Ebaõnnestunud sõidueksamite silmatorkavalt suure osakaalu taga on mitu põhjust.
Samasugust mahajäämust võib kohata ka teooriaeksamitel: kui maanteeamet on oma eksamiküsimused kujundanud nii, et need oleks justkui näited elust, siis autokoolid suunavad õpilasi pahatihti otse õpikust maha kirjutatud vastuseid kuivalt tuupima. Siit jääb paratamatult mulje, et maanteeamet ja koolid ei sõida samal rajal.
Õppimine peab olema järjepidev protsess, kuid praegune süsteem soosib pigem õppimismustrit, mis on katkendlik ja sõltub rahakotist. Sageli tekivad sõidutundide vahele pikad pausid, sest eelistatud õpetaja graafik on täis ja õpilasel endal pole autot, millega harjutada.
Eks see ole mõistetav, õpilased soovivad õppida parimate õpetajate käe all, mitte valida esimest ettejuhtuvat või praktiseerida kümne erinevaga. Kuigi õpetatavad teadmised ja oskused peaks olema põhimõtteliselt samad, on igal õpetajal siiski oma iseärasused.
Täiesti omaette teema on sõiduõpetajate käitumisprobleemid: neid on kõige halvemast küljest iseloomustanud lood, mis on päädinud ahistamise või otsese konfliktiga. Seegi kinnitab, et autokoolide kvaliteet ei ole ühesugusel tasemel.
Kui autokoolide turg suudaks end piisavalt hästi ise reguleerida, poleks meil põhjust nendest probleemidest rääkida. Seega ei ole küsimus selles, kas riik peaks aitama, vaid kuidas riik võiks aidata.
Riik peaks esimese sammuna tunnustama liiklusteadmiste ja sõiduoskuste jagamist osana haridussüsteemist. Juhiluba ei lähe ju vaja üksnes nende ametite pidajatel, kelle ülesanne on kedagi või midagi ühest kohast teise transportida. Liiklusoskused on juba ammu oma loomult universaalsed ning juhiloa olemasolu annab ühtlasi selge konkurentsieelise tööturul.
Sestap tuleks täpsemalt selgeks rääkida, millised teadmised ja oskused peaks jääma üldharidussüsteemi ja millised autokoolide kanda. Esimese sammuna võiks alustada liiklusteooria õpetamist gümnaasiumis vabaainena.
On oluline, et riik näitaks valmidust toetada noorte juhiloa omandamist ka rahaliselt. Seda ennekõike selleks, et õppimine võiks toimuda järjepidevalt ega takerduks mitte kellelgi rahapuuduse taha. Tähtis oleks seegi, et riik aitaks aeg-ajalt autokoolidel õppeprogramme uuendada.
Lõpuks on süsteemil üks selge eesmärk: luua turvaline liikluskeskkond meile kõigile.