Sisukord
Arter
Postimees
25.07.2020
Eesti Tartus ja Jõhvis viiakse kainenema vanglasse Eesti lühiuudised Vesinikupööret enam ei väära (20) Allatulistatud Vene lennuki laskur jäi ilmselt ellu (3) Steriilne elukeskkond ei sobi rahvuslinnule (6) Majandus Koroonaviirus lõi pensionifondide edetabeli segamini (4) Nestest sai koroonakriisi ja naftasõja üllatav võitja Välismaa Haredi juudid televiisorit ei vaata Välismaa lühiuudised Britid ja EL liiguvad valulise lahutuse poole Islamipalvus Hagia Sophias Arvamus Juhtkiri: me peame rääkima vesinikust (6) Aleksei Lotman: kliimaneutraalsuse poole – koperdades või kindalt? (4) Kroonilise häda haavad avanesid (7) Idealisti pidupäev (7) Tandem hakkas lõpuks tööle (2) Araabia maailma lootus (1) Sport Thierry Neuville: kodune MM-ralli oleks unistuse täitumine (1) Vormelimeedia: F1-sari naaseb riiki, kus sõideti viimati 24 aastat tagasi Tänak aitab Hyundail Itaalias ajalugu teha Spordi lühiuudised Spordimaailma maagilised arvud alustades 3 ja lõpetades 99ga (1) Jaanus Kriiski kolumn. «Korvpalliromaani» pärand ehk meenutades Illmar Kullamit Merendus Sinilipp jõuab Eesti sadamatesse järgmisel kevadel Merenduse lühiuudised Arter Lauri Saatpalu: Eks nüüd on eluks ajaks teada, et kaks laksu on käinud, kolmandale järgneb disklahv (6) Kodukohvikud: massid möllavad, isu ei kahane Edevus, pahe või voorus? (1) Kuidas me matkakaaslast päästsime ja kivide salakavaluse paljastasime Mere- ja mäluretk iidsesse Turusse Uus sadam tähendab kapteneile eksameid Isad, pojad ja kiiruskatsed Olümpia-Vigrist sai martsipan ja küpsised Tuuletunnelis disainitud traktor. Kaks KTMi sõiduproovis, mõlemad kisuvad metsa poole Muutunud ilma kombed ja (kultuuri)kohad (2) Eesti oma miniseelik – nutikaim kogu ilma peal Meelelahutus Koomiks Sudoku

Uus sadam tähendab kapteneile eksameid

3 min lugemist
Sellal kui kapten Roland Lemendik (keskel) külalistega tegeles, viisid tüürimehed Liis Jahu (vasakul) ja 2. tüürimees Darja Minakova (paremal) laeva sihtkoha poole.   FOTO: Andres Teiss Www.teissphoto.com

Kapten Roland Lemendiku (52) kajutisse sisendes torkab kohe silma kaks asja: suur kauss mandariinidega ning teiseks tohutu kaart, mis katab tema töölauda laialilaotatud papüüruserulli kombel. Merekaardile on detailselt kantud viimne kui üks Helsingit ümbritsevas saarestikus olev laiuke ja poi.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Laev on küll teel Turusse, kuid 22-aastase staažiga kapten õpib, õpib igal vabal hetkel, et teha ära eksam, mis annab õiguse ka Helsingi sadamasse lootsita sisse sõita. Selleks peab faarvaatrite sügavusi ja meremärkide asukohti teadma mälu järgi ja une pealt.

Eksamid on igas sadamas erinevad. Helsingi omast veelgi keerukamasse Turu sadamasse lootsivabalt sisenemisel kehtis näiteks vanasti nõue, et kapten oleks seda sadamat külastanud 300 korda. «Tänapäeval on see vähenenud 30 korra peale,» tähendab Lemendik, kes Stockholmi lootsita sissesõitmise õiguse saamiseks pidi õppima «rootsi keele ära riigiametnikule ettenähtud B-kategooria tasemel». Põhjuseid, miks lootsi võtmist vältida tahetakse, on mitu, kuid suuresti on need seotud sooviga vältida täiendavat kütuse- ja ajakulu siis, kui sadamatundja paat end reisilaeva külje alla sätib. Merel olles aitab laeva asukohta paarimeetrise täpsusega määrata GPS, kuid vana hea meretraditsioon olla valmis vajadusel laeva kõigis olukordades käsitsi ja vaid kaardi ning kompassi abil juhtima pole kuhugi kadunud. Reaalset praktilist kogemust ja laevatunnetust läheb vaja eriti siis, kui tornmajakõrgune laev sadamasse sildub või sealt lahkub. «Kui näiteks Tallinna sadamas on selline NW tuul 25 meetrit sekundis, et kai peal puhub mütsi peast ära, siis peame kasutama laeva jõuseadmeid nii, et laev ohutult kai äärde tuua,» toob Lemendik näite. «Mitte ükski jaht ei tule sadamasse täispurjedes, aga meil on ju kolm neljandikku korpusest alati vee peal tuultele avatud.»

24.07.2020 27.07.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto