Sisukord
Arvamus
Tänane leht
06.05.2020
Eesti Viilma Helme kriitikast: Tegemist on ju ka ristiinimesega. Annan talle andeks! (19) Ülemiste juht: mingit hängimist keskustes ei tule Eesti lühiuudised Viimsi sotsid hakkasid toetama Keskerakonda (1) Vald vabanes ebamugavast muuseumijuhist (2) Kanepilinnupaar seadis end aias sisse Majandus Kriisi eel toodi Eestisse hiigelkogus bensiini (14) Majanduse lühiuudised (1) Madalad hinnad viisid Eesti Energia kahjumisse (4) Välismaa Koroonaäpid hägustavad privaatsuse piire (5) Välismaa lühiuudised Nazarbajeva tagandamine kõigutab Kasahstani kaardimaja AJA PEEGEL ⟩ Daam lambiga viis ellu revolutsiooni kätepesus Arvamus Urve Tiidus: nimekiri haigusega X ehk kuidas tõlkida tulevikuprognoose (18) Evelyn Kaldoja: õigustamatu tõvelevitus Märt Põlluveer: mida teha tulevikus teisiti? Liis Aavik: harvikhaiguste ravi vajab riigi tuge Edward Lucas: mida Hiina meile Venemaa kohta õpetab? (7) Juhtkiri: kallid kütusemüüjad, usaldus on kadumas (12) Kultuur Kergejalgne catwalk fantaasiate ja foobiate miiniväljal Peeter Jalakas: nüüd andsime käest oma vabaduse (7) Sport Harrastusratturid ja -jooksjad püsivad juulini võistlusdieedil Eesti naisvehklejad on ka uues olukorras ühe jalaga Tokyo olümpial Tiimikaaslane: Otsa-Višnjova oli väga hea korvpallitajuga naiselik võistkonnamängija Jalgpalliliit tahab kontakttreeninguteks jätta vaid nädala ja lubab pettused ära hoida Indrek Tustit on tänulik: poleks Kirt saanud kuus nädalat midagi teha, oleks kahju mitmekuine Tartu Remonditud Vanemuise tänavalt vaatab vastu praak (14) Heiki Lill: kummaline pildimäng koroonasse nakatunutega Siiri Laidla: kas autoparkla on puudest tähtsam? Tartu ostab ülikoolilt 630 000 euro eest koolimaja Äsja avatud rannakeskuses soojendas vana vormi üles Eesti koondislane Kristo Kollo Arbi järv muutus Elva pärliks Valitsuse otsus võib mõned lapsed mai keskpaigas uuesti kooli viia Katse tungida geeniuse mõttemaailma Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: kallid kütusemüüjad, usaldus on kadumas

2 min lugemist
Päeva karikatuur. FOTO: Urmas Nemvalts

Venemaal ringleb neil päevil anekdoot: «Energeetikaministri avaldus: ­hoolimata nafta hinna kukkumisest, ­õnnestus meil suurte jõupingutustega hoida bensiini hind endisel tasemel.» Kahjuks näib see osaliselt kehtivat ka kütusemüügi kohta Eestis.

Nüüd on kütuse hind tanklates küll langenud, kuid jutt ja põhjendused, mis seda saatsid, rääkimata viivitusest, ei kannata kriitikat. Tõsi, kogu tarneahelat ei kontrolli ega mõjuta Eesti kütusemüüjad. Kütuse hind tervikuna (ka sisseostuhind) kujuneb avalikkuse eest varjatult ning meil pole aimugi, mida vormel «sisseostuhinna kallinemine» tegelikult tähendab või kas see üldse kallines.

Eestis moodustavad umbes 60 protsenti kütuse hinnast riigi maksud. Ülejäänud 40 protsenti on sisseostuhinna kõikumine ja ettevõtete kasumimarginaal. Tulenevalt sisseostuhinna muutusest peaks kütuse hind langema või sama hinnataseme juures suurenema kasumimarginaal. Tavaliselt põhjendatakse hinnatõusu sisseostuhinna tõusuga ja hinna püsimist varem sisse ostetud kallima kütusega. Kuidagi jääb mulje, et meie kütuse­ette­võtted ostavad kütust alati siis, kui see on kallis. On ka väidetud, et meie kütuse hind, mis oli kõrgem kui naaberriikides, tulenes veebruarikuisest valearvestusest, kui osteti sisse suurem kogus kallimat kütust.

Hinda mõjutab seegi, et Eesti turg on väike ning meil pole oma rafineerimistehast, maavarast rääkimata. Käive on väike ja sellisel juhul peab kaupmees kallimalt müüma, aga kui kallimalt müüa, on käive paratamatult väiksem. Samas ei toeta väikese käibe argumenti statistika. Naftata ­riigis on aastaid olnud suurimaks maksumaksjaks kütusemüüja, suurimate maksumaksjate edetabelist leiab neid veel mitu.

JUHTmõte

Kuidagi jääb mulje, et meie kütuseettevõtted ostavad kütust alati, siis kui see on kallis.

12

Turumajanduses ei määra ­millegi maksumust aga ainult varasem soetushind ja püüd säilitada marginaali. Vabal turul kujuneb kauba hind ikkagi nõudluse ja pakkumise vahekorrast. Ostjate jaoks ei ole aga ükski turg vaba, kui suured müüjad sõlmivad kokkuleppeid kõrgema hinna hoidmiseks.

Vaadates kütusemüüjate avaldusi ja põhjendusi kõrge hinna säilimise kohta, tekib kahtlus, kas sõnumid pole mitte kooskõlastatud. Need lihtsalt näivad liiga sarnased. Tõsi, on veel eredamaidki hetki. Nimelt nimetas üks kütuseettevõtte juht rahulolematuid kliente ebakompetentseteks tugitoolianalüütikuteks. Samas kui ostjad pidavat tema sõnul tanklate hinnatasemega rahul olema. Selline ülbe suhtumine oma klientidesse ei tee tippjuhile au. Kuidas hinnata, kas kliendid on rahul? Et veel ostavad kütust? Kütus ei ole luksuskaup ja kuna piirid on kinni, ei saa seda ka Lätis viisakamate müüjate juures ostmas käia.

Kui maailmas valitseks Eesti kütusemüüjate suhtumine, oleks ­juba ­ammu töötatud välja teised lahendused fossiilsete kütuste asemele. ­Kuigi maailmaturu hind ei toeta praegu muude kütuste kasutuselevõttu, ­tasub riigil strateegilises plaanis hakata soodustama alternatiivsete kütuste müügi­võrgu väljaarendamist.

Normaalses turumajanduse keskkonnas tagab aus äritegemine usalduse, et asjad on nii, nagu öeldakse. Kui väidetakse, et sisseostuhind kallines, siis usume, et see nii on. Praegune suhtumine klienti ja üleolev suhtlemine avalikkusega on selle usu kõikuma pannud.

Seotud lood
05.05.2020 07.05.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto