Eestisse tulemise küsimus ei puuduta mitte ainult välismaalasi, vaid ka Eestist mitmesugustel põhjustel eemal viibivaid eestlasi, keda on erinevate hinnangute põhjal suurusjärgus 150 000. Eestis olemise küsimus puudutab muuhulgas isiklikku arengut ja eneseteostuse võimalusi, mille puhul on ambitsioonikatel ning hea haridusega eestlastel tihti kõrged ootused. Eestisse jäämise küsimus aga ei puuduta mitte ainult inimest ennast, vaid ka seda, kas ta näeb Eestit kohana, kus võiks üles kasvada ning oma elu alustada tema lapsed ja lapselapsed.
Konfliktsetena põrkuvad, näiliselt maailmavaateliselt erinevad arusaamad sellest, millist Eestit me näha soovime, on tihti lühinägelikult ja destruktiivselt naiiv-egoistlikud. Edasi viivate vastuste leidmiseks peame astuma paar sammu tagasi «mina-mina-mina!» vaatepunktist ning samal ajal opereerima nii subjektipõhise kui ajalise perspektiiviga.
Ehitamine on üldjuhul keerulisem kui lammutamine. Vastus küsimusele «kuidas» eeldab vastutuse võtmist, küsimusele «kuidas mitte» saab vastata ka aknaid sisse loopides ja tulekahjusid süüdates. Olemasoleva keeruka süsteemi toimimise halvamiseks piisab paarist liivaterast hammasrataste vahel, kuid pelgalt liivateradest uut süsteemi ei ehita.
Kelle jaoks me tuleviku Eestit ehitame? Inimeste jaoks, kes hetkel ehitusplatsil, või meie järeltulijatele? Ühiskondlikult vastuvõetav vastus «järeltulevatele põlvedele» eeldab banaalsusest reaalsusesse jõudmiseks seda, et nii plaanide kui tegude puhul käib tihe koostöö väljahõigatud sihtgruppidega kogu nende paljususes ka siis, kui mõni neist võõristust tekitab.
Kaasamine tegudes, mitte pelgalt sõnades annab meile muuhulgas võimaluse jooksvalt ja järjepidevalt kontrollida, kas valitud suund ja teguviis on enim mõjutatute jaoks jätkuvalt vastuvõetavad, või oleme tegutsemistuhinas langenud tagasi «meie teame paremini» ebastrateegiasse.