Sisukord
Arvamus
Postimees
16.04.2020
Eesti Distantsõpe kurnab õpetajaid (3) Savisaare munitsipaalpood pannakse kinni Eesti lühiuudised E-istungist loobumisest sai poliitiline käik Õppejõud nõuab endiselt tudengilt anonüümse tagasiside eest valuraha Rail Balticu terminal valmib väga kitsas ajaraamis (10) Kanapidamine muutus kriisiajal popiks (2) Majandus Majanduse lühiuudised Donald Trump tegi naftatoodangu kärpeleppega oma elu edukaima diili (7) Kokk: vajadusel saab meetmeid juurde tekitada (3) Välismaa Venemaal püsib suremus üks väiksemaid Euroopas (20) Valge Maja leidis patuoina terviseorganisatsioonis Välismaa lühiuudised Arvamus Juhtkiri: liidri puudumine teravdab rivaliteeti maailmas (2) Mart Raudsaar: internetti! Internetti! (2) Kalev Stoicescu: Eesti muutuvas maailmas Maive Rute: Eesti Pank seisab hea, et raha jõuaks inimesteni (5) Erkki Bahovski: pronksmarssali eemaldamine (1) Lugejakiri: ENSV taastamist pole vaja esile manada (10) Kultuur Kuidas mõjuvad virtuaalnäitused isolatsioonis? Skulptor Tõnu Maarand – 80 Futuristlik silmailu maalilises katseklaasis Tallinn Savisaare munitsipaalpood pannakse kinni Rail Balticu terminal valmib väga kitsas ajaraamis (10) Reis Rongiga läbi erakordse Ecuadori Maa Elu Saartele eraldatud toetusraha tekitab Kagu-Eestis pahameelt Tõnu Lukas: kas täidame riigi kliimaeesmärgid imporditud metsataimedega? (1) Haabjas – omal ajal vaese mehe paat, nüüd luksuskaup Väliköögi saab suures osas ise valmis ehitada Kodumaistest komponentidest saab teha aasiapärase vitamiinipommi Akende renoveerimine kui elukestev õpe Koduaia maasikad ootavad kahjurite käest päästmist Ilmajutt: kas aprilliäike mõjutab suveilma? Liigirikas ürdiaed toetab tervist Miks sammal murusse tikub? Tööandja hoiab palgal mõistva suhtumisega Tartu Uue politseimaja krundi otsing: üks koht tundub teistest parem Aksel Part: kriisiaja liikumised Peeter Olesk: liitklass kodus ja kooli tulevik (1) Vangist pääsenud allilmategelane pageb taas politsei eest (1) Jõgeval hakkab tööle mobiilne kooronaproovide võtmise telk Tartu lühiuudised Joel Starkopf näeb ees mäge, millest üle ronimisega tuleb meil nüüd hakkama saada Õppejõud nõuab vilistlaselt kriitilise tagasiside eest valuraha (4) Aias rõõmu pakkuvast võõrtaimest võib looduses suur nuhtlus saada Meelelahutus Koomiks Sudoku

Aksel Part: kriisiaja liikumised

2 min lugemist
Aksel Part FOTO: Sille Annuk

Kriisiolukorras on Tartul vaja uut lähenemist liikuvusele. Selle üks oluline aluspõhimõte peaks olema lisaks ebasobivate liikumisvõimaluste piiramisele ka sobivate soodustamine.

Liikumised võib praegu jagada suuresti kaheks: hädavajalikud ehk tööle ja poodi ning liikumine trenni ja rekreatsiooni eesmärgil.

Esimeste puhul on viiruse leviku pidurdamiseks tähtis võimaldada kas aktiivseid liikumisviise või eraautot. Ühissõiduk on hoolimata desinfitseerimisest viiruse leviku vältimist silmas pidades kõige kehvem valik. Tartus on mullu avatud rattaringlus selliseks olukorraks aga nagu loodud. Ometi on linnavalitsus otsustanud elektrirattaid eriolukorra lõpuni ringlusest välja jätta. Põhjenduseks kartus, et elektrirattad tekitavad noorte kogunemisi nagu mullu. Arusaamatu, miks peaks elektriratastel selline maagiline mõju olema?

Hoopis tõenäolisem on, et ka mullu muutsid elektrirattad noorte kogunemised lihtsalt nähtavamaks, mitte ei tekitanud neid juurde. Uudsuse efekt on nüüdseks möödunud. Elektrirataste positiivne mõju bussisõitude vähendamise kaudu võiks olla palju suurem kui kogunemiste riski kahju. Võiks vähemalt proovida, mis juhtub, kui elektrirattad ringlusse lasta. Eelmine suvi näitas, kui populaarsed on just elektrirattad. Praegu ringlusse jäetud tavarattad pole kaugeltki nii atraktiivsed ning nende mõju inimeste liikumisele on seetõttu märksa väiksem.

Võiks vähemalt proovida, mis juhtub, kui elektrirattad ringlusse lasta.

Lahendus ei peitu mitte ainult liikumisvõimaluste piiramises, vaid ka praeguses olukorras sobilike liikumisvõimaluste avardamises, et inimesed saaksid oma vajalikud käigud turvaliselt ära teha.

Sama kehtib ka trenni ja jalutamise kohta. Loomuliku arenguna on koju sunnitud inimesed asunud vallutama matkaradu ja kergliiklusteid. Popimates paikades on ülekoormuse tõttu 2+2 reeglit järgida väga keeruline. Tartu soovitab vältida ülerahvastatud paiku ning minna metsa. See on aga poolik lahendus, sest eeldab auto olemasolu. Kõik, kellel autot pole või kellel aeg ei luba suurt väljasõitu teha, peavad leppima ikkagi liikumisega linnas.

Tõsi, linn on ka soovitanud avastada vaiksemaid tänavaid. Rahvas valib siiski eeskätt kergliiklusteid mugavuse ja turvalisuse pärast. Eriti lastega peredele on tähtis, et ei pea valvama mootorsõidukeid.

Probleemi lahendus võik olla lisaruum, mis oleks ligipääsetav, mugav ja turvaline. Seda saaks, kui sulgeda mõned tänavad autoliiklusele. Näiteks võiks elamupiirkondades sulgeda mõne laiema tänava autoliiklusele igal pühapäeval kindlas ajavahemikus. Või siis Vabaduse puiestee raeplatsi ja kaubamaja vahel eriolukorra lõpuni. Võimalusi on, aga tuleb jälgida, et selliselt loodud liikumisala poleks liiga väike – siis võib tagajärjeks olla hoopis suurem inimestevaheline kontakt.

Eriolukord kestab ning inimeste liikumisvajadus aina kasvab. On viimane aeg kasutada liikumist piiravate meetmete kõrval ka sobivat liikumist soodustavaid meetmeid.

Seotud lood
15.04.2020 17.04.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto