks desinfitseerivaid vedelikke ja kindaid, aga ka ennetavaid käitumuslikke meetmeid, nagu distantsi hoidmine vähemalt meetri-kahe jagu ning sümptomite esinemisel kodukarantiini jäämine.

Nagu kirjutas Tervise Arengu Instituudi nakkushaiguste epidemioloogia vanemteadur Kristi Rüütel, on praegu kõige tähtsam kogu rahva solidaarsus ja järjekindel distsipliin hügieeninõuete järgimisel.

Maske kõigile ei jätku

Kõikide Eesti suuremate toidupoekettide esindajad on lubanud nii klientide kui ka oma töötajate tervise huvides hügieeninõudeid kõvasti karmistada. Põhimeetmed on nii Prisma, Maxima, Selveri, Rimi kui ka Coopi kauplustes kõikjal samasugused: palgalistele ja klientidele on kättesaadavad desinfitseerivad vedelikud, töötajad puhastavad müügipindu aktiivsemalt ja sagedamini ning siseraadio, plakatid ja infoekraanid edastavad klientidele õpetlikke sõnumeid, kuidas võimalikult ohutult käituda.

Osaliselt ja vastavalt oma võimetele on poed töötajatele maske hankinud, kuigi kõigile neid praegu veel ei jagu. Rangelt soovitatav on kinnaste kasutamine, kuigi poed seda otseselt ei kohusta ja lõppotsus jääb praegu teenindajale endale.

Tähelepanelikud peavad olema ka kliendid. Neil palutakse külastada poodi üksi, desinfitseerida käsi, hoida teistega vahemaad ja vältida haigena poodlemist. Nagu selgitas Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski, peaks riskide eest vastutuse võtmine olema hajutatud ja jagatud poodide ning nende klientide vahel. Ta lisas, et Selver soovitab oma klientidel hetkeolukorras kasutada iseteeninduskassasid, et kontakte teistega veelgi vähendada.

Samuti seisab poekettide juhtide ees küsimus, kas klientuuri vähenedes lühendada ka lahtiolekuaegu. Viimast pooldab Eesti Kaubandus- ja Teenindustöötajate Ametiühing.

«Praegune olukord, kus osa kauplusi on otsustanud lahtiolekuaegu lühendada ja teised mitte, tekitab ostjates segadust,» hindas olukorda liidu esinaine Elle Pütsepp, kelle arvates peaksid poed olema lühemalt lahti kas või selle tõttu, et müügipindu jõutaks korralikult ja süvitsi puhastada. Sellega pole aga nõus Selver, kelle sõnul jaotuvad kauem avatud kaupluses kliendid ka pikema ajavahemiku peale, mis muudab ostlemise ohutumaks.

Osaliselt ja vastavalt oma võimetele on poed töötajatele maske hankinud, kuigi kõigile neid praegu veel ei jagu.

3

Bolti pressiesindaja Jaan Lašmanov kinnitas, et nemad oma juhte eraldi tervisekontrolli ei suuna. Kuigi firmas on juhtidele rõhutatud, et need haigest peast tööle ei tuleks, ei ole selle üle täielikku kontrolli teha võimalik. Seetõttu soovitas Lašmanov, et kui sõidu käigus esineb probleeme (näiteks tundub juht haige olevat), siis tuleks sel puhul kindlasti klienditoega ühendust võtta. «Seda tagasisidet loetakse ja vajadusel võetakse inimesega ka ühendust,» sõnas ta.

Ka teistes ettevõtetes tuleb teenindaja haiguskahtluse korral ettevõtet teavitada.

Tööinspektsioon kiitis omalt poolt kullerfirmasid, mis on praeguseks juurutanud kontaktivaba kohaletoomise: klient saab juba tellimust esitades teada anda, kuhu kuller peaks tellitud kraami jätma.

Eesti E-Kaubanduse Liit kinnitas, et nende andmetel on enamik Eesti suuremaid paki- ja kullerfirmasid (DPD, Itella Smartpost, Omniva, DHL) teinud pakkide üleandmise praegu kontaktivabaks, mis tähendab, et kuller hoiab paki üleandmisel kliendiga minimaalselt kahemeetrist distantsi ning kirjutab ise kliendi andmed üles. Allkirja kuller võtma ei peaks, vaid hoopis tegema pakist pilti.

Need, kes tellivad oma kauba pakiautomaati, peaksid ekraani katsumiseks ja kapiuste sulgemiseks kasutama kindaid. Kui kinnastega esineb puuteekraani kasutamisel probleeme, tuleks pakile järele minnes varuda desinfitseerivat vedelikku, millega käed kohe peale paki automaadist kättesaamist puhastada.

Paus plaanilises hambaravis

Koroonaviiruse kiire levik on muutnud ka hambaarstide tööd. Hädapärane abi hambahädade korral jätkub, ent plaaniline hambaravi katkeb, kuna hambaarsti amet on üks ohtlikumaid. Hambaravil levib paratamatult patsiendi sülg, mille kaudu on arstil ja õel ilma erilist kaitseriietust ja maski kasutamata suur oht nakatuda. Spetsiaalsetest FFP2- ja FFP3-maskidest on aga hetkel puudus ja kaugeltki kõigil raviasutustel ei ole nende tagavara.

Samuti tekib hambaravis turbiinpuuri kasutamisel kabinetti aerosoolipilv, mis levib kuni viie meetri kaugusele ja mis haiguse puhul saastab kogu ruumi pinnad. Eeldus, et Covid-19 viirus võib pindadel püsida kuni 72 tundi, teeb sama kabineti kasutamise järgmistele patsientidele ohtlikuks. 

18.03.2020 20.03.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto