N, 2.02.2023

Maailma suurfirmad keeravad järjepanu Facebookile selja

Lennart Ruuda
, reporter
Maailma suurfirmad keeravad järjepanu Facebookile selja
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 14
Joogitootja Coca-Cola teeb sotsiaalmeediast pausi.
Joogitootja Coca-Cola teeb sotsiaalmeediast pausi. Foto: Peter Morgan/AP

Paljud nimekad maailma suurettevõtted on Facebookile selja keeranud, kuna leiavad, et sotsiaalmeedia gigant ei tee piisavalt, et võidelda rassismi, vandenõuteooriate ja sotsiaalse ebavõrdsuse vastu.

Järjepanu on Facebookist reklaami ostmise lõpetanud näiteks telekomihiid Verizon, maailma juhtiv esmatarbe- ja toidukaupade tootja Unilever, samuti Ben & Jerry’s, Patagonia, The North Face ja mitmed teised. Viimati liitus nendega joogitootja Coca-Cola, kes peatas reklaamid sotsiaalmeedias vähemalt kuuks ajaks.

«Maailmas pole kohta rassismile ning sotsiaalmeedias pole kohta rassismile,» ütles The Coca Cola Company esimees ja tegevjuht James Quincey lühikeses avalduses. Tema sõnul peavad sotsiaalmeediat haldavad ettevõtted olema läbipaistvamad ja võtma rassistlike avalduste tegijad vastutusele.

Facebooki vastast liikumist veavad eest peamiselt inimõiguste organisatsioonid. Nad heidavad ette, et sotsiaalmeediahiid lubab oma platvormil rahumeeli vohada vandenõuteooriatel ja rassismil. Eriti valusalt torkas see nende arvates silma viimaste rassirahutuste ajal, kus Facebook võimaldas postitusi, kus õhutati Black Lives Matter'it pooldanud meeleavaldajate vastu viha ja vaenu.  

«Kas Facebook suudab kaitsta ja edendada mustanahaliste õigusi? Kas ettevõte suudab piiri panna vihakuritegudele nagu holokausti eitamine?» küsivad inimõiguslased ja vastavad: «Muidugi suudab. Aga Facebook ei tee teadlikult mitte midagi.»

Kuna 99 protsenti Facebooki tuludest tuleb reklaamist, on suurte klientide lahkumine neile tõsine hoop. Eile kukkus ettevõtte aktsia 8,3 protsenti, mis pühkis nende turuväärtusest 56 miljardit dollarit. Facebooki asutaja ja juht Mark Zuckerberg jäi 7,2 miljardi dollari võrra vaesemaks.

Zuckerberg on lubanud mustanahaliste organisatsioonidele ja ettevõtetele anda leevenduseks 200 miljonit dollarit. Lisaks laiendas Facebook vihakuriteo mõistet. See tähendab, et platvormilt keelatakse kõik reklaamid, kus kedagi tema nahavärvi, demograafilise kuuluvuse, vanuse või soo pärast diskrimineeritakse.

Märksõnad
Tagasi üles