«Õlitatud välk» hakkab asju vedama

Magnethõljuvad süstikplaadid aluspinnal, mille all paiknevad ­staatormoodulid. Süstikplaadid suudavad kanda kuni 14,4 kilo­grammi ­raskust koormust. FOTO: FOTO: Abb /planar Motor

Magnetväljal hõljuvaid seadmeid on leiutatud ja toodetud eelmise sajandi keskpaigast. Tuntuimaks on saanud magnetväljal hõljuvad süstikrongid, mida veab edasi lineaarmootor.

Artikkel on kuulatav
digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Pöörlevas elektrimootoris tõukab või tõukub elektriliselt tekitatud muutuv magnetväli kas püsimagnetitest või siis elektriliselt tekitatud magnetväljast sel moel, et mootor hakkabki pöörlema. Kui nüüd ette kujutada, et elektrimootori seisvat ehk staatoriosa saab silindrist ribaks lahti keerata, siis tekibki rada, mida mööda saab hõljuda sirgjooneliselt liikuv «vidin», mis (nagu nimigi ütleb) rootorina pöörlema peaks.

Teadaolevalt tekitab muutuv magnetväli metallides elektrivoolusid, mis omakorda tekitavad magnetvälja, mis on suunalt vastupidine esmase magnetväljaga – sellisel nähtusel levitatsioon põhinebki.

16.02.2021 18.02.2021
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto