Sisukord
Kultuur
Postimees
23.07.2020
Eesti Kaitsevägi sai kergemad ja täpsemad automaadid (11) Uue hipodroomi ehitus edeneb jõudsalt Eesti lühiuudised (1) Laenamise piir võiks olla 20 protsenti SKTst (14) Võimude öine reid tekitas rahulikele hipidele hingetrauma (52) Ärimees müüb uhket kodu Majandus Väärismetallid säravad – hõbe viimase kuue aasta, kuld pea ajaloo kalleim Majanduse lühiuudised Välismaa Kremli valearvestus õhutab Kaug-Idas proteste (8) Saksa meestepartei kavandab sookvooti (5) Välismaa lühiuudised Malta ajakirjaniku mõrva vahendaja leiti läbilõigatud kõriga USA käskis Hiinal sulgeda Houstoni konsulaadi Uruguay suutis hädas naabrite kiuste viiruse seljatada (3) Arvamus Juhtkiri: Antsla hipilaagri saaga (2) Kaido Veski: vaateid Ida-Virumaalt (1) Vladimir Juškin: Kas Eestit püütakse finlandiseerida? (11) Jaan Kivistik: talu nimetus vajab kaitset (5) 23. juuni 1940: USA valitsus keeldus tunnustamast Balti riikide okupeerimist (16) Kultuur Käsmus valmib eesti väärtfilmi uusversioon Kunsti väljakutse mehele ja naisele Sport Spordi lühiuudised Eesti rallisõitjad loodavad ühisrahastuse toel startida kodusel MM-etapil Miljoni dollari küsimus: miks vireleb naiste mitmevõistlus Eestis? (1) Maa Elu Piimatootja: kuni ukrainlaste tööleasumiseni pean ise lüpsma (19) Internet on nii mõneski kohas luksuskaup (16) Nädala mõte: kes otsib, see naudib! Esimesed musta pässiku istandused läksid oodatust kiiremini kasvama Pealinnast pagenu puhub Valgas ettevõttele elu sisse (1) Suvine seiklus ümber Võrtsjärve läheb aina paremaks Murakad nõuavad verd, higi ja pisaraid (2) Ilmajutt: „Pilvede värvid” Looduslik pune on vastupidavam ja mahedama mekiga Praegu tuleb hoolt kanda järgmise saagi eest Maalekolimine viis tšillikasvatuseni Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kunsti väljakutse mehele ja naisele

3 min lugemist
Kaljo Põllu «Taevalikud sõnumid» (2001). FOTO: Marie Virta

Näituse «Mees. Naine. Lend» keskmes on liikumine, nagu vihjab ka näituse alateema «lend», mis tähistab lähiaastatel meie seast lahkunud kunstnikke ja nende võimalikku naasmist teispoolsusesse. Aga ka liikumist ühelt süsteemilt teisele.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Näitusel jäävad kõlama kaks ideed: esiteks religioonide muutumine ajas, kus need võtavad eri vorme ning piirid religiooni, kunsti ja elu vahel ähmastuvad. Teiseks mehe arhetüübi asendamine naise omaga ning vastupidi. Sel viisil esitab näitus küsimusi elu algupära kohta.

Väljapanekus kordub ka üldine altarimotiiv: pühapaik välis- või siseruumis. Teoste eksponeerimisel on kasutatud läbivalt võtet, kus need on paigutatud ruumi nurkadesse ning antud kontekstis viitab see ikoonide traditsioonilisele paigutamisele õigeusklike kodus. Siinkohal meenub ka see, kuidas suprematismi isa Kazimir Malevitš paigutas kunagi näitusel oma teose «Must ruut» galerii nurka, et anda edasi teose spirituaalset tähendust.

Katoliiklik ja luterlik maailm

Kuraator Mark Soosaar on näitust tutvustavas tekstis välja toonud, et ühe ideena on näitusel tekitatud dialoog katoliiklik-kanooniliste ja lihalik-luterlaste tegelaste kujutamise vahel. Seda dialoogi alustab näitusel radikaalsusesse kalduv katoliiklust esindav poola kunstnik Andrzej Strumillo, kellelt on väljas maalide seeria «Lot» («Lend») (2016), kus skemaatilised, pikaksvenitatud figuurid on asetatud pildipinna keskele ning mõjuvad seeläbi kanooniliste ikoonidena. Teisalt on taiesed avangardistlikud, mitte kirikuinterjööris esitamiseks mõeldud ja selles suhtes just nimelt mitte-kanoonilised.

Strumillo maalide puhul on traagikast saanud äng, mis ilmneb kujutatud figuuride kehaproportsioonide nihestatuses. Näib, et nende kallal on tarvitatud brutaalset vägivalda. On huvitav, et kunstnik on maalidel läbivalt kasutanud korrapäratu musta ruudu sümbolit.

22.07.2020 24.07.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto