E, 30.01.2023

ARVUSTUS ⟩ Õrn ja habras võimalikkus

Daniele Monticelli
, semiootik ja filosoof
Õrn ja habras võimalikkus
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Foto seeriast «Sa olid lind».
Foto seeriast «Sa olid lind». Foto: Krista Mölder

Temnikova ja Kasela galerii suure toa valgetel seintel ripub üsna minimalistlikult kaheksa eri formaadiga fotot. Viis nendest kujutavad purilennukeid või nende osi, kaks on looduse pildid, ühel näeme siseruumi (ilmselt korteri oma).

Sellele esmapilgul imelikule kooslusele otsib seesugune fotograafiavõhik nagu siinkirjutaja selgitust esmalt eksponeeritud piltidele lisatud sõnadest. See on loomulikult väga kahtlane tegevus, kuna eeldab arusaama kunstist kui kommunikatsioonist.

Ehk siis seda, et Krista Mölder on soovinud oma näitusega vaatajale saata mingi sõnumi, mis koosneb erinevatest diskreetsetest ühikutest (fotod), mis moodustavad koos terviku ehk «väite», mis kunstniku sõnumi edastab. Alustan seekord siiski ikka sõnadest, et jõuda nende kaudu piltideni, kuid ei püüa pilte mitte sõnadesse tõlkida, vaid pigem oma tõlgenduslikku katsetust edasi arendada, pannes näituse sõnalise ja visuaalse materjali üksteisega mängima.

Niisiis, Krista Möldri fotoseeria kannab koondpealkirja «Sa olid lind» – ja see «sina» ehk siis otsene pöördumine vaataja (?) poole näib kinnitavat, et siin on siiski tegemist kommunikatiivse situatsiooniga. Näituse pealkiri seostub mõistagi otseselt purilennukite piltidega. Mootorita lennuriistad lebavad piltidel angaarides, nad on esitatud osaliselt sisse pakituna ning ühel fotol lahti võetud detailina (stabilisaator?).

Selline esitus võiks kuidagi õigustada mineviku kasutamist näituse pealkirjas. Lendamine on siin olnud, seda ei ole enam: lennuriistad seisavad liikumatuna maa või seina peal, kiiresti ja kergesti liikuvad objektid on jälle raskeks muutunud, langenud maa tõmbejõu küüsi. Kuid miski on nendes piltides nihkes, lennukid ja nende tiivad ei mahu raamidesse – seal on katkestus, nagu miski oleks siiski pooleli jäänud. See katkestus taastab teatava dünaamika ja kutsub meid liikuma, nendesamade kärbitud tiibade diagonaale jälgides, kuskile edasi, väljapoole pilti, selleks, et taastada purilennukite terviklikkust, mis võimaldaks äkki neil (ja ka meil?) uuesti lendu tõusta.

Märksõnad
Tagasi üles