Kontoris istuvate omavalitsusametnike silmade ja kõrvade vaate- ja kuuldekaugusse ei ulatu kaugemate külade asukate töösaavutuste ega olmetasandi näitajad, kõigi elanike eraelulistest erandjuhtumitest rääkimata.
Tähelepanelik valvur registreeriks koduvägivalla kahtlused või vaevaliselt liikuvad vanurid, joomarite tekitatud kahjud, majapidamised, kus pole liikumist märgata või kus jäi laupäeval saun kütmata.
Iga väärnähte või vajakajäämise puhul reageeriks vallavõim väledalt.
Tegelikkus on sootuks teine. Kui sotsiaalministeeriumi sotsiaalala asekantsler Rait Kuuse ja Eesti linnade ja valdade liidu asedirektor Jan Trei kirjutasid Postimehes («Kriisi õppetunnid» PM, 26.8), kuidas ametkonnad ja omavalitsused keerulistel kevadkuudel seninägematute toimingutega toime tulid, võisid nad tunnistada, et tõrgetele vaatamata saadi päris hästi hakkama.
Ei takistanud isegi meie tasasevõitu pinnareljeef. Nii võisime lugeda: «Kohe kriisi alguses oli teada, et seekord tuleb erilise tähelepanuga suhtuda eakatesse. Siin ilmnes mitmel pool üks kitsaskoht: alati ei teatud oma eakamaid elanikke ega nende kontakte. Sotsiaalkindlustusamet ja sotsiaalministeerium andsid omavalitsustele riskirühma kuuluvate inimeste andmed, mis aitasid seda lünka täita.»
Küllap said omavalitsused, kust taibati andmeid küsida, omad hädalised aidatud. Kuid kuidas elasid karantiinis ja elavad abivajajad tänagi neis omavalitsustes, kus ei suvatseta iga päev vanade ja väetite käekäigu kohta sotsiaalministeeriumist andmeid küsida? Loomulikult on see tülikas ja tüütab pikapeale, kuid ka torni ehitus nõuab kulutusi ja samuti vaatleja või valvuri palkamine. Aga otsustada nii või naa oleks hädavajalik, sest koroonaviirus ei maga.