Tiit Kask: raudtee andis Eestile arengutõuke

Tiit Kask FOTO: Erakogu

Eesti raudtee 150. aastapäeva puhul meenutab selle ajalugu ja tähtsust turismiuurija Tiit Kask.

Artikkel on kuulatav
digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Teadaolevalt tehti Eestiga seotud raudteede rajamisega algust juba 1845. aastal, mil äsja Narvas Joala kalevivabrikud ostnud parun Alexander von Stieglitz esitas Venemaa rahandusministrile projekti Peterburi-Oranienbaumi-Narva raudtee (edasise pikendusega Tallinna kaudu Paldiskini) ehitamiseks. Venemaal süvenev majanduskriis ning ebaedu sise- ja väliskapitali kaasamisel lükkasid projekti realiseerumise aga määramata ajaks edasi.

Paralleelselt Stieglitzi projektiga algatasid Eestimaa rüütelkonna esindajad 1860ndate alguses uue Balti raudtee projekti Paldiski-Tallinna-Peterburi liini ehitamiseks, mille juures mainiti võimalust Paldiski kui Peterburi eelsadama väljaehitamiseks. 1862. aastal märgiti maastikul maha raudteetrass Paldiskist Narvani ning koostati ka eelprojekt. Aasta hiljem tegi rüütelkonna tolleaegne peamees, Palmse mõisa omanik Alexander von der Pahlen teedeministeeriumile avalduse ehitada raudtee kontsessiooni saamiseks, kuid paraku tulemusteta.

04.11.2020 06.11.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto