Sisukord
Majandus
Tänane leht
12.09.2020
Eesti Lätti reisimine tähendab kahenädalast karantiini (3) Tartu prügipõletustehase juht: uut tehast oleks vaja nii ruttu kui võimalik (6) Eesti lühiuudised Me ei ole tomatid! Riigikogu sügishooaeg kisub vanad haavad lahti (7) RMK lükkas puhkemetsa raie rahva survel edasi (7) Taani pikendab oma sõdurite Eestis olekut Video ⟩ Üks käsi piduril, teine roolil. Naine päästis 30 eakaga bussi kindlast avariist. (14) Mustamäel läheb parkimine tasapisi tasuliseks (4) Majandus Kultusaktsia Tesla raju aasta Ettevõtete tulemustel polegi praegu tähtsust (2) Kauplemisaktiivsus Tallinna börsil hakkas taas kahanema Välismaa Johnsoni trikk vihastas Brüsseli välja (4) Välismaa lühiuudised Aasia tuumariikide piiril hõõgub konflikt (1) Amazonase farmerid nõuavad õigust põletada vihmametsa põlluks (4) Arvamus Juhtkiri: Lätil on päris oma mull (8) 21. sajandi genotsiid Ida-Turkestanis (6) Meinhard Pulk: jalgpalli tegelikud muremärgid (1) Saatuse tahtel rahva kangelane (4) Ülitundliku fooriga linnapea Aiva võidukas nohik Tegija, vabandusteta! Mart Raukase essee: kohtumine klassikaga (4) Jaanika Peerna: New Yorgi pale on avanenud mitme uue nurga alt VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Kultuur VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Sport Jaanus Kriiski kolumn: Eesti kümnevõistlus kui Team Estonia ülesehituse mudel Videod ⟩ Eesti kiireimad sportlased – hobujõud lömastavad gravitatsiooni ja kondijõu (1) Karjääri olulisimaks hooajaks valmistuv Kullamäe lõpetas «õige» positsiooni kohta käivad arutelud Merendus Merenduse lühiuudised Jaak Kaabel: laevad on uued, aga juba ehitame neid ümber (2) Tallinn Mustamäel läheb parkimine tasapisi tasuliseks (4) AK 21. sajandi genotsiid Ida-Turkestanis (6) Suured elektrifirmad jäävad rohepöördest maha (4) EKI keelekool: üks muinane jutt ehk muinasjutt Mart Raukase essee: kohtumine klassikaga (4) Jaanika Peerna: New Yorgi pale on avanenud mitme uue nurga alt Vahur Laiapea: mure musta hobusega. Marie Heibergi hääbumine VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Maalikunstnik Kristi Kongi: «Ärev-kummaline aeg võib panna meid uude suunda liikuma» (1) Don DeLillo täppiskirjandus Närune oled, hingeke! Hando Runnel – aednik Eesti Eedenist Mees, kes ei mahtunud kivi peale Juurikas. Algas Eesti filmiklassika tenetiseerimine Juurikas. Maailm toibub ralli­vapustusest Nädala plaat: Uneskõndijate taustamuusika Arter Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava: peaks vaatama, kas Ott Tänak on päris inimene (5) Koroonadetektiivid ajavad jälgi, kuidas kuri tõbi levib Kadri Tikerpuu: Lollid suudavad ära reostada kogu avaliku ruumi (13) Paris Hiltoni, Donald Trumpi tütre ja teiste kuulsuste ihukaitsja leidis tõelise ilu... meie Eestis! (1) Ore peakokk Silver Saa teeb seentest toidukunsti. Tee järele: puravikuampsud ja kukeseenekaste Tuleneelajad, suu vett täis Ehe limusiin aastast 1929 IFA maskide taga. Ülevaade Berliini messist kohapealt Südamete võitmise saladused Meelelahutus Koomiks Sudoku

Jaak Kaabel: laevad on uued, aga juba ehitame neid ümber

3 min lugemist
  • Sel nädalal lahkus TS Laevade juhatuse esimehe kohalt Jaak Kaabel.
  • Veidi enne seda läks parvlaev Tõll Virtsu-Kuivastu liinile osaliselt akutoitel.
  • Oma suurimaks saavutuseks peab Kaabel rohelise mõtteviisi juurutamist.
TS Laevad endine juhatuse esimees Jaak Kaabel. FOTO: Raul Mee FOTO: Raul Mee

Sel nädalal ametist lahkunud TS Laevade juhatuse esimees peab oma suurimaks saavutuseks rohelise mõtteviisi juurutamist. Vaid nädal enne Kaabeli viimast tööpäeva läks parvlaev Tõll Virtsu-Kuivastu liinile osaliselt akutoitel.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Pidukõnede saatel esimese «elektrireisi» teinud Tõll on üks neljast Tallinna Sadama tütarettevõtte tellimusel 2015. aastal ehitatud sõsarlaevast. Poolas Remontowa laevatehases valminud alust viivad edasi kaks minimaalselt 2000-kilovatise võimsusega elektrikäiturit, üks traster sümmeetrilise laevakere kummaski otsas. Elektrimootoritele annavad energiat neli diiselgeneraatorit koguvõimsusega 5680 kilovatti, mis ühtlasi varustavad elektriga laeva muid süsteeme.

Laevale paigaldati 680 kilovatt-tunnine akupank, mille laadimiseks kasutatakse samu diiselgeneraatoreid. Taltechi Eesti Mereakadeemia professor Mihkel Kõrgesaar ütles, et kuigi Tõll akude laadimiseks kaldavoolu ei kasuta, on pikas perspektiivis kõik energiasäästule orienteeritud lahendused laevadel head ja põhjendatud.

«Lühikest liini sõitvad parvlaevad stardivad ja pidurdavad palju, selline akulahendus aitab vähendada ala- ja ülekoormusest tingitud ebaefektiivsust,» selgitas Kõrgesaar.

Ümberehitus maksis 1,6 miljonit

Akuploki maksumus moodustas kogu ümberehituse hinnast vaid paarsada tuhat eurot, ülejäänu läks muundurite, lisaseadmete ning töötundide katteks. Peatöövõtja oli Baltic Workboats, akupangad tarnis Corvus Energy, elektri- ja automaatikaseadmed tulid Norwegian Electric Systemsilt ning hübriidlahenduse projekteeris LMG Marin. Akud paigaldati Virtsu ja Kuivastu sadamas, osa töid tehti ka sõidu ajal. Akudel sõitmise algus oli kavandatud suvise tipphooaja alguseks, kuid eriolukord raskendas Norra spetsialistide liikumist ning tööde lõpp venis.

«Keskkonnamõju vähenemist ja kütuse kokkuhoidu saab hinnata, kui laev on töötanud vähemalt ühe talve, praegu pole piisavalt andmeid,» rääkis Kaabel. Akupank katab kuni 20 protsenti laeva energiavajadusest. Diislikütuse kokkuhoid saavutatakse laeva generaatorite töötamisega optimaalseimal režiimil ning hetkedel, mil laev vajab näiteks jääst läbi tungimiseks suuremat võimsust, võetakse lisaenergia akudest.

11.09.2020 14.09.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto