Sisukord
Arvamus
Tänane leht
12.10.2020
Eesti Intervjuu ⟩ Eesti 200 unistab julgelt edasi (14) ELi ühtse reisiprotokolli ideed ei võeta Eestis puhta kullana (2) Vimkadega musterlaps: kohtusüsteemi pea kohal kirvest ei ripu, aga arenguruumi on (4) Eesti lühiuudised Tartus läheb lahti maskide testimine Saksa telesaade: Eesti metsade lageraie taga on taastuvenergia trend Majandus Keskpank uurib, kas eurost annab teha krüptoraha (1) Majanduse lühiuudised Koroonakriis tõi Tallinna Sadamasse suure hulga naftat Välismaa Välismaa lühiuudised Ungari akadeemilisel maastikul valitseb déjà-vu Armeenia ja Aserbaidžaani vaherahu pidas vaid silmapilgu (3) Taani katsed sisserändajaid buldooseriga integreerida tekitavad vastuhakku (16) Arvamus Peatoimetaja Mart Raudsaar: tubli töö väärib tublit tasu (3) Juhtkiri ⟩ Kõik pole kuld (4) Marek Strandberg: Nobel, Hitler ja leedulane (1) Kajar Lember: kust jookseb jälitamise piir? Eiki Berg: mida ühist on Uus-Kaledoonial ja Mägi-Karabahhil? (6) Ene-Margit Tiit: loogem koroonahotellid! (4) Mart Kivastik: kui mõistus maha jätab, pole taevast abi (30) HARIDUS JA TEADUS ⟩ Ahhaa: probleem pole arvamuste paljususes, vaid teadmiste vähesuses HARIDUS JA TEADUS ⟩ Jaak Kikas: ma ei ole müünud oma hinge ei kuradile ega jumalale (3) HARIDUS JA TEADUS ⟩ Mihkel Kunnus: kehaline meelitus kehatusse maailma Kultuur Siberi eestlaste nukratest lauludest kajab vastu elusaatus Sõjasõltlase tants VAT Teatri laval Imemagus film räägib tõsisest probleemist Sport Tänak suutis midagi päästa, sae käima tõmmanud Ogier jageles mitmel rindel Neljapaat teenis EMil 4. koha Eesti koondisel jäi üllatuspommi lõhkamisest natuke puudu (1) Peatreener Voolaid: Eestis on väga palju inimesi, kes ei usu meisse (3) Miks on Schumacher parem kui Hamilton? Ja vastupidi? (1) Tartu Nõo säras tuledes Eili Arula: kuidas müüa kirikut? KIRI: Tartu õlle(ok)toober KIRI: mälestuskild keskpargi rajamisest Ott Kiens: kes päästaks Tartu kliimakava? (2) Koerad langevad huntide saagiks (1) Majandusminister Tartus: Riia ringiga on kõik hästi Tartu lühiuudised Galerii ⟩ Lõuna-Eesti uus rahvaliiga algas põnevate korvpallilahingutega Tartu spordi lühiuudised Perekond Seli perefima võlud ja valud (1) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Ott Kiens: kes päästaks Tartu kliimakava?

2 min lugemist
Ott Kiens FOTO: Erakogu

Ümberlükkamatud tõendid inimtekkelistest kliimamuutustest on pannud ka Tartu linnavalitsuse kliimale mõtlema ning on valminud Tartu energia- ja kliimakava. Selle kava täitmine peaks tuntavalt vähendama Tartu süsinikuheidet. Kava üheks oluliseks punktiks on transpordiga seonduv, mis on loogiline. Ka globaalselt on kasvuhoonegaaside õhku paiskamine energiatootmisest vähenemas, kuid transpordisektoris kasvamas.

Tartu kliimakavas tuuakse välja, et võrreldes praegusega peavad muutuma liikumisviiside osakaalud linnatranspordis: lähema kümne aasta jooksul peab jalgrattaliiklus kasvama 11 protsenti ja autotransport sama palju kahanema. Kuidas seda suurt muutust saavutada?

Kliimakavast selgub, et Tartu elanikest pea pooled eelistaks liiklusvahendina jalgratast. Peamise takistusena nähakse ilmastikku, liiklusohte, sobivate kergliiklusteede puudumist ning jalgrattahoiu võimaluste puudumist. Kõigi takistuste puhul saab kindlasti miskit ette võtta, ka ilmastiku asjas võib uurida, kuidas meist lumisemas Soomes suudetakse talvel rattateed lumest puhtaks lükata.

Samal koosolekul kõlas selgelt linnavalitsuse seisukoht, et sadamaraudtee koridoris nähakse kindlasti liikumas ka autosid.

2

Linna vana sadamaraudtee koridorist (Sõbrakeskuse tagant Siili tänavani) on kujunenud terav vaidlusobjekt üldplaneering koostamisel. Küsimus on, kas üles võetud raudtee asemele peaks tulema kergliiklustee või autotee koos kergliiklusteega.

Septembri lõpus üldplaneeringu avalikul arutelul märgiti sadamaraudtee kohta, et linlastelt ja organisatsioonidelt laekus hulk ettepanekuid, milles sooviti selle koridori muutmist kergliiklusteeks. Teame, et lastel oleks seal turvaline liigelda (vahetus läheduses on kaks lasteaeda ja põhikool). Säiliks rohekoridor, kus liikumine parandaks elanike vaimset ja füüsilist tervist.

Kergliikluse kasutamine suureneks, sest potentsiaalselt likvideeritaks kaks olulist takistust: väheneks liiklusoht ning tekiks juurde kergliiklusteid.

Transpordiplaneerijad on ammu aru saanud, et mida rohkem mugavat taristut autodele rajada, seda enam autosid kasutatakse. Aga mida mugavam on rattaga sõita, seda enam on rattureid. Samal koosolekul kõlas selgelt linnavalitsuse seisukoht, et sadamaraudtee koridoris nähakse kindlasti liikumas ka autosid. Seda hoolimata laekunud ettepanekutest ja uuest kliimakavast.

Sinna juurde ütles kõrge linnaametnik: «Meie pole seadnud eesmärki autoliiklust vähendada.» Arvestades seda, et kliimakavas on just risti vastupidi kirjas, siis tegi see nõutuks: kui tulevikueesmärgid ja neid saavutama määratud ametnikud on kardinaalselt erinevatel seisukohtadel, siis kes päästaks Tartu kliimakava?

Kaasava eelarve hääletuse ettepanek «Elustame sadamaraudtee» nägi ette jätta sadamaraudtee ainult kergliiklejatele kasutamiseks. See oli püüd ulatada abikäsi Tartu juhtkonnale, kes on ebaselgetel põhjustel omaenda kliimakava eesmärgid kahe silma vahele jätnud.

Seotud lood
10.10.2020 13.10.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto