Sisukord
AK
Tänane leht
12.09.2020
Eesti Lätti reisimine tähendab kahenädalast karantiini (3) Tartu prügipõletustehase juht: uut tehast oleks vaja nii ruttu kui võimalik (6) Eesti lühiuudised Me ei ole tomatid! Riigikogu sügishooaeg kisub vanad haavad lahti (7) RMK lükkas puhkemetsa raie rahva survel edasi (7) Taani pikendab oma sõdurite Eestis olekut Video ⟩ Üks käsi piduril, teine roolil. Naine päästis 30 eakaga bussi kindlast avariist. (14) Mustamäel läheb parkimine tasapisi tasuliseks (4) Majandus Kultusaktsia Tesla raju aasta Ettevõtete tulemustel polegi praegu tähtsust (2) Kauplemisaktiivsus Tallinna börsil hakkas taas kahanema Välismaa Johnsoni trikk vihastas Brüsseli välja (4) Välismaa lühiuudised Aasia tuumariikide piiril hõõgub konflikt (1) Amazonase farmerid nõuavad õigust põletada vihmametsa põlluks (4) Arvamus Juhtkiri: Lätil on päris oma mull (8) 21. sajandi genotsiid Ida-Turkestanis (6) Meinhard Pulk: jalgpalli tegelikud muremärgid (1) Saatuse tahtel rahva kangelane (4) Ülitundliku fooriga linnapea Aiva võidukas nohik Tegija, vabandusteta! Mart Raukase essee: kohtumine klassikaga (4) Jaanika Peerna: New Yorgi pale on avanenud mitme uue nurga alt VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Kultuur VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Sport Jaanus Kriiski kolumn: Eesti kümnevõistlus kui Team Estonia ülesehituse mudel Videod ⟩ Eesti kiireimad sportlased – hobujõud lömastavad gravitatsiooni ja kondijõu (1) Karjääri olulisimaks hooajaks valmistuv Kullamäe lõpetas «õige» positsiooni kohta käivad arutelud Merendus Merenduse lühiuudised Jaak Kaabel: laevad on uued, aga juba ehitame neid ümber (2) Tallinn Mustamäel läheb parkimine tasapisi tasuliseks (4) AK 21. sajandi genotsiid Ida-Turkestanis (6) Suured elektrifirmad jäävad rohepöördest maha (4) EKI keelekool: üks muinane jutt ehk muinasjutt Mart Raukase essee: kohtumine klassikaga (4) Jaanika Peerna: New Yorgi pale on avanenud mitme uue nurga alt Vahur Laiapea: mure musta hobusega. Marie Heibergi hääbumine VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Don DeLillo täppiskirjandus Närune oled, hingeke! Hando Runnel – aednik Eesti Eedenist Mees, kes ei mahtunud kivi peale Juurikas. Algas Eesti filmiklassika tenetiseerimine Juurikas. Maailm toibub ralli­vapustusest Nädala plaat: Uneskõndijate taustamuusika Arter Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava: peaks vaatama, kas Ott Tänak on päris inimene (5) Koroonadetektiivid ajavad jälgi, kuidas kuri tõbi levib Kadri Tikerpuu: Lollid suudavad ära reostada kogu avaliku ruumi (13) Paris Hiltoni, Donald Trumpi tütre ja teiste kuulsuste ihukaitsja leidis tõelise ilu... meie Eestis! (1) Ore peakokk Silver Saa teeb seentest toidukunsti. Tee järele: puravikuampsud ja kukeseenekaste Tuleneelajad, suu vett täis Ehe limusiin aastast 1929 IFA maskide taga. Ülevaade Berliini messist kohapealt Südamete võitmise saladused Meelelahutus Koomiks Sudoku

Närune oled, hingeke!

5 min lugemist
Don DeLillo romaani «Kosmopolis» (2003) ainetel valmis David Cronenbergil 2012. aastal samanimeline mängufilm Robert Pattinsoniga peaosas. FOTO: Kaader filmist

Juba aastakümneid ingliskeelses maailmas kultuskirjaniku staatuses oleva Don DeLillo (sündinud 1936) arvukatest romaanidest oli eesti keeles veel hiljuti kättesaadav üksnes «Valge müra» (1985). Tänavune aasta on toonud toekalt lisa, sest tõlkes ilmusid ka «Null K» (2016) ja «Kosmopolis» (2003).

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Viimast võib pidada DeLillo visiitkaardiks noorema ja rahvusvahelisema auditooriumi silmis, kuna selle ainetel valmis David Cronenbergil 2012. aastal samanimeline (ning üsna täpselt ja ammendavalt allikteose sisu edasi andev) mängufilm, peaosas Robert Pattinson. Ja me teame, et kunstiliselt ja kommertslikult edukas filmiversioon suudab teha kirjandusteosele (ning kaudselt ka tema autorile) kümneid või isegi sadu kordi rohkem reklaami kui ükski kirjandusauhind.

«Kosmopolis» näitab ameeriklastele ja muule maailmale, mida kõigi kunagiste sotsialismimaade (sh Eesti NSV) kodanikud kuulsid juba lasteaia punanurgas: kapitalism on roiskunud ja hukule määratud ning vajub peagi vääramatult kokku omaenese raskuse all. Isikuvabaduse ja majanduskasvu ideaalide seisukohast on see väide – nagu me omast kogemusest teame – kindlasti vale, sotsiaalse poolega (nt arstiabi ja hariduse kvaliteet ning kättesaadavus) on nii ja naa, ent kapitalismi soovimatu mõju inimese moraalile ja psüühikale on midagi, mille üle kannatab soovi korral isegi väidelda.

Nõukogude Liidus oli kapitalismi kokkukukkumise teoreetilisest tõestamisest kujundatud terve teadus, kusjuures politoloogidele, majandusanalüütikutele, sotsioloogidele jt tulid selle konstitutsioonilise tõe massideni toomises appi ka kirjanikud, alates sellistest nimedest nagu Sergei Jessenin ja Vladimir Majakovski. Eesti literaatidest käis 1970. aastate keskel eksklusiivse koodituusikuga kohapeal kapitalistlikke koledusi värsivormi valamas nt Arvi Siig.

Võimaluse korral pandi kommunistliku ideoloogia vankri ette ka välisautorite teosed, mille sisu oli tõlgendatav kapitalismikriitikana ega sisaldanud sealjuures midagi otsesõnu nõukogudevastast, pornograafilist ja/või kehtiva ajalookäsitlusega ühildamatut. Ehkki muidu valitses siinpool raudset eesriiet kultuuriküsimustes kõige kapitalistlikest riikidest pärineva ja kaasaegse suhtes tugev tsensuur, jõudsid Eesti NSV riiklikelt kirjastustelt lugejateni selliste pärast Teist maailmasõda ilmunud teoste tõlked nagu: Jerome David Salingeri «Kuristik rukkis», Truman Capote’i «Külmavereliselt», Kurt Vonneguti «Tšempionide eine», James Baldwini «Keegi ei tea mu nime» jne.

Miks ma seda siinkohal nii pikalt meenutan? Mulle tundub, et sama valikukriteeriumi järgi oleks ilmselt nõukogude inimesele ideoloogiliselt sobivaks lugemisvaraks tunnistatud ka DeLillo «Kosmopolis». Selle teeb poliitilises plaanis iseäranis tänuväärseks asjaolu, et vaade kapitalistlikule ühiskonnakorrale ja selle all ägavale indiviidile pole seal antud mitte toitumisahela põhjast, ekspluateeritute pilgu läbi – nagu see oli valdav nt «kodanlikust» ajast rääkivas Eesti sotsialistlikus realismis –, vaid tipust, näilise võitja perspektiivist.

«Kosmopolise» peategelane on 28-aastane multimiljardär, kes elab Manhattani 89-korruselise luksushoone kolmel korrusel neljakümne kaheksas toas, tema vajadusi (või siiski pigem meeleolusid) teenindavad majas kaks personaalset lifti. Tal on palgal isiklik turvaülem, turuanalüütik, teoorianõunik jne. Kuid noorusest, rikkusest ja edukusest hoolimata iseloomustavad teda oneginlik spliin, dekadentlik destruktiivsus ning õitsemise staadiumi jõudnud hullumeelsus.

11.09.2020 14.09.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto