Sisukord
Arter
Tänane leht
16.05.2020
Eesti Eesti lühiuudised Kriisijuhtimises on Eesti Euroopa tippude seas (5) Eestlased panid avatud Läti piiril ostupeo püsti (9) Külm kevad toob aiapidajatele veidraid üllatusi (1) Majandus Soomlased on leidnud üles Tallinki aktsia Börside taastumine pole pensionifondidesse eriti jõudnud Vjatšelav Leedo laevafirma tegevjuht Tõnis Rihvk asus ise reederiks (1) Merenduse lühiuudised Välismaa Trump ähvardas katkestada suhted Hiinaga (8) Välismaa lühiuudised Viirusekevad kasvatas Soomes järsult enesetappude arvu (3) Koju naasmisest unistavad Egiptuse nuubialased elustavad oma keelt Arvamus Aimar Altosaar: rahvastikukasvu võimalustest (14) Liblikas ja mesilane (2) E-riigi maailmaviija Kristina Herodes: Kuidas minust ahistaja sai? (3) Kiusaja või kiusatav? (10) Juhtkiri: rohkem usku vabasse maailma (19) Eksinud mesikäpad Kultuur video ⟩ Kunst sinu ümber. Romantiline realist Jevgeni Zolotko Sport Jõesaar tahab siirduda mõnda Euroopa tippliigasse Spordi lühiuudised Carl-Robert Puhmi kolumn: tugitoolisport noori ei paelu Ott Kiivikas pääses kodusele ravile Merendus Vjatšelav Leedo laevafirma tegevjuht Tõnis Rihvk asus ise reederiks (1) Merenduse lühiuudised AK Martin Ehala: TTÜ arengust Aaviksoo ajal (21) Raivo Sell: Tehnikaülikooli sisekliima on paranemas Jüri Allik: Kuidas hinnata TTÜ teaduspanust Eesti teaduse kontekstis? (2) Jaak Aaviksoo: Tehnikaülikooli kümnend (1) Jüri Reinvere: kui hirm on möödas ja auti löömine ees (1) Kas referendumiga saaks pensionid kahekordistada? (11) Maire Raadik: Demagoogiline õlgmees eestlase maailmapildis Jaan Tamm: viimaste päevade Pirita klooster (3) Jaak Prints: Suurkogus täitus kõige täpsemini üks teatri juhtmõtteid (1) Kas ja mis mõju avaldas «Ühtse Eesti suurkogu»? (6) Jaak Allik: NO99 suurporjekt oli populismivastane kaitsesüst (2) Kas neoliberialism on pelgalt ahnuse ratsionaalne põhjendamise meetod? (3) Vikerkaar loeb. Sang, mäng, äng Populaarteaduslikku faktikirjandust lastele ja noortele Kummaliseks pöördunud igapäevasus video ⟩ Kunst sinu ümber. Romantiline realist Jevgeni Zolotko Juurikas. Kuidas ma juuksuris käisin Aja auk. Kraftwerki nägu Rock’n’roll’i arhitekti lõbus elu Arter Rootsi perearstide liider Marina Tuutma: Rootsis öeldakse kõiki asju ümber nurga (3) Ainsa eestlasena kurikuulsas Wuhani laboris (1) Jumal tänatud, et päris löömaks ei läinud! (12) Kristina Herodes: Kuidas minust ahistaja sai? (3) Väärt nõu enne ratta ostmist: vaadake, millist tasub valida! (3) Rabarberiklassika, aga minivormis: Pinsi talu Toidutoa retsept Kawasaki vilistas traditsioonidele. Sõiduproov kruiseriga Vulcan S Tom Cruise kosmoses. Jah, just selline plaan NASA-l ja Elon Muskil Plagiaadiskandaal Tallinna moenädalal (3) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Väärt nõu enne ratta ostmist: vaadake, millist tasub valida!

3 min lugemist
Hübriidratas naistele. FOTO: Margus Ansu

Jalgrataste valik lööb silme ees kirjuks. Aga ärge vaadake ainult pilkupüüdvat välimust! Mitmed muud tegurid on palju otsustavamad, kas saate endale ratta, millega sõita on puhas rõõm – või jube piin.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Pidage hoogu! Ei saa nii, et marsite poodi, näete ilusat helesinise raamiga ratast, mil liiati ilus hele sadul, ning otsustate, et just selle ostategi. Ratta ost nõuab tegelikult veelgi teadlikumat ja süsteemsemat lähenemist kui sõiduauto ost.

Tartu Velospetsi kaupluse juhataja Priit Kalja jagab mõned pidepunktid, et te raha rumalusest tuulde ei loobiks.

1. Ratta valik algab sellest, kus te rattaga enamasti sõita kavatsete: kas linnas tööle ja poodi, maanteel asfaldil või kruusateedel või hoopis metsa all.

2. Oluline, et ratas oleks teile sobivat mõõtu. Kui raam on liiga suur, jääb juhtraud kaugeks, mistõttu selg muutub peagi kangeks. Kui raam on liiga väike, olete rattal kägaras – jälle ebamugav.

3. Alles nüüd vaadake hinda. Alumiiniumraamiga kvaliteetse ratta saab 400–500 euro eest, kinnitab Kalja. Alumiiniumraam on küll veidi kallim kui terasraam, aga see-eest kergem, mis on oluline, kui peate ratast tassima keldrisse või trepist üles korterisse. Kõige kergem on süsinik- ehk karbonraam, kuid selliste rataste hinnad algavad 1600 eurost. Süsinikraamiga rattad on mõeldud ikkagi võistlemiseks.

4. Ratas, nagu autogi, peaks omanikule disainilt, värvilt ja välimuselt ka meeldima. Ent veelgi olulisem on, et komponendid, nagu käiguvahetaja, pidurid, vändad, oleks usaldusväärse tootja, näiteks Shimano tehtud. Sest kõik, mis liigub, see kulub. Ja kehvad komponendid kuluvad eriti kiiresti.

5. Kaubamärk, mis raamile kirjutatud, pole peaaegu üldse tähtis, väidab Kalja. «Kas sinna on kirjutatud Merida või Cube, ega vahet ole,» lausub ta.

Siin on järgnevalt eri tüüpi rattad, mille hulgast valida.

15.05.2020 18.05.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto