Sisukord
AK
Tänane leht
26.09.2020
Eesti Kõigi kolme advokaadibürooga kontaktid loonud investeerimispankur: ma ei ole Freeh’ ja Eesti riigi vahendaja (12) Eesti lühiuudised Ametid selgitavad: mis saab perevägivalla ohvrist pärast pöördumist edasi? (3) Toomas Frey (13.12.1937 – 23.09.2020) – ökoloog suure algustähega Autoentusiast võitleb roosteussiga Šimpansid saavad jälle õueaedikus uneleda Ossinovski: keskkonnaministeerium on metsapoliitikas tohutult läbi kukkunud (1) Majandus Esimest investeeringut tehes jälgi kulusid Olulist roheenergiaga tegeleva Ignitise IPOst Välismaa Välismaa lühiuudised Komimaa riigipeaks valiti eesti juurtega viroloog (6) Hiina saadab tiibetlasi sunnitööle Prantsuse neiu sai seeliku kandmise eest sinise silma (13) Tasmaania rannal hukkus 380 vaala USA valimised 2020 ⟩ Vabariiklased loodavad ülemkohtust valimiste päästjat (5) Arvamus Anneli Porri: «Kunst ongi ebastabiilne, paikapanematu, pidevalt uuenev ja eest ära nihkuv» (4) Video ⟩ Kunst sinu ümber. Kunstnik Maria Kapajeva: «Emaks saamine on valik, mitte elementaarsus» (3) Toomas Kiho: puud ja teed Juhtkiri: Tiibeti õiguste eest (1) Aarne Seppel: Isamaa vajab peeglit (1) Aavo Kärmas: muudame Eesti suureks taastuvelektritootjaks (3) Kultuur Anneli Porri: «Kunst ongi ebastabiilne, paikapanematu, pidevalt uuenev ja eest ära nihkuv» (4) Video ⟩ Kunst sinu ümber. Kunstnik Maria Kapajeva: «Emaks saamine on valik, mitte elementaarsus» (3) Sport Pariisis puudub neli esikümne naist, kuid see ei tee Kontaveidi-Kanepi elu hõlpsamaks Spordi lühiuudised FC Flora jõudis unistuste maa lävele Pealinna võimutsemine suretab Eesti sporti (1) Merendus Viking Line’i riskantsed manöövrid Ahvenamaal Merenduse lühiuudised AK Anneli Porri: «Kunst ongi ebastabiilne, paikapanematu, pidevalt uuenev ja eest ära nihkuv» (4) Ruth Bader Ginsburg ehk kurikuulus RBG Marti Aaviku essee: kana külmutamine ajakirjanduses (2) EKI keelekool: kuidas õigesti adresseerida? Taavet võidab Koljatit kübersõjas Marek Strandberg: ja valgus saigi! Prohveti minoorsed sõnad (4) Kes oli Artur Sirk? Video ⟩ Kunst sinu ümber. Kunstnik Maria Kapajeva: «Emaks saamine on valik, mitte elementaarsus» (3) Vikerkaar loeb. Mida teha pärast orgiat? (1) Romaan noore naise ja vana mehe hingesugulusest Ajastupilt täiustub Nädala plaat. Marilyn Mansoni luupainajate väljanäitus Aja auk. Rikkuse diskreetne võlu ehk Bryan Ferry 75 Nädala plaat. Kas me tahame Marilyn Mansonit? Juurikas. Kiired ja osavad Meelelahutus Koomiks Sudoku

Video ⟩ Kunst sinu ümber. Kunstnik Maria Kapajeva: «Emaks saamine on valik, mitte elementaarsus»

5 min lugemist
Maria Kapajeva näitus «Kui maailm õhku lendab, loodan lahkuda tantsides» on praegu avatud Kunstihoone galeriis. FOTO: Eero Vabamägi/Postimees

Maria Kapajeva looming on ühiskondlike valupunktidega dialoogi astuv ja tema teosed kõnetavad oma igapäevasuses meid kõiki. Temaatika, mida Kapajeva oma teostes lahkab, on eri vanuses naiste ühiskondlikud rollid ja neid ümbritsevad kinnistunud arusaamad. Külastasime Kapajevat tema vastavatud näitusel «Kui maailm õhku lendab, loodan lahkuda tantsides» Tallinna Kunstihoone galeriis. Näitusest tõukudes küsisime, kuidas suhestub poliitiliselt aktuaalsete teemadega pikalt Suurbritannias elanud ja äsja Eestisse naasnud kunstnik.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Maria Arusoo: Oma loomingus tegeled sa mitmete sotsiaalsete teemadega, mis kasvavad välja su enda minevikust ja praegusest elust. Räägi palun veidi selle tagamaadest.

Ma tunnen, et kunstnikuna ei ole mul sellest pääsu, olen oma mineviku ja identiteedi küüsis, seega ma pigem lahkan ja uurin seda – selles paratamatuses on potentsiaal.

Mitmed mu tööd tegelevad Narvaga, kust ma pärit olen, kuid pigem fookusega piiri ja teisesuse mõistel kui sellisel. Elada piiritsoonis, olla vene keelt kõnelev inimene Eestis, välismaalane Suurbritannias, naine, kes võitleb oma õiguste eest meeste poolt domineeritud maailmas – need on minu lähtekohad ja iseeneslikult ka mu teoseid läbivad teemad.

Näiteks tekstiil on mind läbi elu saatnud, mõlemad mu vanemad töötasid Kreenholmis ja ka ma ise olin peale majandusõpinguid neli aastat tekstiilitehase palgal, enne kui suundusin Londonisse visuaalkunsti magistrantuuri. Ma ei ole tekstiilikunstnik, kuid tekstiil nii teema kui ka materjalina meeldib mulle väga. Kangad sümboliseerisid mulle mässu oma ema vastu.

Kui ma üles kasvasin, soovis ta väga, et ma oskaksin õmmelda ja muud käsitööd teha, sest see oli oskus, mis igal «heal naisel» pidi olemas olema. See mäss oli suunatud minult oodatud rollide vastu siin ühiskonnas. Võitlesin selle vastu aastaid, kuid ühel hetkel sain kunstnikuna aru, et saan oma oskusi ja minevikukogemust kasutada oma loomingus ja selle ootuspärasuse ümber pöörata.

Maria Kapajeva «Interiors» (fotokollaaž, 2012). FOTO: Maria Kapajeva

Sten Ojavee: Sinu näitus Tallinna Kunstihoone galeriis käsitleb naise positsiooni ühiskonnas ja rolle, mida ta justkui peaks täitma. Miks see kõik sind huvitab?

See on väga isiklik teema, mis kasvab välja nii mu enda kui ka paljude naiste elust mu ümber.

Sotsiaalne nähtamatus, mis sulle naisena osaks saab, kui ületad 40. eluaasta künnise ja oled otsustanud teadlikult mitte lapsi saada, on teema, mida arutatakse feministlikes gruppides, kuid mitte laiemalt ühiskonnas. See on ebamugav ja sageli sellest avalikkuses ei räägita.

Õigus otsustada oma keha ja staatuse üle võiks olla justkui elementaarne, kuid on kindlad rollid, mida naine peab täitma ja kandma, lastetus sealhulgas pole kindlasti see.

Huvitav on ka fakt, et keeleliselt väljendatakse lastetust alati puuduoleku või eituse kaudu – selle jaoks pole isegi eraldi sõna olemas. Kui keegi oleks mulle üles kasvades öelnud, et emaks saamine on valik, mitte midagi elementaarset, oleks see mu elu ja arengu märksa lihtsamaks teinud.

Ma soovin, et see näitus avaks ja näitaks võimaluste paljusust.

 
25.09.2020 28.09.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto