«RMK peaks taotlema valitsuselt osa oma kasumist oma vastavate kohustuste täitmiseks,» leidis Tõnis Lukas.
Keskkonnaministeerium on teist meelt. Rene Kokk keeldus teemat üldse enne rohkem kommenteerimast, kui kultuuriministeeriumil nõutud plaan tehtud on.
Milline on võimalik varukäik juhuks, kui muinsuskaitseamet nõuab jätkuvalt kultuurimälestiste kordategemist, kumab läbi keskonnaministeeriumilt Ain Tähistele saadetud vastusest Tahkuna kohta: «Vajadusel kaalume ka mälestiste aluse maa väljakruntimist ja üleandmist kultuuriministeeriumile.»
RMK loobus tõkkepuudest keelumärkide kasuks
Pärast Postimehe lugu «Hiigeldividende maksev RMK on jännis puhkerajatiste remondiga» (PM 16.06.2020), laekus info Lahemaa rahvuspargist, et ka looduskaitserajatiste hooldust on kärbitud.
Lahemaa rahvuspargis Käsmu poolsaarel on kaks sihtkaitsevööndit, Käsmu ja Palganeeme, kus autoga liiklemine on piiratud. Nelja sihtkaitsevööndisse siseneva tee otsa on paigaldatud keelumärgid ja tõkkepuud juba nõuka-ajast. Praeguseks on kaks tõkkepuud lõhutud, ühe keelumärgi on jultunud puhkajad võtnud kasutusele lõkkepannina.
«Aastatepikkuse vandalismi ja RMK-poolse hoolimatuse tulemusena ei takista tõkkepuud enam midagi ega kedagi,» nentis selles piirkonnas suvitav Margus (nimi on muudetud). «Palju on neid, kelle jaoks liiklusmärk pole argument ja kes kipuvad autoga randa sõitma. Sellel kontingendil kombeks ka rikkuda muid reegleid, nagu näiteks tuletegemine keset kuiva männimetsa, prahi laialiloopimine jne. »
Margus on mures 2/3 poolsaarel laiuva sihtkaitsevööndite omanäolise looduse säilimise pärast. Tegemist on väga väärtuslike ja vaheldusrikaste vanade metsakooslustega, mis varieeruvad liivastest nõmmemetsadest niiskemate segametsadeni. «Eestis on vähe kohti, kus 11 km pikkuse rannajoone ulatuses puudub inimasustus ja vana mets ulatub n.ö. veepiirini välja,» seletas ta. «Eru lahe ääres olev männimetsa vanuseks on lausa 230 aastat!»
Lähedal paiknevad tuntud puhkekülad nagu Võsu ja Käsmu, mistõttu liigub seal puhkeperioodil küllalt palju rahvast.
Margus saatis tõkkepuude taastamise teemal aasta aega kirju RMKle, aga vastust ei saanud.
RMK Lahemaa külastusala juht Timo Kangur vastas Margusele alles pärast seda, kui Postimees teema vastu huvi tundis. «Probleemi olemus on meile teada ja seda esineb nii Lahemaal kui ka tervikuna kogu Eestis,» kirjutas ta. «Teeotsi, mis viivad liikumispiirangutega aladele, on ilmselt lugematu arv. Kõiki neid pole võimalik tõkkepuude või muude füüsiliste piirajatega varustada. Elu on ka näidanud, et tõkked ja tõkkepuud ei ole liiklejatele takistuseks, need kas lõhutakse või tekivad alternatiivsed teeotsad. Lisaks autodele rikuvad reegleid ka ATV-d ning mootorrattad, mida ei peata ükski tõke. Pigem tähistatakse kriitilisemad kohad liiklust keelavate märkidega. Märkide eirajatega saab tegeleda juba nii politsei kui ka keskkonnainspektsioon.»
«Küsimus pole uute paigaldamises vaid olemasolevate korrashoidmises!» pahandas Margus. «Enamik inimestest ei lähe tõkkepuud käsitsi avama, küll on aga on märgi alt läbi sõitmise lävend oluliselt madalam. Enamik rikkumistest jääks ära, kui oleks enam-vähem normaalses seisundis tõkkepuud. Kui see on RMK vastutusel, siis peab leidma nii vahendeid ja võimekust sellega tegelemiseks, näidates üles vähemalt samasugust virkust ja sihikindlust nagu metsaraiete läbiviimisel.»
RMK juhatuse esimees Aigar Kallas märkis aga, et RMK eemaldas hoopis koos keskkonnaministeeriumiga 2016. aastal loodusest hulgaliselt tõkkepuid ning asendas need liiklusmärkidega: «Tõkkepuud ei hoia kahjuks kinni pahatahtlikke külastajaid. Teadliku külastaja suunamiseks on piisav, kui teele on paigaldatud liiklemist keelav liiklusmärk.»